گزارش سه قوه به مقام رهبری درباره اصل 44

آیت‌ا... سید محمود هاشمی شاهرودی از تشکیل جلسه‌ای قریب‌الوقوع متشکل از سران قوا در حضور مقام معظم رهبری برای بررسی میزان اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد و گفت که به زودی مسوولان کارنامه عملکرد خود را درباره میزان پیشرفت اصل ۴۴ به مقام معظم رهبری ارائه خواهند داد. محمود هاشمی شاهرودی در همایش استانداران سراسر کشور که دیروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور آغاز شد به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: این خود، یکی از اقدامات اساسی برای رفع مشکلات اقتصادی است و واقعا ایشان در رسیدگی به امور اجرایی این اصل سنگ تمام گذاشته است.

سپس هاشمی شاهرودی از تشکیل جلسه‌ای با حضور مقام معظم رهبری و مسوولان دست‌اندرکار اجرایی شدن اصل ۴۴ در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: ایشان قصد دارند با تک تک مسولان صحبت کرده و در جریان مسائل قرار گیرند.

رییس قوه قضائیه به طرح تحول اقتصادی اشاره کرد و گفت: دولت نهم به دنبال خدمت کردن به مردم است و اگر این کار درست انجام شود خدمت بزرگی صورت گرفته است. البته مجلس و قوه قضائیه نیز در این مورد باید با دولت همکاری کنند. وی گفت: با نگاه اجمالی به مسائل اقتصادی متوجه می‌شویم که هنوز بسترهای عملیاتی و اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی را فراهم نکرده‌ایم و باید با همان نگاه انتقادی که گفته شد به این مساله نیز نگاه کنیم که این هم تکلیف قانونی و هم تکلیف شرعی و هم تکلیف ملی ما است.

هاشمی شاهرودی به ظرفیت‌های استان‌ها اشاره کرد و گفت: هر استانی یک امتیاز خاص و ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که مدیران استانی به ویژه استانداران به عنوان نمایندگان دستگاه اجرایی باید با ارائه راهکارهای جدید و عملیاتی کردن پروژه‌های نیمه‌تمام از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره گیرند.

رییس قوه قضائیه گفت:‌ از کنار کارهای نیمه‌تمام نباید به راحتی گذشت و باید ببینیم علت انجام نشدن این طرح‌ها چیست، شاید فسادی در این مساله بوجود آمده و با بررسی بتوانیم موانع پیش‌رو را برداریم و طرح‌ها را پایان برسانیم. وی تصریح کرد: منابعی مانند جاذبه‌های گردشگری و توریستی، نیروهای انسانی و منابع طبیعی از مسائلی است که باید به آن توجه کرد تا حس و احساس وابستگی کم شود و از این ثروت‌ها به نفع تولید و اقتصاد به صورت رقابتی استفاده شود.

رییس قوه قضائیه تاکید کرد: استانداران باید با ایجاد رقابت میان خود از فرصت‌ها به بهترین وجه ممکن استفاده کنند که البته ما این کار را در قوه‌قضائیه انجام دادیم و وقتی هر چند وقت یک بار مدیران استانی را در کنار یکدیگر جمع کردیم و گزارشات آنها را شنیدیم و این گزارشات را در اختیار سایر استان‌ها قرار دادیم، بین آنها ایجاد رقابت شد و اکنون شاهد آن هستیم که حدود ۵‌میلیون پرونده مورد بررسی قرار گرفت.