دنیای اقتصاد- همزمان با بحث‌های داغ در خصوص برداشت‌های صورت گرفته از حساب ذخیره ارزی و قانونی یا غیرقانونی بودن این برداشت‌ها و نیز پاسخ سخنگوی دولت به ادعای برداشت غیرقانونی از سوی دولت، مصطفی پورمحمدی نیز با اعلام اینکه برداشت‌ها با اجازه مجلس بوده است، ابراز عقیده کرد که بیشترین انتقاد متوجه مجلس است.

مصطفی‌ پورمحمدی مجلس را مسوول اضافه برداشت از ذخایر ارزی معرفی کرد
تبرئه دولت
دنیای اقتصاد - مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور در تازه‌ترین اظهارنظر خود انتقاداتی را به مصوبات پی‌در‌پی مجلس برای برداشت از ذخایر ارزی وارد کرده است. پورمحمدی این مصوبات را عامل افزایش نقدینگی و تورم و کاهش ذخایر ارزی توصیف کرده است. پیش از این پورمحمدی انتقادات مشابهی را هم به عملکرد دولت درباره برداشت اضافی از ذخایر ارزی وارد کرده بود.
وی در این زمینه گزارشی را تهیه کرده که نسخه‌هایی از آن را به روسای سه قوه تسلیم کرده و خواستار رسیدگی به آن شده است. اظهارنظرهای پی‌درپی پورمحمدی و گزارش محرمانه سازمان بازرسی کل کشور بازتاب مطبوعاتی گسترده‌ای داشت و برخی با استناد به این سخنان و گزارش‌ها دولت را به تخلف از قانون بودجه، برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20ساله متهم کردند. همچنین دولت متهم شد که خارج از مصوبات قانونی از ذخایر ارزی برداشت اضافی کرده است. انتشار این اخبار واکنش انتقادی غلامحسین الهام سخنگوی دولت را به دنبال داشت. الهام روز شنبه هفته جاری انتشار این اخبار را بر پایه اطلاعات غلط دانست و اعلام کرد که دولت حتی یک دلار فراتر از مصوبات مجلس برداشت نکرده است. وی در عین حال برخی اظهارنظرها را سیاسی توصیف کرد و بر بیانیه دولت به اسناد بالادستی توسعه و قانون بودجه تاکید کرد. یک روز پس از اظهارات انتقادی دولت که بخشی از آن به مواضع اخیر مصطفی پورمحمدی و گزارش محرمانه سازمان بازرسی برمی‌گشت، واکنش مجدد پورمحمدی را به دنبال داشت. البته این بار پورمحمدی برخلاف گذشته دولت را از تخلفات ارزی مبرا دانست ولی در عین حال انتقاداتی را متوجه مجلس کرد. وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه برداشت‌های دولت از حساب ذخیره ارزی با مصوبه مجلس انجام شده و غیرقانونی نبوده است، گفت: بیشترین انتقاد در این رابطه متوجه مجلس است که اجازه برداشت بیش از ارقام مصوب قانون برنامه را به دولت داد.
پورمحمدی سپس با اشاره به ارسال گزارشی توسط سازمان تحت ‌مسوولیتش برای رییس مجلس و رییس‌جمهور در خصوص وضعیت برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی، اظهار داشت: این گزارش هر چند که از عملکرد دولت در برداشت از حساب ذخیره انتقاد کرده، ولی در حقیقت بیشتر انتقاد خود را متوجه مجلس ساخته است. وی با بیان اینکه دولت بیش از ارقام مصوب قانون برنامه از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است، تصریح کرد: این بدان معنی نیست که برداشت‌ها از این حساب غیرقانونی بوده، بلکه دولت از مجلس مصوبه گرفته و مجلس برخلاف قانون برنامه به دولت اجازه برداشت داده است. به گفته رییس سازمان بازرسی کل کشور، مجلس فراتر از قانون به دولت اجازه برداشت داده و بنابراین بیشتر انتقادات متوجه مجلس است.
وی ادامه داد: در گزارش ارائه شده به دولت مواردی مورد تاکید قرار گرفته است که دولت باید آنها را با جدیت بررسی کند و گزارش آن را به سازمان بازرسی کل کشور بدهد تا میزان رعایت قانون در این موارد نیز مشخص شود. پورمحمدی خاطرنشان کرد: اساس گزارشی که این سازمان تهیه کرده به برداشت بیش از قانون برنامه اشاره دارد و طی آن به برداشت غیرقانونی اشاره‌ای نشده است. رییس سازمان بازرسی تصریح کرد: مجلس در تمام بودجه‌هایی که دو سال گذشته تصویب کرده بیش از قانون برنامه اجازه برداشت از حساب ذخیره را به دولت داده است. وی گفت: در بودجه‌های مصوب مجلس برای تمام فعالیت‌های عمرانی، پرداخت حقوق، بازنشستگی، خدمات درمانی، آموزش و پرورش، واردات سوخت و بسیاری اقلام دیگر بیش از سقف قانون برنامه اجازه برداشت به دولت داده شده است. پورمحمدی با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای تصویب این بودجه‌ها می‌بایست ابتدا قانون برنامه را اصلاح می‌کردند، گفت: بعد از این کار باید محاسبه تورم و افزایش نقدینگی مورد توجه قرار می‌گرفت و سپس اجازه برداشت به دولت داده می‌شد.
وی تصریح کرد: متاسفانه این محاسبات انجام نشده و بخشی از اضافه برداشت‌ها زمینه‌های افزایش نقدینگی و تورم در جامعه را فراهم کرد که پیامدهای اقتصادی ناگواری برجای گذاشت ضمن اینکه موجودی حساب ذخیره ارزی کشور را نیز کاهش داد.


عکس:حمید جانی پور