دنیای اقتصاد - غلام‌حسین الهام، سخنگوی دولت، رسما تایید کرده است که حداقل 20هزار میلیارد تومان (معادل 20میلیارد دلار) از وام‌های پرداخت شده توسط نظام بانکی بازپس داده نشده است؛ الهام در عین حال تصریح کرده است که براساس برخی برآوردهای دیگر، میزان وام‌های بازپس داده نشده بیشتر از این رقم است.محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی حدود سه ماه پیش در همایش بانکداری اسلامی (وی در آن زمان هنوز سکاندار بانک مرکزی نشده بود) برآورد کرد که رقم مطالبات معوق بانک‌ها چیزی حدود دو برابر رقم اعلام شده در روز گذشته یعنی رقمی بالغ بر 40هزار میلیارد تومان (معادل 40میلیارد دلار) است. به گفته بهمنی، وام‌های باز پس‌داده نشده به بانک‌ها در پایان خرداد سال 86 معادل 21هزار میلیارد تومان بود.کاهش اداری نرخ بهره در شرایط تورم بالا، باعث بروز عدم تعادلی در بازار پول شده است که از یک‌سو، توجیه اقتصادی بازپس‌دادن وام‌ها را حتی با احتساب جریمه‌های دیرکرد از بین برده است و از سوی دیگر امکان دریافت وام جدید به دلیل بحران منابع در بانک‌ها را منتفی کرده است که خود انگیزه مضاعفی برای باز پس ندادن وام ایجاد می‌کند. نکته جالب اینکه در چنین شرایط بحرانی، تنها ابزار فشار بانک‌ها برای دریافت مطالبات یعنی «جریمه دیرکرد» در ابتدای امسال غیرقانونی اعلام شد تا گره این معضل پیچیده‌تر شود.

غلامحسین الهام از مطالبات معوقه بانک‌ها می‌گوید
20 میلیارد دلار وام بازپرداخت نشده
دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: ۲۰هزار میلیارد تومان (معادل ۲۰میلیارد دلار) حداقلی است که غلامحسین الهام آن را به عنوان وام‌های بازپرداخت نشده بانک‌ها اعلام کرده است؛ رقمی که پیش از این هم اعلام شده بود. روز دوشنبه یازدهم شهریورماه محمود بهمنی رییس فعلی بانک مرکزی که آن زمان در مقام دبیرکل بانک مرکزی مشغول خدمت بود، اعلام کرد که رقم مطالبات معوق بانک‌ها از ۱۳هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ۸۵ به ۲۱هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ۸۶ و بالغ‌بر ۴۰هزار میلیارد تومان تا شهریور ۸۷ رسیده است. اگرچه رقم ۴۰هزار میلیارد تومان با احتیاط اعلام شد و حتی طهماسب مظاهری رییس وقت بانک مرکزی هم به همگان گفت که با این رقم با احتیاط برخورد کنید، اما با این وجود بهمنی باز هم به رقم ۴۰هزار میلیارد تومان تاکید کرد تا اینکه دیروز غلامحسین الهام سخنگوی دولت، وزیر دادگستری و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رقم وام‌های پرداخت‌نشده بانک‌ها را ۲۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد. به گزارش مهر الهام تاکید کرد، رقم‌ها در رابطه با میزان وام‌های بازپراخت نشده مختلف است و مراجع رسمی رقمی حدود ۲۰هزار میلیارد تومان را به عنوان میزان وام بازپرداخت‌نشده اعلام کرده‌اند، اما بخش‌هایی را ما دنبال کرده‌ایم و برآورد این است که میزان این وام‌ها بیشتر از این رقم است.
وی افزود: میزان وام‌های بازپرداخت‌نشده بانک‌ها بیش از 20هزار میلیارد تومان است.وی در پاسخ به این سوال که قرار بود در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی در رابطه با وام‌های بازپرداخت نشده بانک‌ها ارائه شود، درباره میزان این وام‌ها تاکید کرد: رقم‌ها در رابطه با میزان وام‌های بازپرداخت نشده مختلف است و مراجع رسمی رقمی حدود 20هزار میلیارد تومان را به عنوان میزان وام بازپرداخت نشده اعلام کرده‌اند، اما بخش‌هایی را ما دنبال کرده‌ایم و برآورد این است که میزان این وام‌ها بیشتر از این رقم است. وزیر دادگستری درخصوص اینکه گفته می‌شود مدتی است جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار نشده، اظهار داشت: همین روز دوشنبه این جلسه برگزار شد و مباحث مفصلی در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد.
