گزارش بودجه‌ای در انتظار قرائت

دنیای اقتصاد - وزیر نفت با ارسال نامه‌هایی خطاب به لاریجانی، رییس مجلس و عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در خصوص نحوه واردات بنزین مازاد بر رقم بودجه توضیحاتی ارایه کرده است. همزمان با انتشار این خبر، دیروز اعلام شد که گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص انحرافات از قانون بودجه آماده قرائت شده است. رویداد

وزیر‌نفت به لاریجانی و عبداللهی نامه نوشت

واردات بنزین بدون مجوز مجلس

دنیای‌اقتصاد- اگر چه وزارت نفت طی روزهای اخیر لایحه متمم ۵میلیارد دلاری خود را برای واردات بنزین تقدیم هیات دولت کرده است تا پس از تصویب در دولت به مجلس ارائه شود، اما آنگونه که رضا عبداللهی نماینده ماه‌نشان و رییس کمیسیون برنامه و بودجه خبر داده است، وزیر نفت با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای برای وی و علی لاریجانی رییس مجلس اعتراف کرده است که بدون کسب مجوز از مجلس واردات بنزین انجام داده است، ولی در عین حال مسوولیت آنرا می‌پذیرد.

نامه غلام حسین نوذری، وزیر نفت به رییس مجلس و رییس کمیسیون برنامه و بودجه پس از آن نوشته شد که تعدادی از نمایندگان نارضایتی خود را از تخطی مکرر دولت در واردات بنزین بدون اخذ مجوز لازم از مجلس اعلام کردند. در پی این اعتراض‌ها رضا عبداللهی رییس کمیسیون برنامه بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت بدون کسب مجوز از مجلس، بیش از میزان مصوب، بنزین به کشور وارد کرده است، گفت: وزیر نفت طی نامه‌‏ای به رییس مجلس و بنده نوشته است که این کار را با مسوولیت خودش انجام داده است.

عبداللهی در گفت‌‏وگو با «ایلنا»، به گزارش اخیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از عملکرد بودجه‌‏ای دولت در شش ماه اول سال جاری که به رییس مجلس ارائه شده است، اشاره کرد و افزود: در این گزارش آورده‌‏ایم که دولت برخی از وظایف بودجه‌‏ای خود را انجام نداده است.وی با بیان اینکه براساس قانون بودجه ۸۷ دولت باید مطابق زمانبندی مصوب مجلس به وظایف خود عمل می‌‏کرده است، ادامه داد: به‌رغم این قانون دولت نسبت به واردات برخی کالاها بیش از حد مجاز عمل کرده است؛ مثلا در مورد بنزین و گازوئیل بدون کسب مجوز از مجلس تمامی بودجه مصوب برای سال جاری را هزینه کرده و حتی بیش از آن نیز نسبت به واردات بنزین اقدام کرده است.به گفته وی، دولت باید به میزان سه هزار میلیارد تومان بنزین در کل سال ۸۷ وارد می‌‏کرده است؛ این درحالی است که این مبلغ در شش ماه اول سال جاری هزینه شده و حتی بیش از آن نیز بنزین وارد کرده‌‏اند.رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه این اقدام دولت بدون کسب مجوز مجلس بوده است، آن را عدول از قانون برنامه و بودجه ارزیابی کرد و افزود: وزیر نفت طی نامه‌‏‌‏ای به بنده و رییس مجلس نوشته است مسوولیت این کار را برعهده می‌‏گیرد.عبداللهی در پاسخ به این که وزیر نفت با استفاده از چه منابعی و با کسب مجوز از چه کسی اقدام به واردات بنزین کرده است، افزود: گویا ایشان با اطلاع رییس‌‏جمهور این کار را انجام داده‌‏اند و محل تامین این بودجه از اضافه برداشت از حساب ذخیره ارزی یا منابع داخلی شرکت نفت بوده است، اما ما هیچ اطلاعی از محل دقیق تعیین بودجه اضافه واردات بنزین نداریم. رییس کمیسیون برنامه و بودجه تنها به این نکته اکتفا کرد که اگر چه نیاز کشور به افزایش واردات برخی کالاها محسوس است، اما دولت باید برای این منظور از مجلس مجوز می‌‏گرفته است یا آن که با بالا بردن قیمت‌‏ها یا کاهش سهمیه‌‏ها اقدام به اصلاحاتی در ارائه کالاهای اساسی از جمله بنزین می‌‏نمود تا با کاهش مصرف، نیازی به افزایش واردات نباشد.

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در واکنش به این خبر طی گفت‌وگویی با ایسنا گفت: بخشی از برداشت‌هایی که از حساب ذخیره‌ارزی یا حساب شرکت ملی نفت انجام شده است، خلاف قانون است، خود آقایان نیز اعتراف می‌کنند که برداشت‌های ارزی از این حساب‌ها فاقد مجوز مجلس و خلاف قانون بوده است. البته نمایندگان در شرایطی اعتراض خود را به اقدام دولت اعلام می‌کنند که سال گذشته هم اتفاق مشابهی رخ داد و حتی در نهایت به احضار وزیر نفت به مجلس در پی سوال احمد توکلی و الیاس نادران دو نماینده تهران منجر شد. سال گذشته هم وزیر نفت اعتراف کرد که با دستور مستقیم رییس جمهور فراتر از ارقام بودجه بنزین وارد کرده است. بیان این سخنان موجب اعتراض توکلی و نادران شد و آنان خواستار اتخاذ تدابیری از سوی مجلس برای جلوگیری از تخلفات از قانون بودجه شدند. اما ظاهرا یکسال پس از این ماجرا مشابه آن تکرار شده است و این بار وزیر نفت خود مستقیما مسوولیت آنرا عهده‌دار شده است.