رقابت 10 فیلم برای دریافت اسکار

۱۰ فیلم بخت دریافت اسکار بهترین فیلم را دارند، پس از ماه‌ها نمایش فیلم‌های متوسط و غیر جذاب در هالیوود، به تازگی موجی از فیلم‌های اسکاری از راه رسیده که بسیاری از آنها فیلم‌هایی بلندپروازانه و چالش‌ برانگیز هستند.

فهرست زیر بدون ترتیب و شامل ۱۰ فیلم است که بعضی از آنها قبلا اکران شده‌اند و تعدادی هنوز به نمایش در نیامده‌اند.

«چه»: فیلم چهار ساعت و نیمی و بلند پروازانه استیون سودر برگ درباره ارنستو «چه» گوارا، دکتر و بعدها مبارز آرژانتینی با بازی بنیچیو دل تورو است و خود دل‌تورو در بخش اسکار بازیگری یک مدعی است.

«شوالیه تاریکی»: تا پیش از سال ۲۰۰۱ اصلا فکرش را می‌کردید که روزی فیلمی اقتباس شده از رمان جی‌.آر.آر. تولکین بتواند در بخش اسکار بهترین فیلم نامزد شود؟ یادمان نرود آکادمی بدش نمی‌آید هر چند وقت یک‌بار از منطقه امن خود خارج شود و از فیلم‌هایی تقدیر کند که کلی پول در آورده‌اند.

«فراست/ نیکسن»: این فیلم و درام تاریخی «تردید» دو اقتباس سینمایی مطرح این فصل هستند که برای جوایز اسکار رقابت می‌کنند، اما پس از واکنش‌های آرام به نمایش اخیر «تردید» با بازی مریل استریپ در افتتاحیه جشنواره موسسه فیلم آمریکا، به نظر می‌رسد ستاره اقبال «فراست/ نیکسن» در حال ظهور باشد.

«گران تورینو»: کلینت ایستوود به نظر در همان موقعیتی است که چند سال پیش داشت، زمانی که «پرچم‌های پدران ما» چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت، اما او «نامه‌هایی از ایوو جیما» را هم داشت که در بخش بهترین فیلم نامزد اسکار شد.

ایستوود خود را در نقش یک جنتلمن سالخورده کارگردانی می‌کند که وقتی یکی از اعضای یک گروه تبهکار آسیایی می‌کوشد خودرو فورد گران تورینو مدل ۱۹۷۳ او را بدزد با این گروه درگیر می‌شود.

- هری کثیف یکی از چهره‌های همیشگی اسکار است، پس امسال هم روی فرش قرمز منتظر او باشید.

«میلک»: داستان زندگی سیاستمدار همجنس‌باز و مقتول سان فرانسیسکویی با بازی‌شان پان می‌تواند برای اعضای آکادمی جذاب باشد. هاروی میلک یکی از جدی‌ترین هواداران همجنس‌بازان در دهه ۱۹۷۰ بود و در نهایت سال ۱۹۷۸ به قتل رسید.

«خواننده»: کیت وینسلت به نقش یک نازی. اعضای آکادمی نمی‌توانند در برابر این مساله مقاومت کنند.

«مسیر انقلابی»: باز هم وینسلت، این بار در کنار لئوناردو دی کاپریو همبازی خود در «تایتانیک» و در فیلمی به کارگردانی هسمرش سام مندس که برای «زیبایی آمریکایی» برنده اسکار شد، این بار هم داستان درباره احساس بیهودگی در حومه شهر است.

«میلیونر اسلامداگ»: در سال‌های اخیر همیشه برای سبک شدن فضا یک فیلم امیدوارکننده در فهرست نامزدها حضور داشته است.

«وال - ای»: آکادمی چند سال پیش با راه‌انداختن بخش بهترین انیمیشن عملا کاری کرد که این ژانر برای همیشه از بخش بهترین فیلم جدا شود، اما دستاوردهای سرگیجه‌آور «وال - ای» حتی با استانداردهای بالای استودیو پیکسار ممکن است باعث نفوذ در این دیوار شود.

- فهرست نامزدهای هشتادویکمین دوره جوایز اسکار ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹ (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطای جوایز ۲۲ فوریه (چهارم اسفند) در کداک تیه‌تر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.