دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: کمیته پنج نفره فراکسیون اصولگرایان در حالی برای ملاقات با احمدی‌نژاد با موضوع استیضاح کردان با درهای بسته پاستور مواجه شدند که کمی این سوتر لاریجانی، ابوترابی فرد و باهنر در دیداری چهره به چهره میزبان وزیر کشور بودند. شهاب‌الدین صدر، محمدرضا میرتاج‌الدینی، محمد حسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر اگر چه قرار بود صبح روز سه‌شنبه برای مذاکره با محمود احمدی‌نژاد و با موضوع استیضاح وزیر به پاستور بروند که رییس‌جمهوری از ملاقات این عده سر باز زده است و در همین اثنا نیز شخص کردان بر آن شده است تا برای دیدار و رایزنی چهره به چهره با رییس و نواب رییس مجلس در روزهای مانده به استیضاح به بهارستان بیاید. این در حالی است که به گفته نمایندگانی که خواستند نامشان عنوان نشود، لاریجانی و تمام هیات رییسه به همراه محمدرضا باهنر شدیدا مخالف حضور کردان در پست وزارت کشور هستند. به طوری که در جلسه هیات مدیره ۴۴ نفره فراکسیون اصول‌گرایان که دوشنبه شب برگزار شده است، حتی یک نفر از این ۴۴ نفر هم به نفع کردان سخنی نگفته و همگی بر استیضاح وی پافشاری کردند. در این میان اما به گفته همین نمایندگان، لاریجانی به رسم پاسداشت دوران همکاری با علی کردان در زمان ریاست‌ بر سازمان صدا و سیما به رییس‌جمهوری پیغام داده است تا جای کردان را با معاونت یکی از وزارتخانه‌ها تغییر بدهد تا وزیر کشور بیش از این زمین نخورد. هر چند احمدی‌نژاد این بار هم به این پیشنهاد رییس مجلس پاسخی نداده است و همچنان از موضوع وزارت کشوری کردان حمایت می‌کند.

با این حال به رغم همه تلاش مجلس برای جلوگیری از استیضاح وزیر کشور و پایان دادن این مساله در دولت، اما هنوز فضای روشنی از جلسه استیضاح وجود ندارد و از راهروی مجلس شنیده می‌شود که آن بیست، سی نفر نماینده‌ای که رای‌شان در جلسه اول بحث صلاحیت کردان برای وزارت کشور سبب شد تا وی بتواند به اعضای کابینه بپیوندد، از آرای خود برگشته‌اند و به همین دلیل در صورت احتمال رای اعتماد مجدد، وی با شرایط سخت و متزلزل‌تری روبه‌رو خواهد بود.

این شرایط سخت برای کردان اما زمانی سخت‌تر می‌شود که به غیر از مباحثی که حول وضعیت تحصیلی وی می‌چرخد، دیگر مباحثی که در اولین جلسه رای اعتماد به وی در دایره مسائل اخلاقی مطرح شد، باز هم از سوی برخی نمایندگان سرباز کند. غلامرضا مصباحی‌مقدم در این باره با بیان اینکه از ابتدا با وزیر کشور شدن وی موافق نبودم و رای مثبت به کردان ندادم به دنیای اقتصاد گفت: هم‌اکنون با توجه به اتفاقاتی که افتاده پیش از آن که استیضاح مطرح شود، خوب است که وی استعفا دهد و نگذارد که مساله به استیضاح بکشد، چون ممکن است مسائلی مطرح شود که جنبه حیثیتی هم برای کردان خواهد داشت.

