دنیای‌اقتصاد- تاکید به الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس برای اجرایی کردن طرح تحول اقتصادی تازه‌ترین اظهارنظری است که دیروز از سوی علی لاریجانی رییس مجلس بیان شده است. آنجا که خبرنگاری پرسید: آیا در ارتباط با طرح تحول اقتصادی اجازه مجلس لازم است یا نه؟ لاریجانی قدری جدی شد و گفت: حتما در اجرای طرح تحول اقتصادی مجوز مجلس لازم است. لاریجانی گفت:‌این موضوع با دقت ویژه در مجلس پیگیری می‌شود. علی لاریجانی عملیاتی شدن مهمترین برنامه اقتصادی دولت را بدون تصویب نمایندگان غیرممکن دانست

مجوز مجلس شرط اجرای طرح تحول

دنیای‌اقتصاد- تاکید به الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس برای اجرایی کردن طرح تحول اقتصادی تازه‌ترین اظهارنظری است که از سوی علی لاریجانی رییس مجلس بیان شده است.

اظهارنظری که پس از ابراز دوستی‌های متقابل مجلس و دولت طی یکی دو روز اخیر نسبت به هم بیان شده است، اما با وجود این ابراز دوستی‌ها به نظر می‌رسد که مجلس هنوز از نظر اولیه خود مبنی بر اینکه طرح تحول اقتصادی بدون مجوز مجلس تابعیت اجرایی ندارد، برنگشته است.

دیروز پس از رای اعتماد مجلس به صادق محصولی وزیر کشور، علی لاریجانی رییس مجلس به میان خبرنگاران آمد تا پاسخگوی سوالات و شبهات اخیر باشد. شبهاتی مبنی بر اینکه آیا بین دولت و مجلس کدورتی پیش آمده است که این روزها سران دو قوه دائما از ابراز دوستی مجلس و دولت سخن می‌گویند؟ که علی لاریجانی پاسخ داد. ما هیچ گونه اختلافی با قوای دیگر نداریم و برای ما مهم اجرای قانون است و براساس ضوابط باید قوانین اجرا شود و همه نیز باید تسلیم قانون باشیم، برخی مسائل به وجود می‌آید که حاشیه‌هایی را به دنبال دارد.

در این لحظه خبرنگاری پرسید: شما بحث تعامل مجلس و دولت را مطرح کردید در حالی که در حال حاضر از سوی تعدادی از نمایندگان و دولت عنوان شده که حضور معاونان دولت در مجلس کم شده است گفت: چنین چیزی مطرح نیست و معاونین دولت در مجلس رفت و آمد دارند، البته ممکن است در برخی لوایح و طرح‌ها از آنها نظرخواهی شود که آنها عنوان کردند نظر خاصی در این زمینه ندارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که شنیده می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه اخیرا گزارشی در رابطه با مسائل مالی دولت به شما ارائه کرده است، اظهارداشت: این گزارش درباره‌ِ تخلفات مالی دولت نبود، بلکه از نظر کمیسیون برنامه و بودجه برخی از محورهای بودجه رعایت نشده و من این گزارش را برای رییس جمهور ارسال کردم تا بعد از شنیدن اظهارات آنها گزارشی در صحن قرائت شود. در این لحظه خبرنگاری سوالی پرسید که لاریجانی به ناچار تا حدی تعارفات معمول را کنار گذاشت و مجبور شد پیام صریحی برای دولت بفرستد.

