گزارش به مجلس درباره مذاکره با نماینده کنگره آمریکا

دنیای اقتصاد - اعتراض نمایندگان به انتشار خبری مربوط به ملاقات و مذاکره سه تن از نمایندگان مجلس ایران با نمایندگان کنگره در حاشیه اجلاس صندوق بین‌المللی پول در ایالات متحده باعث شد تا غلامرضا مصباحی‌مقدم روز گذشته در یک جلسه غیرعلنی در این‌باره به مجلس گزارش دهد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه کاظم دلخوش و محمدرضا تابش از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس، وزیر امور اقتصاد را در سفر به ایالات متحده و حضور در اجلاس صندوق بین‌المللی پول همراهی کردند. پس از بازگشت این سه نفر اخباری مربوط به ملاقات با نمایندگانی از کنگره که خواهان حضور در ایران و مذاکره با مسوولان بودند، انتشار یافت که با بازتاب چندان مثبتی در مجلس و جمع نمایندگان روبه‌رو نشد.

این نمایندگان معتقد بودند که اگر قرار است گفت‌و‌گویی در این باره صورت بگیرد نباید تصمیم‌های فوری نمایندگان در این باره تعیین‌کننده باشد، به ویژه در رابطه با این مساله که جزو سیاست‌های کلی نظام است.

شرایط ایجاد شده سبب شد تا غلامرضا مصباحی‌مقدم روز گذشته طی یک جلسه غیرعلنی، کوتاه‌مدت که درحد ۶،۵دقیقه به طول انجامیده است، در رابطه با اخبار منتشره به نمایندگان توضیح دهد.

حسن سبحانی‌نیا در گفت‌و‌گوی خود با دنیای اقتصاد با اشاره به اظهارات مصباحی‌مقدم در این جلسه غیرعلنی گفت: مصباحی‌مقدم گزارش کوتاهی از این سفر ارائه داد و تاکید کرد که این تعداد از نمایندگان از کنگره بازدید کرده‌اند که این بازدید به معنای ملاقات با نمایندگان کنگره نبوده و بازدید به معنای رفتن به محل بوده است؛ چرا که اصولا دیگران هم از کنگره بازدید می‌کنند. سبحانی‌نیا افزود: مصباحی‌مقدم مساله ملاقات با نمایندگان کنگره و مذاکره با آنان را نفی و تاکید کرد که مذاکره‌ای صورت نگرفته است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که توضیحات مصباحی‌مقدم قانع‌کننده نبود. به گفته سبحانی‌نیا، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نظر دارد تا از این آقایان دعوت کند در جلسه‌ای در کمیسیون به توضیح در این باره بپردازند؛ چرا که اعضای کمیسیون نسبت به این موضوع انتقاد جدی دارند. وی افزود که این سوال برای نمایندگان باقی است که در رابطه با این گونه مسائلی که به سیاست‌های کلان نظام مرتبط می‌شود، تصمیمات انفرادی خلاف مواضع نظام خواهد بود.

کنگره یا موزه

اما اظهارات مصباحی‌مقدم سبب شد تا نماینده ملایر نسبت به او در صحن علنی مجلس واکنش نشان دهد.

نماینده‌ مردم ملایر در تذکری شفاهی اظهار کرد: متاسفانه برخی از دوستان ما کنگره‌ آمریکا را با موزه اشتباه گرفته‌اند و خبر ندارند که مملکت ما صاحب دارد و مقام معظم رهبری تصمیمات کلیدی و اساسی را می‌گیرند.

حسن ونایی با بیان این مطلب و با استناد به مواد ۲۳ و ۱۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس افزود: تذکر بنده در این ارتباط بود و آقایانی که مرشد هستند این موضوع را رعایت کنند تا ما در مرحله‌ بعد تصمیمات آنها را قابل قبول بدانیم.