خصوصی‌‌‌‌‌سازی گرفتار شبه‌نظامیان و شبه‌دولتیان

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که پیشرفت و توسعه و حتی عدالت در سایه تولید امکان‌پذیر است، گفت: تولید یکی از واژه‌های بسیار زیبا و تاثیرگذار است که نه تنها در فرهنگ اقتصادی ما بلکه در فرهنگ دینی، ملی و انقلابی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. به گزارش پایگاه خبری آفتاب، حسن روحانی صبح روز سه‌شنبه طی سخنانی در جمع برگزیدگان دومین جشنواره تولیدکنندگان جوان افزود: اگر کشوری در مسیر تولید توانمند نباشد، بی‌تردید نمی‌تواند در انتظار پیشرفت باشد؛ چراکه مساله تولید تنها در بحث توسعه ملی مورد توجه نیست، بلکه همه تنگناها و معضلات مهم کشور مثل بیکاری، فقر، گرانی و غیره با تولید قابل حل است. راه‌حل‌های دیگر مثل دادن وام و وام‌های زودبازده قادر به حل مساله بیکاری نیستند.

روحانی افزود: باید از چاه ویل اقتصاد دولتی خارج شویم، نمی‌دانم چه دلیلی دارد که هرکس مسوولیت می‌پذیرد دست از بخش‌های اقتصادی و از جمله صنعتی برنمی‌دارد.

وی واردات بی‌رویه را از دیگر عوامل بر سر راه تولید دانست و گفت: واردات بی‌رویه به خاطر پول‌دار شدن دولت و ثروت ناشی از درآمدهای نفتی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، باغداری و غیره صدمات زیادی را وارد کرد. متاسفانه افزایش بی‌سابقه قیمت نفت هم نه تنها مشکل کشور را حل نکرد، بلکه افزود.روحانی با بیان این‌که تجربه نشان داده است هرچه نفت ما گران شود رونق اقتصادی برای دیگران مثل چین و اروپا به همراه خواهد داشت افزود: افزایش درآمد مهم نیست، بلکه مدیریت منابع مالی مهم است. اقتصاد نفتی بلای بزرگ توسعه ملی کشور است و از سویی دولت نفت را قلک خودش در نظر گرفته است در حالی که درآمدهای نفتی، درآمد دولت نیست که هر طور خواست خرجش کند بلکه ثروت ملی وبین نسلی است. وی تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد نفتی اجازه نمی‌دهد تولید در ایران جان بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که نقدینگی در ایران درست هدایت نمی‌شود، گفت: مسلما با افزایش پول و سرمایه در کشور باید حرکت به سمت تولید بیشتر باشد اما مثل سیلی که به دنبال سرازیری می‌گردد، نقدینگی اگر هدایت نشود در سرازیری دلالی و بورس بازی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اجرای اصل ‌٤٤ یک امید بود. اصل ‌٤٤ راه را برای تولید هرچه بیشتر و کسب ثروت فراهم می‌کرد. برخی تصور می‌کردند تولید ثروت برای کشور مفید نیست اما مقام معظم رهبری اعلام کردند که تولید ثروت یک ارزش است.وی با اشاره به این‌که قرار بود بخش خصوصی را گسترش دهیم، ابراز عقیده کرد:اما آنچه انجام شد این بود که به نام خصوصی‌سازی، بخش‌هایی از دولت به بخش شبه دولت منتقل شد و صندوق‌های متفاوت مثل صندوق بازنشستگی و ... وارد عمل شدند و بدتر از آن بخش‌های شبه نظامی هم وارد عمل شدند. تا به حال بخش خصوصی گرفتار دولت بود، حالا گرفتار بخش شبه دولتی و شبه نظامی شده است. روحانی افزود: متاسفانه اصل ‌٤٤ در مسیر درست اجرا نمی‌شود و دولت تاکنون حمایتگر خوبی برای تولید نبوده است، اما می‌توانست باشد.