اولین همایش پویش دعوت از سیدمحمد خاتمی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، عصر پنج‌شنبه با حضور چند تن از فعالان سیاسی، هنرمندان و جمع گسترده‌ای از مردم که اغلب آنان را جوانان تشکیل می‌دادند، در مسجد امیرالمومنین تهران برگزار شد. در این برنامه که به دعوت گروه «موج سوم» (جوانان حامی خاتمی) برگزار می‌شد، دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه خاتمی نباید به صرف وجود موانع صحنه را خالی کند، ابراز امیدواری کرد که در مدت دو سه هفته آینده خاتمی نظر مثبت خود را برای حضور در عرصه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری اعلام کند.

به گزارش ایلنا، مجید انصاری با بیان اینکه در جلسات متعدد مجمع روحانیون مبارز بحث‌‏های گسترده‌‏ای پیرامون حضور خاتمی در عرصه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری شده است، گفت:‌ در این جلسات تقریبا ادله‌هایی که برای ضرورت حضور خاتمی مطرح می‌‏شود، مورد تایید اعضای مجمع نیز بود و بر همین اساس از خاتمی درخواست کردیم که در عرصه انتخابات آتی حاضر شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون تکیه بر اندیشه امام (ره) امکان رسیدن به پیشرفت فراهم نمی‌‏شود، خاطر نشان کرد:‌ به همین جهت مجمع روحانیون مبارز مبنای فکری و عملی خود را آرمان‌‏ها و اندیشه‌‏های امام (ره) قرار داده است و با نگاهی که ایشان به دین و مردم داشتند، معتقدیم خاتمی یکی از فرزندان واقعی مکتب امام است و بیش از بسیاری از مدعیان به راه اسلام علوی اعتقاد دارد و تنها روحانی است که می‌‏تواند راه امام را با تکیه بر اراده ملت به عنوان صاحبان این انقلاب پیش ببرد و کشور را به خوبی اداره کند. وی تاکید کرد: موانع خاتمی در صورت آمدن و پیروز شدن حتما‌ کمتر از دوره‌‏های قبل حضور ایشان در قدرت خواهد بود، چرا که در شرایط فعلی هم نظام و هم احزاب فهمیده‌‏اند که مسیر حرکت جز با به رسمیت شناختن رای مردم امکان‌پذیر نیست. وی ادامه داد:‌ یک سند بالادستی داریم که امروز در کلان به حیطه فراموشی سپرده شده است. بنابراین راه پیشرفت کشور مشخص است و مشکلات امروز ناشی از فرد محوری و علم گریزی در کشور است که نتیجه آن این‌گونه شده است که به‌رغم فرصت استثنایی و تاریخی،‌ اقتصاد ایران در بدترین وضعیت به لحاظ افزایش تورم و نقدینگی قرار دارد. علیرضا علوی‌‏تبار هم در این مراسم با بیان اینکه خاتمی وظیفه اخلاقی برای حضور در عرصه انتخابات دارد، تاکید کرد:‌ هر ایرانی وطن دوستی باید از هر تلاشی هر چند کوچک برای گذار به دموکراسی استفاده کند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در بیان دلایل لزوم حضور خاتمی در عرصه انتخابات گفت: بقا،‌‏ توسعه همه جانبه و تعالی اخلاقی و معنوی بدون دموکراسی ممکن نیست و هر ایرانی وطن‌دوستی باید از هر تلاشی برای گذار به دموکراسی دفاع کند، هر چند این تلاش کوچک باشد. وی افزود: حداکثر ظرفیت و توان نیروهای اجتماعی و تشکل‌‏های سیاسی موجود برای تحقق مردم سالاری در شرایط فعلی محدود به ظرفیت نظام است، بنابراین هر تلاشی باید در همین چارچوب باشد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه سهم قوه مجریه از قدرت در کشور ما کمتر از ۲۰‌درصد است، خاطر نشان کرد: این میزان سهم کمی نیست و اگر قوه مجریه در اختیار یک نیروی قوی باشد، چند کار حساس را می‌‏تواند انجام دهد که اولین کار،‌ استفاده از روش‌های علمی و منطقی در اقتصاد است. وی ادامه داد:‌ دومین کاری که خاتمی می‌‏تواند بکند، دموکراتیزه کردن قوه مجریه است و همچنین می‌‏تواند به عنوان نماینده خواسته‌‏های دموکراتیک در دوران حاکمیت عمل کند. علوی تبار با بیان اینکه فاصله حداقل پنج‌‌میلیونی خاتمی با سایر کاندیداها می‌‏تواند تضمین کننده سلامت آرای اعلامی باشد، ادامه داد:‌ خاتمی نماد و نشانه حداکثر ظرفیت نظام برای دموکراتیک شدن است و وی تنها کسی است که می‌‏تواند ترکیبی از نیروها را بسیج کند. همچنین خاتمی به صورت بالفعل می‌‏تواند با نامزدهای اصولگرا بیش از پنج‌میلیون فاصله داشته باشد، بنابراین معتقدیم خاتمی بهترین گزینه است که می‌‏تواند بیاید و وظیفه اخلاقی برای حضور دارد. مصطفی ملکیان نیز در سخنانی با بیان این که آقای خاتمی در پیشگاه وجدان خود و در پیشگاه مردم، چه بسا مردم جهان در صورت نیامدن به صحنه عذاب وجدان خواهد داشت، گفت: هم ایشان و هم همه‌ ما این استدلال را خواهیم داشت که اگر در این اوضاع به میدان می‌آمدند، شاید کارها درست می‌شد؛ بنابراین ایشان راهی جز ورود به صحنه ندارند و تنها نامزدی هستند که در هر حال پیروز‌ند.