روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به مناسبت سالروز اشغال سفارت آمریکا در مقاله‌ای به مرور تاریخچه روابط ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پرداخته و بزرگ‌ترین چالش رییس‌جمهور بعدی آمریکا را مساله ایران عنوان کرده است. به گزارش ایرنا، به نقل از نیویورک تایمز آمریکا پس از پیروزی انقلاب قسم خورد که به «اراده ملت ایران» احترام بگذارد و حتی «اندرو یانگ» سفیر آمریکا در سازمان ملل پیشنهاد کرد که «وقتی آمریکا از ترس ناشی از این کار (انقلاب ایران) خارج شد، از آیت‌الله خمینی به عنوان «نوعی قدیس» تجلیل شود. اما در طول ۹ماهی که از پیروزی انقلاب سپری شد، جوانان غیور هم سفارت آمریکا در تهران را فتح کردند و هم دیپلمات‌های داخل آن را به گروگان گرفتند و این شروع تنشی بود که تاکنون ادامه دارد.

این روزنامه آمریکایی با تاکید بر این که واشنگتن از آن زمان تاکنون همواره درگیر این بوده است که با ایران چه کند، افزود: هنوز هم ترس مولفه اول سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است و ایران احتمالا بزرگ‌ترین و حساس‌ترین چالش استراتژیک برای رییس‌جمهور جدید آمریکا خواهد بود.

به نوشته نیویورک تایمز، این در حالی است که واشنگتن از لحاظ تعدد مشکلات به هیچ عنوان با کمبود روبه‌رو نیست. آمریکا در عراق بیش از حد انرژی گذاشته است، در افغانستان به اندازه کافی نیرو ندارد، در پاکستان تحت فشار و محدودیت قرار دارد و در جنگ اعراب و اسرائیل نیز در مخمصه افتاده است.