معضلی به نام بیکاری

سیدعلی موسوی جرف *

۱ - اخیرا در انتخابات رییس‌جمهوری آمریکا با صرف هزینه چند میلیارد دلاری بالاخره باراک اوباما به عنوان رییس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، اما با توجه به این‌که زورگویی، چپاول و چشم طمع داشتن به ثروت ملل مستضعف و سیطره بر آنان از ویژگی‌های بارز و ذاتی نظام‌های امپریالیستی است به جرات می‌توان گفت آنچه که در آمریکا اتفاق افتاده و می‌افتد، تنها تغییر چهره‌ها است. اظهارات اخیر اوباما در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و همچنین گزینش برخی از اعضای تیم کاری خود بهترین سند برای اثبات این مدعاست، لذا آمریکا بداند که ملت شهیدپرور ایران هرگز از اصول مسلم و مسیر صحیح خود عدول نخواهد کرد و برای حفظ استقلال و عدم وابستگی خود به استقامت و پایمردی در مقابل زورگویان ادامه خواهد داد.

۲ - تشکیل حساب ذخیره ارزی در برنامه‌های توسعه سوم و چهارم دو هدف عمده داشت. مقابله با نوسانات قیمت نفت در بازار و اعطای تسهیلات به بخش خصوصی دو هدف عمده تشکیل این حساب بود، لذا موجودی حساب ذخیره‌ ارزی نباید بلوکه شود و اجازه برداشت از آن، اصلاح برنامه به شمار نمی‌رود که نقض غرض پیش آید. بنابراین ابتکار استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی همواره در اختیار مجلس است که عندالزوم به عنوان پوشش نوسانات اقتصادی و اجتماعی و به صورت مانعی برای جلوگیری از صدمات ناگهانی به جامعه اجازه برداشت از آن را به دولت می‌دهد.

ضمنا تلقی این حساب به عنوان پشتوانه ارزی کشور صحیح نیست، بلکه هدف از ایجاد این حساب، تعادل درآمدهای ناشی از صادرات نفت و جلوگیری از نوسانات اقتصادی آن است و آنچه که دولت خدمتگزار تاکنون انجام داده، قانونی و با اجازه مجلس و با رعایت دو هدف تعریف شده فوق بوده است.

۳ - بیکاری یکی از شاخصه‌های جهت‌دهنده کلیدی در سیاست‌گذاری‌های هر کشور است و می‌توان گفت که سایر متغیرهای کلان اقتصادی، تورم، توزیع عادلانه درآمد، اشتغال، سرمایه‌گذاری، ‌تولید و نظایر آن از همبستگی کاملی با سطح اشتغال و بیکاری در اقتصاد برخوردار است.

آسیب‌های اجتماعی همانند افزایش بزهکاری و جرم و افزایش نرخ خلاف از جمله پیامدهای بیکاری است: از راه اشتغال و کار است که می‌توان ابتکار عمل، قابلیت سازمان‌دهی به ظرفیت تولیدی انسان‌ها و توانایی کاری آنان را حفظ کرد و افزایش داد، امید است که دولت خدمتگزار با اجرای صحیح اصل ۴۴ و همچنین فائق آمدن بر مشکلاتی مانند معطوف شدن سرمایه‌ها به سوی بازارهای سیاه و قاچاق، نبود زمینه‌ کارآمد برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی و ... زمینه اشتغال قشر جوان جویای کار را فراهم و فقر و بیکاری را در جامعه ریشه‌کن کند.

*نماینده آبادان