اتمام‌‏حجت خاتمی با مخالفان

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: آقای خاتمی معتقد است که با تبیین دقیق مفهوم اصلاح‌طلبی و همراه شدن مردم با این مفهوم، می‌‏تواند موانع و سنگ اندازی آتی را کم کند تا برخی دست از مخالفت با مردم بردارند. محمدرضا خاتمی در گفت‌‏وگو با ایلنا، در نمایشگاه مطبوعات در تشریح شروط خاتمی برای حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اظهار کرد: شرط اول خاتمی در واقع به منزله توافق وی با ملت نبود و به درستی این شرط ایشان تبیین نشد.

به گفته وی، منظور خاتمی در ارایه این شرط، آن بود که برداشت و مشی خود را از اصلاحات مطرح کند تا با قرائت‌‏های دیگران در این باره خلط نشود. چرا که در طول هشت سال دولت اصلاحات هرکس به عنوان سخنگوی اصلاحات از سهم خود در این باره سخن می‌‏گفت، اما آقای خاتمی با احترام به مواضع اصلاح‌‏طلبان و تعبیرهای آنها از اصلاح‌‏طلبی، دیدگاه خودشان را در این باره مطرح کرده تا مردم بدانند که منظور دقیق خاتمی از اصلاحات چیست و حمایت گروه‌‏های سیاسی و مردمی از ایشان برمبنای همین تعریف از اصلاحات باشد.

وی با بیان این که خاتمی می‌‏خواهد بهانه را از دست مخالفین اصلاحات بگیرد، ادامه داد: برخی مخالفین اصلاحات می‌‏گویند که مردم در سال ۷۶ نمی‌‏دانستند به چه چیزی رای داده‌‏اند. اگر چه ما سخنان آنها را قبول نداریم و مطمئنیم مردم دانسته و با آگاهی کامل به اصلاحات و به خاتمی رای دادند، اما تبیین دوباره اصلاحات از سوی خاتمی به منزله اتمام‌‏حجت با مخالفین اصلاحات است تا به آنها نشان دهیم که مردم می‌‏دانند به چه چیزی رای داده‌‏اند.

خاتمی در تشریح شرط دوم برادرش برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: خاتمی ساده‌‏اندیش نیست که فکر کند دودستی اختیاراتی به او واگذار می‌‏کنند و برایش فرش قرمز می‌‏اندازند؛اما ایشان می‌‏خواهند جایگاه‌‏ها را روشن کند تا بهانه‌‏جویی‌‏ها و سنگ‌‏اندازی‌‏ها در این مسیر روشن شود.