ورود دو هواپیمای جدید روسی به ناوگان هوایی

وزیر راه و ترابری از اضافه شدن آنتونوف ۱۴۸ با گنجایش ۱۰۰ نفر و توپولوف ۲۰۴ با گنجایش ۲۰۰ نفر به ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری برنا، حمید بهبهانی با بیان اینکه اقتصاد هر کشوری با حمل‌و‌نقل شکل می‌گیرد، گفت: نمی‌توان کشوری را جست‌وجو کرد که اقتصاد قوی داشته باشد ولی حمل‌و‌نقل آن توسعه پیدا نکرده باشد. وی ادامه داد: در این باره وزارت راه در برنامه‌های مختلف خود در بخش‌های ریلی، دریایی و هوایی برنامه چشم‌اندازی تعریف کرده است تا حمل‌و‌نقل کشور به صورت یک واحد یکپارچه که همان حمل‌و‌نقل ترکیبی است، توسعه یابد.

وزیر راه‌وترابری با اشاره به دزدی اخیر کشتی ایرانی توسط کشور سومالی افزود: هم اکنون ما در قرن ۲۱ قرار داریم و دزدی کشتی یک پدیده غیرطبیعی است که شاید بتوان علت آن را در ضعف حمل‌و‌نقل جست‌وجو کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه به منظور اجرای چشم‌انداز ۱۴۰۰ این وزارتخانه گفت: بر اساس برنامه‌های تدوین شده برای هر بخش باید در بخش حمل‌و‌نقلی در سال ۱۴۰۴ رتبه اول منطقه را به دست آوریم.

بهبهانی برنامه ریلی کشور را براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایجاد ۲۵‌هزار کیلومتر راه‌آهن عنوان کرد و افزود: بارها این سوال را از خود کرده‌ایم که تا چه میزان می‌توان راه‌آهن ساخت، ولی همچنان نتوانسته‌ایم برنامه جامعی در بخش ریلی کشور ترسیم کنیم.

وی اضافه کرد: برای اجرای این برنامه باید سالانه‌ یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن نصب شود که تنها با برنامه‌ریزی دقیق و افزایش اعتبار امکان‌پذیر است.

وزیر راه و ترابری اتصال تمام مراکز استان‌ها از طریق ریل به یکدیگر را از برنامه‌های افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ عنوان کرد و افزود: بر اساس این برنامه تا پایان امسال نباید مرکز استانی وجود داشته باشد که از طریق ریل به استان دیگر وصل نشده باشد.

بهبهانی با انتقاد از ساخت آزادراه‌ها گفت: باید بر اساس برنامه توسعه حمل‌و‌نقلی کشور تمام مراکز استان‌ها از طریق بزرگراه و نه آزادراه به یکدیگر متصل شوند.

وی با ذکر این نکته که تنها راه کاهش تلفات جاده‌ای افزایش خطوط ریلی است، اظهار کرد: هم اکنون سهم حمل‌و‌نقل ریلی ما بسیار پایین است و چنانچه راه‌آهن تنها یک سوم حمل‌و‌نقل جاده‌ای بود، تلفات بالطبع پایین‌تر بود.

وزیر راه و ترابری با اشاره به افتتاح جاده دیزین - چالوس گفت: طی سخنانی که با آقای ناطق نوری داشتم وی تاکید کرد که باید این راه در فصل زمستان بسته شود؛ چرا که با برف و یخ‌زدگی شدید نمی‌توان از آن استفاده کرد.