یکی از نمایندگان مجلس روسیه گفت: تحریم‌های آمریکا علیه روس آبارون اکسپورت، شرکت صادرات تسلیحات روسیه، در تلافی همکاری نظامی ـ فنی کاملا مشروع مسکو با ایران بوده است. به گزارش ایسنا، دولت آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی را علیه شرکت روس آبارون اکسپورت و چند شرکت چینی، سودانی، ونزوئلایی و تعداد دیگری از کشورها به دلیل آنچه انتقال فن‌آوری تسلیحات کشتار جمعی و موشکی به ایران، کره شمالی و سوریه خواند، اعمال کرده است.

میخاییل تناشف، رییس کمیته فرعی همکاری نظامی ـ فنی مجلس نمایندگان روسیه گفت: تصمیم آمریکا به انتقال سیستم‌های دفاع هوایی روسیه به ایران مربوط می‌شود و این در حالی است که روسیه هیچ توافق بین‌المللی را در حوزه همکاری نظامی ـ فنی نقض نکرده است، زیرا ایران تحت هیچ گونه تحریمی در این زمینه قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، ایران به تازگی سیستم‌های موشکی دفاع هوایی روسیه را در قراردادی به ارزش ۷۰۰‌میلیون دلار که در سال ۲۰۰۵ امضا شده بود، دریافت کرده است. به علاوه روسیه متخصصان تور ـ ام ـ یک ایران از جمله اپراتور رادار را آموزش داده است.

با وجود درخواست‌های غرب برای توقف فروش سلاح به ایران، به دلیل خودداری تهران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، شرکت روس آبارون اکسپورت به تازگی بار دیگر تاکید کرد که به مذاکرات با ایران درباره تحویل سیستم‌های دفاع هوایی بیشتر برای کمک به تقویت قابلیت دفاعی ایران ادامه می‌دهد.