رییس قوه‌‏قضائیه از مجلس خواست تا بررسی کند که به چه دلیل با وجود این همه منابع و ظرفیت‌ها در ایران، فرصت‌سوزی‌ها در کشور بسیار است و از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. به گزارش ایلنا، آیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی در دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس، مشکل وجود پرونده‌های میلیونی در دستگاه قضایی را مشکلی اجتماعی و مربوط به تمام دستگاه‌ها دانست که باید به صورت جدی از سوی قوای سه‌گانه، تمامی مسوولان و کارشناسان به آن توجه شود. رییس قوه‌‏قضاییه گفت: تعداد قضات و محاکم در ایران کم نیست؛ اما پرونده‌‌های متعدد موجود و جرم تلقی کردن بسیاری از اختلافات که منجر به ایجاد پرونده شده است، زیبنده نظام اسلامی نیست و قصد من این است که با تکرار این مساله، حساسیت نسبت به آن را در مسوولان نظام و کارشناسان ایجاد کنم. هاشمی‌شاهرودی تاکید کرد: اگر ما بهترین قوانین را نیز تدوین کنیم؛ اما در جامعه دچار بیماری حقوقی باشیم، این قوانین دردی را دوا نمی‌کنند. رییس قوه‌‏قضاییه قوانین و مقررات و رویه‌‌های دست‌وپاگیر، به‌ویژه در بخش نقل و انتقالات را زمینه‌ای برای ایجاد اختلاف و دعوا برشمرد و افزود: این مسائل منجر به ایجاد بیماری حقوقی در جامعه و موجب ناامنی می‌شود.

رییس قوه‌‏قضاییه با اشاره به وظایف سنگین نمایندگان مجلس به‌ویژه در کمیسیون عمران برای رسیدگی به وضعیت کشور و مردم خواستار توجه ویژه نمایندگان به پیشرفت، عمران و آبادانی کشور شد و گفت: برای توجه به میزان عمران و آبادانی و پیشرفت کشور نباید خود را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم؛ بلکه باید ببینیم نسبت پیشرفت ما در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه چقدر است. آن‌وقت نقاط ضعف خود را دریابیم.

رییس قوه‌‏قضاییه تصریح کرد: مجلس باید بررسی کند که به چه دلیل با وجود این همه منابع و ظرفیت‌ها در ایران، فرصت‌سوزی‌ها در کشور بسیار است و از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

رییس قوه قضاییه «اطاله زمان» را معضل و آفت تصمیم‌گیری‌های سیستم اجرایی کشور توصیف کرد و گفت: متاسفانه در سیستم‌های اجرایی کشور به‌ویژه در بحث پروژه‌های عمرانی و صنعتی توجهی به سرعت و زمان نمی‌شود و در این زمینه دچار مشکل «اطاله زمان» هستیم.