دنیای اقتصاد- طرح استیضاح کردان در مجلس این بار به بهانه در پیش بودن تعطیلات یک هفته‌ای نمایندگان باز هم به تعویق افتاد و به جلسه علنی چهارشنبه هفته جاری موکول شد. روز گذشته پس از ازدحام تعداد زیادی از نمایندگان در جایگاه هیات‌رییسه و اطراف ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت، به نظر می‌رسید که طرح استیضاح باید اعلام وصول شود، اما در طرح مذکور جزو اعلام وصولی‌هایی نبود که از سوی موسی قربانی در پایان جلسه قرائت شد. این چنین بود که پس از پایان جلسه علی مطهری در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به این سوال که چرا امروز طرح به هیات رییسه ارائه نشد، گفت: طرح استیضاح آماده ارائه به هیات رییسه است و تعداد امضاهای آن هم کافی است. وی اضافه کرد: ما برای ارائه این طرح نیازی به امضای زیاد نداشتیم، زیرا تنها ۱۰ امضا برای ارائه طرح استیضاح وزرا کافی است. مطهری ابراز کرد: این که طرح استیضاح وزیر کشور ارائه نشد، به دلیل پاره‌‌ای مشکلات آیین‌نامه‌ای بود، زیرا اگر این طرح را امروز تقدیم هیات رییسه می‌‌‌‌کردیم، هیات رییسه باید آن را در این جلسه یا جلسه آینده اعلام وصول می‌‌‌‌کرد و وزیر کشور نیز باید ظرف ۱۰ روز در جلسه علنی مجلس حضور می‌‌‌‌یافت. وی گفت: از آنجا که هفته آینده مجلس تعطیل است، برگزاری جلسه علنی برای نمایندگان با مشکلاتی همراه بود، زیرا نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌‌‌‌های انتخابیه خود از تهران خارج می‌‌‌‌شوند. وی با اشاره به مشورت و مذاکره‌ای‌ که با دیگر طراحان طرح استیضاح وزیر کشور داشت، گفت: قرار بر این شد تا این استیضاح را روز چهارشنبه تقدیم هیات رییسه کنیم که یا در همان روز و یا در جلسه یک‌شنبه هفته بعد اعلام وصل شود.

پیشنهاد کردان را برای ملاقات نپذیرفتم

مطهری در پاسخ به این که آیا شخصا نیز دیداری با وزیر کشور در این رابطه داشته‌اید یا نه اظهار کرد: دیداری نداشته‌ایم، البته آقای کردان برای دیدار با من درخواست ملاقات کردند، اما موضوع استیضاح ایشان قابل مذاکره و مصالحه نبود که بخواهیم دیداری با ایشان داشته باشیم و بعد استیضاح را انجام دهیم یا ندهیم. وی گفت: حتی به شوخی به ایشان گفتم همانطور که امام (ره) به بختیار گفتند اول استعفا بده بعد به دیدار من بیا، من هم به ایشان گفتم اول استعفا بده و بعد با هم دیدار کنیم. مطهری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که شنیده می‌‌‌‌شود رییس جمهور تمایلی به برکناری وزیر کشور ندارد ، گفت: این یک مبارزه سیاسی است که باید برای به سرانجام رسیدن آن تلاش کنیم لذا برای آن درصدد هستیم تا مجلس را آماده و با نمایندگان لابی کنیم تا فضای مجلس برای برگزاری این استیضاح آماده شود. وی با بیان این که هر چه پیش رفته‌ایم فضای مجلس آماده‌تر شده است، گفت: در این فرصت بسیاری از نمایندگان به جمع امضا‌‌‌کنندگان طرح استیضاح وزیر کشور پیوستند و برخی هم به ما گفتند نمی‌‌‌‌توانند امضا کنند، زیرا در حوزه‌‌‌‌های انتخابیه‌شان با مشکلاتی از جانب استانداران و ستون اجرایی دیگر مواجه می‌‌‌‌شوند، اما این نمایندگان با بیان این که موافق استیضاح هستند گفتند که زمان برگزاری استیضاح به آن رای موافق خواهند داد. مطهری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا به دلیل مدرک تحصیلی می‌‌‌‌خواهید وزیر کشور را استیضاح کنید، گفت: این استیضاح صرفا به مدرک تحصیلی وزیر کشور مربوط نیست.در حال حاضر با توجه به جعل مدرک تحصیلی ایشان مساله اغوای مجلس، عدم صداقت و دروغ‌گویی مطرح است. به نظر ما کسی که مشمول دروغ‌گویی شده است نمی‌‌‌‌تواند مسوول اداره سیاسی کشور و انتخابات آینده باشد. مطهری به موضوع رسوایی کلینتون در دوران ریاست جمهوری‌اش اشاره و اظهار کرد: کلینتون به دلیل قسم دروغی که برای رابطه با یکی از همکاران خانمش خورده بود، مورد سوال قرار گرفت نه به دلیل اصل آن رابطه. وی تاکید کرد که استیضاح کردان یک مساله ساده و براساس کینه شخصی نیست، بلکه به دلیل جلب اعتماد مردم است، زیرا این استیضاح هم به نفع کشور و هم به نفع دولت و شخص کردان است.

تعدادی از اعضای هیات‌رییسه مانع استیضاح هستند

همچنین دهقان، یکی از نمایندگان اکثریت مجلس نیز در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد با اشاره به مساله کردان گفت: کردان از خود صداقت نشان نداد و زمان رای اعتماد ۱۰۰نفر از نمایندگان عدم صداقت وی را فهمیدند و رای ندادند و بعضی هم فهمیدند ولی تعصبات رفاقتی مانع حق‌طلبی و تصمیم‌گیری دقیق شد. این نماینده افزود: مجلس درپی فرصتی برای جبران مافات است، اما این فرصت چطور حاصل بشود روشن نیست.دهقان ادامه داد: جمعی از نمایندگان دنبال استیضاح کردان برای جبران مافات هستند، جمعی دیگر اما با توجه به این که یک تیم قدرتمند در مجلس که از رفقای کردان محسوب می‌شوند و دارای نفوذ هم در مجلس هستند و در هیات رییسه هم حضور دارند، امیدی به نتیجه رسیدن استیضاح ندارند.همچنین یک عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: استعفای وزیر کشور بر استیضاح وی اولویت دارد. میرتاج‌الدینی در جمع خبرنگاران مجلس با بیان این مطلب، افزود: در مورد کردان، وزیر کشور دو موضوع در حال حاضر مطرح است؛ یکی این‌که از طریق دولت و استعفای کردان موضوع حل شود و دیگر این‌که موضوع استیضاح مطرح است. وی ادامه داد: اولویت به این است که راه حل اول اتخاذ شود. یعنی از طریق دولت و استعفا حل شود.