گفت‌‏وگوی مرکل با سران پکن درباره ایران

صدراعظم آلمان در دیدار خود از چین با سران این کشور درباره پرونده هسته‌‏ای ایران گفت‌‏وگو می‌‏کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، دیروز با هدف عادی‌‏سازی روابط پکن-برلین که در پی دیدار سال گذشته وی با «دالایی لاما»، رهبر معنوی تبت در برلین متشنج شده است، راهی چین می‌‏شود. به گفته توماس استگ، معاون سخنگوی صدراعظم آلمان، مرکل در این دیدار درباره فعالیت‌‏های هسته‌‏ای ایران نیز با رهبران چین گفت‌‏وگو می‌کند.

چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با اعمال تحریم‌‏های بیشتر علیه ایران مخالفت کردند. بنا بر این گزارش، مرکل در سفر خود به پکن روز جمعه و شنبه با ون جیابائو، نخست‌‏وزیر چین و سپس هو جین‌‏تائو، رئیس‌‏جمهور این کشور دیدار می‌‏کند؛ دیدار مرکل از چین در قالب گسترش روابط اروپا-آسیا یکی از معدود دیدارهای رهبران اروپایی از کشورهای آسیایی پس از تشدید بحران جهانی اقتصاد است.

براساس این گزارش، تصمیم آنگلا مرکل برای استقبال از دالایی لاما در مقر خود در سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی واکنش شدید رهبران چین را در پی داشت و روابط دیپلماتیک چین را با بزرگترین کشور صنعتی اروپا متشنج کرد.

رهبران چین سفرهای خارجی دالایی لاما را تلاشی برای کسب وجهه سیاسی با هدف جدا کردن منطقه تبت از چین دانسته و به متحدان خود درباره استقبال از وی هشدار داده‌‏اند.