البته این تنها غلامحسین الهام نبود که با خبرنگاران سخن می‌گفت، بلکه دیروز درهای حیاط خلوت دولت پس از یک ماه بر روی خبرنگاران باز شد. روز گذشته بسیجیان مرکز مقاومت بسیج نهاد ریاست‌‌‌جمهوری و سازمان‌‌های تابعه آن مراسم هفته بسیج را در محوطه ریاست‌‌‌‌جمهوری برگزار کردند. در این حال پس از پایان جلسه هیات دولت رییس‌‌‌جمهور در جمع گردان عاشورای مرکز مقاومت بسیج نهاد ریاست‌‌‌جمهوری حضور یافت و پس از سان دیدن از گردان با تبریک هفته بسیج اظهار کرد به واسطه وجود فرهنگ بسیج در کشورمان پشت همه مستکبرین عالم را به زمین خواهیم زد. احمدی‌‌‌نژاد که تصمیم داشت پس از حضور در جمع بسیجیان به اجتماع بازنشستگان بپیوندد، پس از سخنان کوتاهی محوطه ریاست‌‌‌جمهوری را ترک کرد.
همچنین دیروز برخی از وزیران دولت نهم در جمع خبرنگاران قرار گرفتند و به سوالات آنها پاسخ گفتند. وزیر اقتصاد درباره مخالفت برخی نمایندگان مجلس با پرداخت نقدی یارانه‌‌‌ها خاطر نشان کرد: ممکن است برخی از نمایندگان با پیشنهاد دولت مخالف باشند، اما مهم نظر اکثریت نمایندگان مجلس است. از طرفی هاشمی‌‌‌‌ثمره مشاور ارشد رییس‌‌‌جمهور توزیع سهم ملت و سهمی‌‌‌‌کردن مردم در پروژه‌ها و گسترش فعالیت‌‌‌های اقتصادی را گدا‌‌‌پروری ندانست. محسن اژه‌ای وزیر اطلاعات هم گفت که در دولت نهم ارتباط نزدیکی بین اعضای جامعه اطلاعاتی ایران وجود دارد و صادق محصولی وزیر کشور نیز درباره تغییر مدیران در این وزارتخانه یا استانداری‌ها گفت که بنای ما بر ثبات مدیریتی حداکثری است، اما اگر در جایی نیاز باشد تغییر مدیریت خواهیم داشت.
دفاع مجدد از طرح تحول
شمس‌‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به خبرنگار دنیای افتصاد که از وی درباره مخالفت برخی نمایندگان مجلس با پرداخت نقدی یارانه‌‌‌ها پرسید، خاطر نشان کرد: ممکن است برخی از نمایندگان با پیشنهاد دولت مخالف باشند، اما مهم نظر اکثریت نمایندگان مجلس است.وی با توجه به برخی مخالفان در دولت اضافه کرد‌‌:در دولت هم به همین منوال است ما در مصوبات قانونی کشور اکثریت را ملاک قرار می‌‌‌‌دهیم.
خبرنگار ما از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره قصد برخی نمایندگان مجلس برای جلوگیری از پرداخت مستقیم یارانه‌‌‌ها پرسید که وی گفت‌‌: چیزی نشنیده‌ام، اما مجلس بخش‌‌‌های مختلف این لایحه را بررسی می‌‌‌‌کند و ملاک، نظر اکثریت نمایندگان است.
حسینی افزود‌‌: پیشنهاد دولت این است که بخشی از وجوه حاصل از اصلاح قیمت حامل‌‌‌های انرژی به صورت نقدی پرداخت و بخش دیگر صرف توسعه نظام تامین اجتماعی و توانمندسازی آن شود. هم اکنون لایحه طرح تحول اقتصادی در دولت آماده است و دولت آمادگی ارائه این لایحه به مجلس را دارد. وی با اشاره به جمع‌‌‌آوری نظرات کارشناسان در مورد این طرح تاکید کرد:‌ این نظرات کارشناسی جمع‌‌بندی شده و در بخش‌‌‌هایی از لایحه نیز اصلاحاتی انجام شده است. وی یادآور شد که با دریافت نظرات کارشناسان اقتصادی پیشنهاد ماهوی نسبت به این لایحه ارائه نشده بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درمورد زمان دقیق ارائه این لایحه به مجلس اظهار کرد که تا پایان آذرماه لایحه طرح تحول اقتصادی به مجلس تقدیم می‌‌‌‌شود.
