آمریکا: ایده گشایش دفتر در تهران همچنان جالب است

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن بر این باور است که داشتن یک دفتر دیپلماتیک در تهران به عنوان راهی برای دسترسی به مردم ایران می‌تواند سودمند باشد و هم چنان در حال بررسی این ایده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود: دولت بوش در ماه‌های اخیر درباره این موضوع بحث کرده است که آیا برای گشایش یک دفتر حفاظت از منافع در تهران مشابه آنچه از سال ۱۹۷۷ تاکنون در‌هاوانا پایتخت کوبا دارد، اقدام کند یا خیر. رویترز افزود: آمریکا هیچ گونه رابطه دیپلماتیک با ایران ندارد، اما به دنبال راه‌هایی برای دسترسی به مردم ایران است تا نشان دهد که واشنگتن با دولت ایران و نه با ملت ایران مشکل دارد. شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا تصمیم‌گیری درباره گشایش دفتر حفاظت از منافع در تهران به زودی انجام خواهد شد یا خیر؟ گفت: در این مرحله چیزی برای اعلام کردن ندارم، اما این ایده هم چنان ایده جالبی است.

وی افزود: ما همواره به دنبال راه‌هایی برای دسترسی به مردم ایران و صحبت درباره بخش‌هایی هستیم که فکر می‌کنیم در آن نفع مشترک داریم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: آمریکا داشتن دفتر حفاظت از منافع در کوبا را بسیار سودمند یافته است. دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست هفته گذشته نوشت که دولت بوش قصد دارد گشایش نمایندگی دیپلماتیک در ایران را اواسط نوامبر (اواخر آبان) اعلام کند. مقام‌های ایران به روشنی گفته‌اند که چنین درخواستی را به دقت بررسی خواهند کرد.

مک کورمک از پاسخ گویی به این که آیا دولت آمریکا درباره این ایده یا فراهم کردن مکانی برای این دفتر با ایران وارد گفت و گو شده است یا خیر؟ خودداری کرد و فقط گفت: حرفی بیشتر از این که این ایده جالبی است برای شما ندارم.

در حال حاضر سوییس مسوولیت حفاظت از منافع آمریکا را در تهران به عهده دارد و ایران دارای بخش حفاظت از منافع در سفارت پاکستان در واشنگتن است. دولت آمریکا از توافقات اخیر سوییس با تهران در حوزه انرژی بسیاری ناخرسند است.

مک کورمک اظهار کرد: ما نگرانی‌های‌مان را درباره این که برخی کشورهای مختلف با دولت ایران وارد توافقاتی در حوزه انرژی شده اند، به طور علنی ابراز کرده‌ایم؛ ما با آنها در این باره حرف زده‌ایم و به طور علنی نیز به آن اشاره کرده‌ایم و مطمئنا همه نگرانی‌هایمان را به طور خصوصی مطرح می‌کنیم.