روسای هفت دانشگاه آمریکایی در ایران

روسای هفت دانشگاه آمریکا به دعوت دانشگاه صنعتی شریف، برای سفری پنج روزه وارد ایران شدند و این گروه ۱۲ نفره روز یکشنبه با محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم ایران، دیدار کردند‌. به گزارش ایسنا، در این دیدار محمد مهدی زاهدی با هیات روسای دانشگاه آمریکا، پروفسور رابرت ام دال رییس اتحادیه دانشگاه‌های، پروفسور دیوید جی، اسکورتون رییس دانشگاه کرنل، پروفسور دیوید و لیبرون رییس دانشگاه رایس، پروفسور جی برنارد میشن رییس دانشگاه فلوریدا،‌ پروفسور س.د.موت رییس دانشگاه مریلند، پروفسور لری وندر هوف رییس دانشگاه کالیفرنیا و پروفسور جرید ال. کوهن رییس دانشگاه کارنگی ملون دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابر این گزارش زاهدی در این دیدار ابراز امیدواری کرد که روسای دانشگاه‌های آمریکا طی این سفر بتوانند به نحو شایسته با توانمندی‌ها و ابعاد مختلف پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند.

وزیر علوم در بیان مقایسه وضعیت آموزش عالی امروز ایران و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: جمعیت دانشجویی ایران امروز به ۵/۳‌میلیون نفر از جمعیت۷۵‌میلیونی کشور رسیده است، به عبارت دیگر جمعیت دانشجویی کشور نسبت به ابتدای انقلاب ۲۰ برابر شده است.

وی افزود: در حالی که ما را به تبعیض علیه زنان متهم می‌کنند، ۶۰‌درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و ۵۱‌درصد دانشجویان سایر دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند.

در همین حال گفتنی است این هیات، یکی از انگیزه های سفر خود به ایران را گسترش تعامل بین دانشمندان ایران و آمریکا فارغ از «مشکلاتی» که دولتمردان ایجاد می کنند، عنوان کرده اندو قرار است ازدانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشکده رویان بازدید و با روسای آن ملاقات کنند.

همچنین پیش از این برخی خبرها حاکی از آن بود رییس دانشگاه کلمبیا نیز قرار است به ایران دعوت شود، اما سعید سهراب پور، رییس دانشگاه صنعتی شریف، خرداد ماه امسال به خبرگزاری‌های ایرانی گفته بود که «دانشگاه کلمبیا از بهترین دانشگاه‌های آمریکا در علوم انسانی است، اما با توجه به اقدام نامناسب رییس این دانشگاه دعوتی از وی به عمل نخواهد آمد.

به گفته خبرگزاری‌ها همچنین این هیات ۱۲ نفره قرار است با محمود احمدی نژاد، نیز دیداری داشته باشند‌.