اژه‌ای: جامعه اطلاعاتی ایران در دولت نهم به هم نزدیک‌اند
غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات درباره همکاری وزارت اطلاعات و فعالان اطلاعاتی نیروهای مسلح اظهار کرد: در دولت نهم ارتباط نزدیکی بین اعضای جامعه اطلاعاتی ایران وجود دارد و کمتر پیش می‌آید که هماهنگی لازم بین وزارت اطلاعات و نیروهای اطلاعاتی قوای نظامی ‌‌‌‌همکاری وجود نداشته باشد.
وی در حاشیه جلسه هیات دولت در توضیح اقدامات انجام شده اخیر در مقابله با فعالیت جاسوسی رژیم صهیونیستی در ایران گفت: افراد جاسوسی که طی روزهای گذشته خبر آنها اعلام شد، پیش از اعدام جاسوس اشتری، دستگیر شده بودند و این دو گزینه هیچ ربط مستقیمی به هم نداشتند.
هاشمی‌ثمره: اگر توزیع ثروت «گداپروری» است پس کار خوبی است
مجتبی هاشمی‌‌‌‌ثمره مشاور ارشد رییس‌‌‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات که طرح تحول اقتصادی و اقدامات دولت را گداپروری دانسته‌اند، گفت: آقای رییس‌‌‌جمهور در زنجان به این موضوع پاسخ داده‌اند؛ توزیع سهم ملت و سهمی‌‌‌‌کردن مردم در پروژه‌ها و گسترش فعالیت‌‌‌های اقتصادی، گدا‌‌‌پروری نیست.
وی افزود: آنهایی که این مسائل را مطرح می‌کنند باید بدانند که رسیدگی به محرومان و توزیع ثروت کشور اگر گدا‌‌‌پروری است پس چیز خوبی است.
مشاور ارشد رییس‌‌‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر برخی از بزرگان مبنی بر کشانده نشدن اختلافات مسوولان به رسانه‌‌‌ها خطاب به خبرنگار مطرح کننده سوال که از روزنامه‌های منتقد دولت بود، گفت: اگر شما این را قبول دارید پس چرا چنین مسائلی را به رسانه‌‌‌ها می‌کشانید، ما معتقدیم فضا نباید به گونه‌‌‌ای باشد که به سمت تخریب دولت برود، چرا که انتقاد غیر سازنده مشکلی را حل نمی‌کند.
هاشمی‌‌‌‌ثمره با بیان اینکه خدمتگزار ملت باید مورد تکریم قرار گیرد، خاطر نشان کرد: باید از ستم کردن به دولت خدمتگزار پرهیز شود.
سعیدلو: دستاورد سفرهای استانی شفاف است
علی سعیدلو معاون اجرایی رییس‌‌‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تاکنون کدام استان بیشترین پیشرفت را در اجرای مصوبات داشته است، گفت: استان اردبیل بیشترین پیشرفت را در اجرای مصوبات دور اول و دوم داشته و اگر بخواهیم دور سوم سفرهای استانی را آغاز کنیم، می‌توان از این استان آغاز کرد.
وی افزود: سعی می‌کنیم دور دوم سفرهای استانی را تا پایان دولت به اتمام برسانیم و آن را چه این دولت یا هر دولت دیگر ادامه می‌‌‌‌دهند چرا که سفرهای استانی اقدامی‌‌‌‌ خوب و موثر است.
معاون اجرایی رییس‌‌‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر کسی در مورد جزئیات سفرها و مصوبات سوالی داشته باشد، می‌تواند سوال کند، اما بعضی‌‌‌ها فقط سوالات کلی مطرح می‌‌‌‌کنند و غیرمنصفانه اصل کار را زیر سوال می‌برند؛ اما مردم همه‌چیز را می‌‌‌‌دانند چون دستاوردها و نحوه انجام سفرهای استانی دولت نهم شفاف است.
عکس: رهام وزیری