دفاع جنتی از تداوم حضور اصولگرایان در حاکمیت

دنیای اقتصاد- کمتر از ۹ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دبیر شورای نگهبان که مسوولیت نظارت بر انتخابات را برعهده دارد، طی سخنانی در جمع استانداران سراسر کشور تلویحا از تداوم حضور جریان اصولگرا در نهادهای حاکمیتی دفاع کرد. آیت ا... احمد جنتی که کمتر از یک ماه قبل نیز با اشاره به احتمال بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت، از «برنامه‌های دشمن» برای انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داده بود دیروز با صراحت بیشتری به تشریح نکات مورد نظر خویش پرداخت و گفت: ما گذشته‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم که وقتی وارد انتخابات می‌شدیم عده‌ای یک طرف مسائل را می‌کشیدند و عده‌ای دیگر آن را به طرف دیگر می‌کشیدند و کشمکش بود و سنگ‌اندازی می‌کردند که دود آن هم به چشم مردم می‌رفت. الان که انتخابات برگزار می‌شود دستگاه‌ها با هم هماهنگ هستند که این حالت را باید حفظ کرد.

وی با بیان این‌که «ما در انتخابات‌های گذشته با وزارت کشور و وزارت اطلاعات مشکل داشتیم»، خاطرنشان کرد:اما الان انتخابات مجلس را برگزار کردیم و هیچ مشکلی وجود نداشت. انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با همکاری و تفاهم برگزار می‌شود.

جنتی همچنین با ابراز رضایت از همدلی مجریان و ناظران انتخابات پس از قدرت گرفتن اصولگرایان گفت: هیات‌های اجرایی و نظارت هم باید کاملا تفاهم داشته باشند و با «تصمیمات متحد» و نزدیک به هم پیش روند. اصطکاک پیدا نشود؛ مخصوصا در مورد معتمدان باید به هم کمک کنند. قبلا مسائل و دردسرهای زیادی داشتیم. گاه معتمدان ساختگی بودند و درگیری‌های زیادی پیش می‌آمد. هم‌چنین بازرسان وزارت کشور نباید کارشان با کار ناظران تداخل و اصطکاک داشته باشد. وظایفی را در قانون برای آنها در نظر گرفته شود که باید هر کس کار خود را بکند. نه تنها اصطکاک نباید ایجاد شود، بلکه باید به هم کمک کنند. عوامل نظارتی نباید مشکلی در اعمال نظارت خود داشته باشند.

وی با اشاره به مفهوم «عدالت» و این‌که ستون فقرات دین عدالت است، وزارت کشور را مسوول تامین نظرات و اهداف «رییس‌جمهور» دانست و خاطرنشان کرد: حداقل وزارت کشور به عنوان بخشی از دستگاه اجرایی باید هدف رییس‌جمهور را از نظر تشکیلاتی، اجرایی و اهداف او را تامین کند. دنیا در انتظار عدالت امام زمان(عج) است. وی هم‌چنین با بیان این که هر سال انتخابات برگزار می‌کنیم و مردم را باید به پای صندوق‌های رای بیاوریم و مقدمات حضور آنها را فراهم کنیم، افزود: مردم در صورتی پای صندوق‌ها می‌آیند که از مسوولان رضایت داشته باشند؛ توده مردم نظام را قبول دارند، مسوولان هم باید قبول داشته باشند.