درباره جزئیات طرح تحول*

دکتر محمدرضا فرزین **

طرح تحول اقتصادی شامل هفت محور می‌باشد که علاوه‌بر کلیات گزارشات تفصیلی، محورهای توزیع، گمرک، مالیات و بهره‌وری بر روی سایت طرح تحول اقتصادی به نشانی ... ... (www.Tahavolateeghtesadi.ir) موجود است و کلیه کارشناسان و صاحبنظران کشور می‌توانند در جریان جزئیات طرح شامل اهداف، سیاست‌ها، پروژه‌ها و زمان‌بندی آن قرار گیرند. این گزارشات در کمیسیون ویژه تحولات اقتصادی مجلس نیز ارائه شده است و به استماع و نظر نمایندگان محترم رسیده است. درخصوص نحوه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز چندین گزارش پشتیبان در خصوص ضرورت‌ها، مبانی و مجوزهای قانونی و تجارب جهانی توسط دبیرخانه کارگروه منتشر شده و حاصل مطالعات کار گروه در قالب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها منتشر شده و از دو هفته قبل در سایت کارگروه قابل‌استفاده می‌باشد. لایحه به طور تفصیل و با جزئیات،‌ دیدگاه کارگروه را در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها که مبتنی‌بر ۳ رکن اصلاح‌قیمت، باز توزیع درآمد حاصل از اصلاح قیمت به ۳ گروه: خانوارها،‌ تولیدکنندگان و دولت و همچنین نحوه مدیریت منابع است، نشان می‌دهد. در لایحه پیشنهاد شده تا اصلاحات قیمتی در یک دوره ۳ ساله صورت پذیرد و از روش‌های ترجیحی برای قیمت‌گذاری در بخش تولیدی استفاده شود. درخصوص اندازه‌گیری یا سنجش آثار هدفمند کردن یارانه‌ها نیز همان گونه که بارها اعلام شده است، از ۳ روش نظر خبرگان، بررسی تجارب و همچنین مدل‌های کمی استفاده شده است. نتایج مدل‌ها نیز در کمیسیون ویژه طرح تحولات اقتصادی مجلس ارائه و با نظر کمیسیون در جمعی از اقتصاددانان کشور در مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده است.ضمن اینکه قبل از آن از۵۰ اقتصاددان در وزارت امور اقتصادی و دارایی دعوت به عمل آمده و نتایج آنها به تفصیل ارائه شده است.

بنابراین طرح‌تحول اقتصادی با تفصیل لازم در اختیار تمامی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی کشور برای ارائه نظر در دسترس می‌باشد و در صورت هر گونه ابهامی در این خصوص، آمادگی لازم را برای تشریح دقیق‌تر آن داریم. از آنجا که این طرح از دغدغه‌های قدیمی اقتصاد کشور می‌باشد و اجرای آن نیاز به مدیریت صحیح انتظارات در کنار ایجاد وفاق همگانی و اجماع کارشناسی دارد، لذا انتظار همکاری از مطبوعات کشور در این زمینه می‌باشد.اگرچه با توضیحات ارائه‌شده بر این باوریم که طرح جزئیات آن در اختیار کارشناسان می‌باشد، با این وجود کارگروه تحولات اقتصادی آمادگی لازم را برای پاسخ به کلیه ابهاماتی که ممکن است هنوز در افکار عمومی و نزد خبرگان کشور وجود داشته باشد، دارد و ماه‌ها است که با حضور در برنامه‌های صداوسیما و همچنین همایش‌های استانی به دنبال پاسخ به آنها است.

------------------------------------

* این یادداشت در واکنش به یادداشت دوروز پیش«دنیای اقتصاد» تحت عنوان «کدام جزئیات» به قلم آقای محمد صادق جنان صفت به دفتر روزنامه ارسال شده است.

** سخنگوی طرح تحول اقتصادی