دنیای اقتصاد،مرجان توحیدی: رییس مجلس در گفت‌و‌گوی مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد، بار دیگر علت ایجاد تورم در کشور را رفتار اجرایی دولت دانست و در عین حال تاکید کرد که مجلس تلاش دارد تا تورم در کشور ایجاد نشود و در همین راستا هم با تصویب لوایح تورم‌زا مخالفت خواهد کرد. کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته رییس مجلس به مناسبت هفته مجلس با اصحاب رسانه برگزار شده بود، اما با سوال‌های چندین‌باره درباره موضوع تورم، کسری بودجه، بحث کاهش قیمت نفت و طرح تحول اقتصادی همراه شد.

لاریجانی هم پاسخ داد: بحث من این بود که بین قوا تقسیم کار وجود دارد. قوه مقننه وظیفه‌اش قانون‌گذاری و نظارت است و قوه مجریه کارش اجرایی است. در همین رابطه با بعضی از دوستان نماینده هم صحبت کردم و این نکته را گفتم که ما باید وظیفه خود را انجام دهیم و قوه مجریه‌ هم وظیفه خود را. طبعا وضعیت تورم در کشور مربوط به مجلس نیست. این زاییده رفتار اجرایی کشور است.

اما این که ما تلاش کنیم تورم در کشور ایجاد نشود، حتما همین‌طور است، یعنی ما اعلام کردیم که سیاست مجلس این نیست که به طرح‌ها و لوایح تورم‌زا پاسخ مثبت دهد. این غیر از این است که رفتارهای اجرایی اثراتی در کشور می‌گذارد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در کشور تورم‌زا است و با توجه به اینکه شما گفته بودید لوایح تورم‌زا را تصویب نمی‌کنید، آیا مجلس هم این واکنش را به طرح تحول نشان خواهد داد یا خیر، گفت: من رجال‌الغیب نیستم که بگویم مجلس در این زمینه به چه نظری خواهد رسید. مجلس کمیسیون ویژه‌ای را برای این منظور درنظر گرفته است و در این کمیسیون نظرات کارشناسی مجلس با همکاری دولت مورد توجه قرار می‌گیرد و هنوز زود است که در این‌باره قضاوت کنیم و این که شما می‌گویید، قبلا گفتم با لوایح تورم‌زا برخورد می‌کنیم، برداشت من این قدر یک خطی نیست که شما گفتید. طرح تحول هم ابعاد مثبت دارد و هم ممکن است نارسایی‌هایی داشته باشد که باید در این زمینه رفع ابهام شود. این مجال باید در اختیار مجلس باشد و هست.لاریجانی همچنین در پاسخ به این که نظرش درباره پیشنهاد همه‌پرسی لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها چیست نیز گفت: این موضوع در رسانه‌ها مطرح شده و دست کم به این نحو که در رسانه‌ها این موضوع مطرح شد در متن مجلس شاهد آن نبودیم. یک طرحی است که ابعاد تخصصی زیادی دارد، اما وقتی که سیر تخصصی دولت و مجلس می‌تواند به این موضوعات کمک کند، طرح این مساله کمک‌کننده به حل موضوع نیست. فکر می‌کنم طرح این مسائل زود است و نیازی به این اقدامات نیست. هنوز نه دولت لایحه‌ای داده است و نه مجلس کار مشخصی را صورت داده است. چه بسا شاید در این مسیر به یک فرمول مشخص برسیم.

لاریجانی در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره کسری بودجه ۳۰هزارمیلیارد تومان و کاهش قیمت نفت و امکان افزایش تورم به این دو دلیل گفت: این که می‌گویند ۳۰هزار میلیارد تومان، ما هنوز به این رقم نرسیده‌ایم. ممکن است افرادی رقم‌هایی مطرح کنند، ولی ما در گفت‌وگو با دولت این رقم را تایید نمی‌کنیم. همچنین برای کاهش قیمت نفت و تایید آن در بودجه باید یادآور شوم که در هنگام تنظیم بودجه سال جاری نیز متناسب با پیشرفت قیمت نفت بودجه تصویب شد. الان هم مباحث در دولت و مجلس مطرح است تا بودجه طوری تنظیم شود که کسری نداشته باشیم یا کسری کم باشد. در همین رابطه باید واردات این قدر فشار به کشور ایجاد نکند و سیاست مجلس این است که از طرح‌ها و لوایحی که مخل اقتصاد کشور است، عبور کند و تلاش کند برای دامن زدن به رونق اقتصادی، همچنین سرمایه‌گذاری را تشویق کنیم و جلوی گشاده‌دستی دولت برای خرج و هزینه‌های آن را بگیریم. علاوه‌بر این زمان وجود دارد تا بودجه طوری تنظیم شود که تورم به مردم بار نشود.