طرح بخش خصوصی برای یارانه‌ها

طرح بخش خصوصی با امضای آل اسحاق به چهار مقام ارشد کشور تقدیم شده است

دنیای اقتصاد - در آستانه ارائه لایحه یارانه نقدی به مجلس شورای اسلامی، اتاق تهران به عنوان قدیمی‌ترین تشکل اقتصادی بخش خصوصی، طرحی جایگزین برای یارانه نقدی را طی نامه‌ای به سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت ارائه کرده است. طرح جایگزین بخش خصوصی مقدمتا از برآوردهای بالا برای قیمت آزاد کالاهای یارانه‌ای خبر داده و تصریح کرده است که چنانچه اصلاحات لازم در این خصوص انجام شود، مجموع یارانه‌ها نه ۹۰هزار میلیارد تومان درج شده در برخی گزارش‌های طرح تحول که حداکثر ۶۰هزار میلیارد تومان خواهد بود و سپس چهارگزینه متفاوت با طرح دولت تشریح شده است.

گزینه اول، تورم‌زا و ناگوار

طرح پیشنهادی بخش خصوصی آسان‌ترین جایگزین را پرداخت نقدی و سرانه ۶۰ درصد از یارانه‌ها معرفی کرده است که به اعتقاد طراحان باید ۴۰درصد مابقی نیز از چرخه پولی و بودجه‌ای خارج شود. طراحان معتقدند حتی با فرض خروج این ۴۰درصد از چرخه مالی کشور باز هم تورم قابل ملاحظه‌ای حادث خواهد شد و تمام مردم مستمری‌بگیر دولت خواهند شد و در صورت ناتوانی دولت تبعات اجتماعی ناگواری در پی خواهد داشت.

گزینه دوم، دشوار و زمانبر

گزینه دوم از نظر بخش خصوصی به این صورت است که ۲۰درصد یارانه‌ها به صورت ماهانه به چهار دهک پایین درآمدی پرداخت می‌شود و چهل درصد دیگر به صورت کوپن خرید سهام شرکت‌های دولتی طی سه تا چهار سال بین دهک‌های یک تا هفت تقسیم می‌شود. چهل درصد مابقی نیز در صندوقی برای موارد اضطراری خارج از چرخه اقتصاد ذخیره می‌شود. این گزینه از نظر طراحان زمانبر و از نظر اجرایی دشوارتر است.

گزینه سوم، طرح مسعود نیلی

گزینه سوم بخش خصوصی قبلا توسط مسعود نیلی، اقتصاددان ایرانی و معاون سابق سازمان مدیریت ارائه شده است. (روزنامه دنیای اقتصاد، ۹مهر ۸۷) در این گزینه، یک شرکت سهامی ملی که سهامداران آن تمام مردم ایران هستند، حامل‌های انرژی را با قیمت فعلی از دولت خریداری و با قیمت جهانی در داخل و خارج می‌فروشد و سود آن بین سهامداران یعنی همه مردم تقسیم می‌شود. به اعتقاد بخش خصوصی، این گزینه بهترین جایگزین برای روش فعلی است.

گزینه چهارم؛ مسکن، کار و بهداشت

گزینه چهارم پیشنهاد کرده است که یارانه‌های فعلی به جای اینکه به صورت نقدی تقسیم شود، به طرح‌های مسکن، بهداشت و اشتغال اقشار آسیب‌پذیر اختصاص می‌یابد.

صفحه خبر (۶) را بخوانید