آنجا که خبرنگاری پرسید: آیا در ارتباط با طرح تحول اقتصادی اجازه مجلس لازم است یا نه ؟ لاریجانی قدری جدی شد و گفت: حتما در اجرای طرح تحول اقتصادی مجوز مجلس لازم است. لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون ویژه مجلس در این ارتباط در حال کار کردن است و هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده است گفت:‌این موضوع با دقت ویژه در مجلس پیگیری می‌شود و وقتی کمیسیون ویژه نظر خود را ارائه داد، در مجلس نظر نمایندگان را نیز جویا می‌شویم و با نظر نمایندگان اشکالات را رفع می‌کنیم و این مساله با حساسیت و جدیت در مجلس دنبال می‌شود. به این ترتیب لاریجانی بار دیگر به موضوعی پای فشرد که از نظر رییس جمهور الزام چندانی به اخذ مجوز از مجلس ندارد که همین مساله هم یکی از موارد اختلاف‌انگیز چند ماه اخیر بین دولت و مجلس را تشکیل می‌داده است که ظاهراً هنوز به قوت خود باقی است.

لاریجانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران گفت:‌ در قضیه هسته‌ای دو مساله وجود دارد یک تعامل با آژانس و رفع ابهامات و از طرف دیگر مذاکرات با ۱+۵ .

لاریجانی ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات مشکلی نداشته، اما رفتارهای آنها در یک پروسه مناسب نبوده و در یک پروسه معیوب رفتارشان را دنبال می کردند.

وی با بیان این‌که باید جمهوری اسلامی ایران مسیری را که در ارتباط با آژانس در پیش گرفته بود، پیگیری کند گفت‌: ‌همانطور که گفتم رفتار گروه ۱+۵ دقیق نبوده است و جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات مشکلی نداشته است.

وی همچنین در مورد قطعنامه امنیتی بین آمریکا و عراق که به تصویب رسیده است، گفت: ‌این توافقنامه همچنان دارای اشکالات و نقص‌هایی است گرچه شما می دانید چندین بار این توافقنامه عوض شد و دولت عراق و سیاسیون عراق تاکید داشتند که دیدگاه‌ها و نظرات آنها در این توافقنامه‌ گنجانده شود و چندین بار این توافقنامه تغییر کرد و گرچه آمریکایی‌ها می‌گفتند این حرف آخر ما است، ولی وقتی در برابر موضع مردم عراق قرار گرفتند، حرف آنها تغییر کرد.

وی با اشاره به این‌که در این توافقنامه گنجانده شده که نیروهای آمریکایی تا سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شوند گفت:‌ این در حالی است که با توجه به توانمندی‌هایی که دولت عراق دارد، نیروهای آمریکایی زودتر از این می‌توانند از عراق خارج شوند و به نظر می‌رسد وعده‌ای که رییس جمهور جدید آمریکا در ارتباط با خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق در طول ۱۶ ماه داده مناسب‌تر است.

وی گفت:‌ تغییراتی که در این توافقنامه ایجاد شده برخی از وجوه آن دارای نواقصی جدی است.

وی همچنین به مساله ولایت قضایی که در این توافقنامه گنجانده شد، اشاره کرد و اظهار داشت: ولایت قضایی عام نیست و محدود شده، ولی باز هم این می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و در واقع این مساله به حاکمیت عراق لطمه وارد کند، گرچه ممکن است برخی از کشورها این گونه مسائل را بپذیرند، ولی برای ملت رشید عراق مشکل ایجاد می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی بار دیگر تاکید کرد: این توافقنامه دارای اشکالاتی است و با توجه به توانمندی‌ای که در دولت عراق وجود دارد این کشور زودتر از آن موعدی که در توافقنامه ذکر شده، از زیر یوغ اشغال خارج شود.

وی همچنین در پایان در پاسخ به این سوال که اجلاس شهرداران آسیایی در تهران قرار است برگزار شود و نظر شما در این ارتباط چیست و آیا ضرورتی دارد که چنین اجلاس‌هایی برگزارشود، گفت: این که شهرداران کشورهای آسیایی با یکدیگر تعامل داشته باشند، مساله مناسبی است و من در این ارتباط خسارتی نمی‌بینم و در سطح مجلس نیز مجالس آسیایی با یکدیگر ارتباط و جلسه برگزار می‌کنند.

عکس:حمید جانی‌پور