با این حال ظاهرا شخص کردان تصمیم گرفته است تا با تمام حمایتی که احمدی‌نژاد از وی دارد و او را به مقاومت تشویق می‌کند در یک سه‌شنبه دیگر به بهارستان بیاید و بار دیگر و در شرایطی که همه به عدم‌صداقت وی باور پیدا کرده‌اند،‌ از خود در برابر نمایندگان دفاع کند، به طوری که به گفته شهاب‌الدین صدر که در راهروی مجلس و در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، کردان در تمام ملاقات‌ها و دیدارهایی که نمایندگان اصولگرا با او داشته‌اند، اعلام کرده است که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است که استعفا دهد. صدر ادامه داد: گویا ایشان آمادگی حضور در جلسه استیضاح را دارد و می‌خواهد از خود دفاع کند. صدر همچنین در پاسخ به اینکه آیا این به منزله آن است که وزیر کشور امیدوار است که استیضاح رای بیاورد، گفت: ممکن است این هم یکی از دلایل عدم‌استعفای ایشان باشند.

شاید هم کردان امیدوار است که با ادله خود در مجلس بتواند از حق قانونی خود دفاع کند.

صدر در عین حال تاکید کرد که از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نهایتا استعفا انجام می‌شود یا استیضاح.

صدر با بیان این که نمایندگان عضو فراکسیون اکثریت به دنبال آن هستند که وزیر کشور شخصاً در این زمینه وارد شود،‌ ادامه داد که پیش‌از این با آقای احمدی نژاد مذاکراتی در این زمینه داشتیم و همچنان نیز در حال مذاکره هستیم تا ایشان خودشان تصمیمی بگیرند.

صدر، همچنین در پاسخ به این که چه زمانی با رییس‌جمهور مذاکره خواهید کرد؟ گفت: تا روز سه‌شنبه که استیضاح در صحن علنی مجلس برگزار شود، برای رایزنی با رییس‌جمهور وقت داریم. از جمله آن که قرار بوده است تا احمدی نژاد را شب گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ببیند.

صدر در ادامه با بیان این که در موضوع کردان بهتر است روشی اتخاذ شود که آثار فرهنگی و اجتماعی کمتری داشته باشد و به همین دلیل اولویت با استعفا و سپس عزل و در نهایت استیضاح است، افزود: اساسا طرح موضوع استیضاح به معنی نادیده گرفتن نقاط مثبت و خدمات مسوولان نیست. البته گاهی مطالبی مطرح می‌شود که به واسطه آن ارزش‌ها زیر سوال می‌رود. نباید فراموش کنیم که صداقت و امانت‌داری مسوولان یک اصل است که مجلس بر آن نظارت دارد.

اما در کنار بحث دیدار برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان با کردان و احمدی‌نژاد، فراکسیون روحانیون مجلس نیز در نظر دارد تا دیداری را با رییس‌جمهور و وزیر کشور در این باره انجام دهد. علاوه بر آن که اعضای این فراکسیون نیز چون فراکسیون اصولگرایان همگی از استیضاح حمایت کرده‌اند، اما باز هم برای قانع کردن محمدتقی رهبر، محمدرضا میرتاج‌الدینی و حسین سبحانی‌نیا از سوی این فراکسیون مامور شده‌اند تا با احمدی‌نژاد و کردان ملاقاتی داشته باشند. در این میان، اما آنچه که قدری بحث استیضاح و رای‌آوری مجدد کردان را محتمل می‌سازد، امکان بهره‌مندی مجدد از مقام معظم رهبری در این قضیه است. هر چند به گفته مقام‌های آگاه در مجلس، دولت و نمایندگان مصمم شده‌اند تا در این بحث از رهبری هزینه نکنند، اما به گفته نمایندگان چنانچه عده‌ای بخواهند مجددا برای ابقای کردان به سراغ ایشان بروند، رای و نظر ایشان به رای و نظر نمایندگان اثرگذار است. هر چند که علی مطهری در این باره تاکید کرد که رهبری در این مساله دخالت نمی‌کنند. مطهری در عین حال خاطرنشان کرده بود که وزیر کشور همچنان سفت و سخت بر موضع خود پافشاری می‌کند و رییس‌جمهور هم از وی حمایت می‌کند. به هر روی باید دید تا روزهای مانده به سه‌شنبه هفته آتی که استیضاح برگزار می‌شود، نمایندگان تا چه اندازه بر رای و نظر خود اصرار می‌ورزند.