نخستین جلسه شورای عالی اصل ۴۴ روز گذشته با حضور رییس‌جمهور در حالی برگزار شد که خبرگزاری‌ها اخبار متفاوتی از حضور شرکت‌کنندگان و مصوبات این جلسه منتشر کردند. خبرگزاری فارس در گزارشی از نتایج اولین نشست شورای عالی اصل ۴۴ اعلام کرد: در این نشست که روز گذشته در محل ریاست‌جمهوری برگزار شد، به جز وزیر اطلاعات و رییس سازمان خصوصی‌سازی، تمام اعضای ۲۲ نفره این شورای مهم که بر اساس قانون اصل ۴۴ تشکیل شده، در این جلسه حضور داشتند.

خبرگزاری فارس در این باره اعلام کرده که در ابتدای این جلسه وزیر اقتصاد گزارشی از روند اجرای قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ و آیین‌نامه‌های مربوط را ارائه داده و سپس وظایف و فعالیت‌های مختلف مندرج در قانون، ماده به ماده مورد بررسی حاضران قرار گرفته است.

این خبرگزاری‌ اعلام کرد: در این جلسه تشکیل نهادهای حقوقی جدید مانند تشکیل مرکز ملی شورای رقابت و هیات‌های سرمایه‌گذاری استانی و ... (که باید طبق قانون راه‌اندازی شوند) مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارشی در این باره ارائه شد. به گزارش خبرگزاری فارس، سپس موضوع شورای تبیین وظایف بررسی شد و با دسته‌بندی شدن کلی وظایف مقرر شد به منظور انجام وظایف شورا، کمیسیون تخصصی با حضور نمایندگان شورا تشکیل شود تا ابتدا مباحث مربوطه در این کمیسیون مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و سپس در شورا مطرح شود. این در حالی است که درباره نحوه اداره جلسات شورا مباحث مفصلی صورت گرفت و این موضوع جمع‌بندی شد. فارس همچنین نوشت: از سوی دیگر مصوبات و مقرراتی که در زمینه مواردی چون قیمت‌گذاری سهام دولتی، چگونگی پرداخت خرید، تخفیفات، آیین‌نامه سهام ترجیحی و سهام عدالت، نظام اقساطی فروش سهام و ... وجود داشت باید توسط شورای عالی اصل ۴۴ به تصویب برسد تا خللی در امور اجرایی واگذاری‌ها و اصل ۴۴ پیش نیاید. طبق اعلام خبرگزاری فارس مقرر شد، آیین‌نامه‌های قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ توسط سه مرجع هیات واگذاری، شورای عالی اصل ۴۴ و هیات‌وزیران به تصویب برسد و برخی از لوایح نیز مانند جرایم قانونی اصل ۴۴ که باید توسط قوه قضائیه تهیه شود در مجلس به تصویب برسد و همچنین در زمینه زمان برگزاری جلسات و سخنگوی شورای عالی اصل ۴۴ نیز مقرر شد تا نظرات حاضران مورد بررسی کمیته ۶ نفره و متشکل از رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر تعاون، وزرای مربوطه، وزیر دادگستری و اطلاعات قرار گیرد. این در حالی است که خبرگزاری مهر در گزارش دیگری در زمینه جزئیات این جلسه از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای شورا و تصویب نشدن مصوبات خبر داد. حسین رحمانی‌نیا یک عضو شورای عالی اصل ۴۴ نیز در این باره به خبرگزاری مهر گفت: متاسفانه در اولین جلسه این شورا که مهم‌ترین شورای عالی در مسائل اقتصادی کشور است، تمامی اعضا حضور نداشتند و این مساله با اعتراض اعضا مواجه شد. وی اظهار کرد: به دلیل اینکه حضور اعضا به حد نصاب نرسید، مصوبه‌ای نداشتیم. همچنین براساس گزارش دیگری رییس‌جمهور کشورمان با حضور در نخستین جلسه این شورا تاکید کرد: برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید با حداکثر شتاب حرکت کنیم. احمدی‌نژاد در این نشست در سخنانی ضرورت فرهنگ‌سازی برای اصلاح برخی ساختارهای گذشته را در موفقیت طرح‌ها و برنامه‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: باید برای اجرایی کردن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ساختار با ثباتی طراحی کرده و تلاش کنیم در مسیری که مقام معظم رهبری ترسیم نموده‌اند با دقت، تدبیر و حوصله و در عین حال با حداکثر شتاب حرکت کنیم.