نگاه شهروندان به شهرداری را تغییر دهید

شهردار تهران گفت: شهرداری یک نهاد اجتماعی است که مردم با آن سر و کار دارند، پس کارکنان این نهاد باید تلاش کنند تا نگاه شهروندان به شهرداری را تغییر دهند تا آن‌ها این نهاد را از خودشان بدانند.

به گزارش خبرنگار ما، محمدباقر قالیباف که در جمع کارکنان منطقه ۶ شهرداری سخن می‌‌گفت با بیان این مطلب اظهار داشت: نگاه شهروندان به شهرداری نگاه غلطی نیست اما در بعضی موارد تند می‌‌شود که این زیبنده ما نیست، اما با بررسی‌های علمی‌‌ می‌‌گویم که این روند نزد افکار عمومی‌ ‌رو به اصلاح شدن است و باید شتاب بیشتری به خود بگیرد.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه فراموش نکردن دو اصل مهم ما را در این راه یاری می‌‌کند ادامه داد: نخست باید فلسفه وجودی خودمان را بفهمیم و دیگر اینکه بر رعایت اخلاق تلاش کنیم.

شهردار تهران بیان داشت: اگرندانیم فلسفه وجودی مسوولیت و نقشی که بر عهده ما گذاشته شده چیست، از اصل کار دور می‌‌مانیم که این امر گاهی موجب بی‌اثر بودن می‌‌شود و گاهی آثار مخرب به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه اخلاق مداری نیز در اسلام بسیار سفارش شده است، رعایت این نکات را مایه آرامش خواند و گفت: سلامت، سرعت و صداقت در کار لازمه همه این موارد است.

قالیباف در ادامه بیان داشت: از چالش‌های مهم کشورمان که از سالیان دور وجود داشته و معلوم نیست تا کجا ادامه دارد، بحث معیشت و مشکلات اقتصادی است که بخش قابل توجهی از مردم گرفتار آن هستند.

وی ادامه داد : اگر از همکاران توقعاتی داریم، ما نیز بخشی از توقعات آنها را باید برآورده کنیم که البته باید توجه داشت که گاهی دستمان بازو گاهی هم دستمان بسته است و مهم این است که همکاران احساس کنند که بیش از این در توان نداریم.

وی ضمن اشاره به برخی اقدامات انجام شده در شهرداری و برای کارکنان مانند پرداخت وام و وضعیت درمان اظهار داشت: اقداماتی انجام شده اما نمی‌‌گوییم مشکلات برطرف شده ولی ادعا داریم وضعیت‌مان نسبت به ۲ سال قبل بهتر شده است.

شهردار تهران درخصوص وضعیت مسکن کارکنان شهرداری نیز بیان داشت: آماده‌سازی ۵‌هزار واحد مسکونی را در بخش‌های مختلف آغاز کردیم و آماده‌سازی ۵‌هزار واحد دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته که تا چند ماه آینده کار آن‌ها را نیز آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اولویت واگذاری مسکن با افرادی است که در شرف بازنشستگی قرار دارند، گفت: هرکسی که طول خدمت بیشتری دارد باید در اولویت قرار بگیرد همچنین اگر ثابت شود کسانی بیش از یک بار از امتیاز مسکن چه در شهرداری و چه در دیگر بخش‌های نظام استفاده کرده باشند، حتی اگر خانه به آن‌ها تحویل شده باشد از آن‌ها پس گرفته می‌‌شود.

قالیباف به پذیره‌نویسی سهام موسسه مالی اعتباری شهر و تشکیل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری و همکاری خوب شورای اسلامی‌‌شهر تهران اشاره کرد و گفت: معتقد هستیم که در شهرداری باید تولید ثروت انجام شود. این صندوق ذخیره نیز به مرور زمان تبدیل به سرمایه خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه اصلاح ساختار تشکیلاتی شهرداری نیز ضرورت دارد گفت: بخش قابل توجهی از اقدامات مرکز را به مناطق واگذار می‌‌کنیم و مناطق نیز باید وارد حوزه برنامه‌ریزی شده و کارهای اساسی انجام دهند و نه کارهای روزمره.

وی افزود: بخشی از کارهای پرتحرک و میدانی نیز باید به نواحی سپرده شود. نواحی باید به بخش ارتباط با مردم تبدیل شده و هر خدمتی که شهروندان دریافت می‌‌کنند، از سطح نواحی بالاتر نیاید. ناحیه جایش محکم است و باید به آن توجه کرد.

شهردار تهران با اشاره به راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک بیان داشت: ما رویکرد خصوصی سازی را نیز در پیش گرفته‌ایم و معتقدیم ماموریت‌های شهرداری را باید به بیرون منتقل کرد.

قالیباف در ادامه به شوراها اشاره کرد و اظهار داشت: شوراها باید از محلات و مناطق شکل بگیرند. هر ۲۲ منطقه باید شورا داشته باشد تا منطقه را اداره کند نه اینکه تمام شهر را یک شورا اداره کند که البته این در دراز مدت انجام خواهد شد. هرچه موضوعات کوچک‌تر شود و به درون محلات برود، کار دقیق‌تر و پخته‌تر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییر ساختاری که در شهرداری در حال رخ دادن است با مطالعه صورت می‌‌گیرد اظهار داشت: تمام تلاشمان این است که از تجربیات سایر کشورهای موفق در حوزه مدیریت شهری استفاده کنیم.

قالیباف افزود: افتخار می‌‌کنیم که در سایه اسلام و نظام هستیم و باید کارآمد عمل کنیم و همه باید در جایی که حضور دارند، به خوبی فعالیت کنند.