ریزش ناگهانی تئاتر شهر یعنی سقوط دو هواپیما وسط شهر تهران

ساخت‌وساز در ضلع جنوبی تئاتر ‌شهر، پس از بدون راه حل ماندن مساله عبور مترو از حدود ۴۰ متری این بنای تاریخی، بار دیگر مسوولان قطار شهری تهران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، خانه تئاتر ایران و ... شورای شهر را بدون حضور نماینده شهرداری منطقه ۱۱ تهران دور هم جمع کرد تا بر اساس قوانین موجود، درباره ساخت‌وساز در این مکان که تاکنون سبب ایجاد ترک‌هایی در بخش‌هایی از تئاتر ‌شهر شده است، تصمیم‌گیری شود.

یک کارشناس مرمت آثار تاریخی استان تهران با اشاره به حضور نداشتن نماینده شهرداری منطقه ۱۱ تهران با وجود دعوت او، درباره نتیجه جلسه‌ای که هفته پیش برگزار شد، توضیح داد: نتیجه جلسه برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشخص است؛ بنای تئاتر شهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و براساس مواد ۵۵۸ و ۵۵۹ قانون تعزیرات اسلامی مصوب سال ۱۳۰۹، وارد کردن هر خدشه‌ای به این اثر، جرم محسوب می‌شود. رضا موسوی گفت: در این جلسه، گزارشی از مجموعه‌ اتفاق‌هایی که از روز نخست در این مکان پیش آمده‌اند، بیان شد و همه در جریان اهمیت این بنا قرار گرفتند. در این جلسه، مواد قانونی موجود در قانون تعزیرات اسلامی، مواد قانونی مصوبه شهرداری مانند ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها که آن‌ها را به حفظ آثار تاریخی ملزم می‌کند، به تفصیل بیان شد.

این کارشناس مرمت آثار تاریخی ادامه داد: آسیبی که تاکنون به این بنا وارد شده، ممکن است روزی به‌صورت اتفاقی و ناگهانی سبب تخریب تئاتر شهر شود. دولت و مردم باید بدانند که ممکن است در این مجموعه، یک‌باره ۳۰۰ نفر کشته شوند و ریزش ناگهانی این بنا، یعنی دو هواپیما در وسط شهر تهران سقوط کنند و به‌راحتی افراد در ‌آنجا کشته شوند. این قضیه نیز در جلسه هشدار داده شد.