خالق «پارک ژوراسیک» درگذشت

«مایکل کرایتون» نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و رمان‌نویس آمریکایی رمان‌هایی چون «پارک ژوراسیک» و «کنگو» در ۶۶ سالگی به علت سرطان درگذشت.

روزنامه گاردین چاپ لندن اعلام کرد، «مایکل کرایتون» یکی از نویسندگان کتاب‌های علمی تخیلی بود و وی را بیشتر با رمان‌های «پارک ژوراسیک» و «کنگو» در جهان می‌شناسند. «کرایتون» در حوزه ادبیات علمی تخیلی همچنین از موفق‌ترین نویسندگان هم‌عصرش بود و کتاب‌هایش تا به امروز بیش از ۱۵۰میلیون نسخه فروش کرده است. «مایکل کرایتون» ۲۳ اکتبر سال ۱۹۴۲ در شیکاگو به‌دنیا آمد و در نیویورک بزرگ شد. وی در کالج هاروارد درس خواند و سپس تحصیلاتش را در دانشگاه کمبریج در انگلستان دنبال کرد و در نهایت در سال ۱۹۶۹ از دانشکده پزشکی دانشگاه هارولد مدرک دکترای پزشکی گرفت. وی نویسندگی را در همین ایام و در خلال تحصیل در رشته پزشکی شروع کرد و چندین و چند رمان تحت نام‌های مستعار «جان لنگ» و «جفری هودسن» منتشر کرد. قرار است مراسم تدفین کرایتون به صورت خصوصی و با حضور افراد خانواده و آشنایان نزدیک برپا شود.

در بیانیه‌ای که به مناسب مرگ نویسنده از سوی خانواده‌اش منتشر شده، آمده است: مایکل کرایتون از طریق کتاب‌هایش بود که توانست به صورت منبع الهام دانشجویان درآید و دیدگاه‌های علمی دانشمندان را به چالش بطلبد. او در بسیاری از محدوده‌ها ، حرف‌های تازه‌ای را مطرح کرد. دنیایی پر رمز و راز را به شیوه‌ای طراحی کرد که همه ما می‌توانیم آن را درک کنیم.

منتقدین ادبی همیشه نگاه مثبتی به کتاب‌های کرایتون داشته‌اند، اما انتشار کتاب «دولت ترس» ‌وی در سال ۲۰۰۴ باعث بحث و جنجال‌های زیادی شد. وی در طول زندگی خود پنج مرتبه ازدواج کرد و چهار بار طلاق گرفت. کرایتون ۴ نوامبر بر اثر سرطان در لس‌آنجلس آمریکا درگذشت.