رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با وزرای خارجه کشورهای عربی و آمریکا تاکید کرد که به برگزاری دور جدید مذاکرات با ایران امیدوار است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکایی و اروپایی روز یکشنبه در شرم‌الشیخ با وزرای خارجه کشورهای عربی دیدار و درباره مساله هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

خاویر سولانا رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از این نشست اعلام کرد که به وزرای خارجه این کشورها گفته است گفت‌وگوها با ایران درباره مساله هسته‌ایش به بن‌بست رسیده است. در نشست شرم‌الشیخ وزرای خارجه مصر، امارات متحده عربی، اردن، مراکش و بحرین و همچنین کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا و برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه حضور داشتند. یکی از ناظران حاضر در این نشست که خواست نامش فاش نشود، به نقل از وزیر خارجه اردن مدعی شد: پرونده هسته‌ای به یک بحران تبدیل شده است، اما برای ما تمایل ایران برای سلطه به یک بحران مداوم تبدیل شده است.

این وزیر به آنچه نگرانی‌ها درباره نفوذ ایران در عراق، لبنان، سوریه و گروه‌های فلسطینی مانند حماس نامید، اشاره کرد.

به گفته این ناظر، سولانا و کوشنر از صراحت و تندی وزرای عرب در اعلام آنچه نگرانی‌هایشان نسبت به منطقه‌ای ایران خواندند، متعجب شده بودند. یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت: رایس متوجه این نگرانی وزرای کشورهای عربی شد که غرب به ویژه اروپایی‌ها نگرانی‌های آنها درباره اهداف منطقه‌ای ایران را کاملا درک نکرده‌ است.

سولانا همچنین پس از این دیدار گفت: «من دو روز پیش نامه‌ای را به سعید جلیلی (مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران) ارسال کرده و امیدوارم احتمال دیدار دیگری وجود داشته باشد.» رییس سیاست خارجی اتحادیه تاکید کرد: اما تاکنون پاسخی که انتظار آن را از نشست قبلی خود در ماه جولای داشتیم، دریافت نکرده‌ایم. به گفته منابع رسانه‌ای، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اگر چه در شرم‌الشیخ حضور داشت، اما در نشست درباره ایران شرکت نکرد. رایس و وزرای خارجه کشورهای مصر، اردن و شش کشور حاشیه خلیج فارس شامل عربستان سعودی،‌ امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین و عمان در دو سال گذشته نشست‌هایی را برای بررسی امنیت در خلیج فارس برگزار کرده‌اند.

سولانا پیش از این اعلام کرده بود: تهران نباید درباره این نشست حساسیت نشان دهد، زیرا برای مخالفت با ایران برگزار نشده و تنها در آن وضعیت منطقه بررسی می‌شود.