خاتمی، تنها رقیب احمدی‌‏نژاد

رییس کمیسیون اجتماعی مجالس پنجم و ششم گفت: فعلا موقعیت احمدی‌‏نژاد در بین توده‌‏های مردم، مستحکم است و با رفتارهای حساب‌شده‌‏ای که در بین آحاد مردم صورت داده است، موقعیت خوبی دارد و می‌‏تواند موفقیت به دست آورد اما این که چه کسی در مقابل احمدی‌‏نژاد حضور خواهد یافت، مساله مهمی است. ابوالقاسم سرحدی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا افزود: چهره‌‏هایی مانند خاتمی یا میرحسین موسوی و یا کروبی مورد قبول مردم هستند و از موقعیت‌‏های خاصی در بین مردم برخوردارند. وی ادامه داد: آمارها نشان می‌‏دهد موقعیت خاتمی در بین توده‌‏های مردم، برجسته است و فکر می‌‏کنم تنها کاندیدایی که می‌‏تواند با احمدی‌‏نژاد رقابت کند، خاتمی است و اگر هم میرحسین حضور یابد، می‌‏تواند با احمدی‌‏نژاد رقابت کند.

وزیر کار دولت میرحسین موسوی ادامه داد: معتقدم در جبهه اصولگرایی، کسانی که می‌‏خواهند در مقابل احمدی‌نژاد بایستند، وزنی ندارند و نمی‌‏توان روی آنها حساب کرد. آقای احمدی‌‏نژاد تبلیغات پرجنب و جوشی داشته است و کسانی که بخواهند در جبهه اصولگرایان واقعی با احمدی‌‏نژاد مقابله کنند، پیروزی نخواهند داشت مگر آنکه در جبهه اصلاح‌‏‌‏طلبان کسانی باشند که بتوانند در مقابل او بایستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل خود از امکان اجماع اصلاح‌‏طلبان در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری گفت: در جبهه اصلاح‌‏طلبان شخصیتی که به صورت واقعی و جدی در صحنه حضور پیدا کرده، مهدی کروبی است. کروبی در شرایطی که شکل‌‏گیری احزاب به سختی صورت می‌‏گیرد، توانسته است حزب اعتماد ملی را سر و سامان دهد و تبدیل به یک حزب واقعی کند که جای تقدیر دارد و از این دیدگاه دارای موقعیت خوبی است اما اینکه آیا کروبی می‌‏تواند در مقابل احمدی‌‏نژاد رقیب جدی باشد یا نه، تردید دارم.

وی تصریح کرد: احمدی‌‏نژاد در موقعیت ریاست‌جمهوری خدماتی کرده که مورد قبول بخشی از مردم بود و حمایت مقام معظم رهبری را پشت سر خود داشته است و به نحوی از حمایت اصولگرایان بهره برده است؛ در صورتی که اصلاح‌‏طلبان آن‌‏گونه که احمدی‌نژاد مورد حمایت اصولگرایی است از آقای کروبی حمایت نمی‌‏کنند مگر این که اتفاق تازه‌‏ای در جریان اصولگرایی بیافتد و این جریان از احمدی‌‏نژاد عبور کند، در غیر این صورت بعید می‌‏دانم کروبی بتواند در مقابل احمدی‌‏نژاد دوام بیاورد.

این نماینده اسبق مجلس در پاسخ به این سوال که با این تحلیل امکان رای آوری خاتمی یا میرحسین موسوی وجود دارد، گفت: خاتمی به شخصیت جهانی تبدیل شده است و دنیا روی ایشان حساب باز کرده و به عنوان شخصیت دانشمند، جذاب و متین مورد توجه واقع شده است و موقعیت داخلی ایشان هم بسیار مستحکم است، بنابراین اتفاق نظر روی خاتمی به مراتب وزن او را بیشتر خواهد کرد و احمدی‌نژاد را دچار مشکل می‌‏کند. همان طور که اگر این اتفاق نظر روی میرحسین هم صورت بگیرد سبب ایجاد مشکل برای احمدی‌‏نژاد خواهد شد و به سختی خواهد توانست با این چهره‌‏ها مقابله کند.