موسی قربانی: این مساله نباید رسانه‌ای می‌شد

کامران: این کار مجلس در جهت اشرافی‌گری است

دنیای اقتصاد - مجلس هشتم مبلغ ۱۰۰میلیون تومان جهت اجاره مسکن و خرید ماشین در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌دهد که همین مساله البته با واکنش‌های متعددی از سوی نمایندگان روبه‌رو شده است. روز گذشته درحالی حسن کامران این خبر را اعلام و البته از این اقدام مجلس که آن را در جهت اشرافی‌گری دانسته بود، انتقاد کرد که موسی قربانی یک عضو هیات‌رییسه معتقد است، این مساله نباید رسانه‌ای می‌شد و کامران باید جواب نمایندگان را بدهد. براین اساس این عضو هیات‌رییسه در واکنش به انتشار خبر اعطای ۱۰۰میلیون تومان به مجلس به نمایندگان گفت: این‌گونه حرف‌ها نباید رسانه‌ای شود.وی همچنین افزود: حرف‌زدن در این موضوعات درست نیست و کسی که این خبر را اعلام کرده، کار اشتباهی کرده است.وی در واکنش به کامران نماینده اصفهان که از این موضوع انتقاد کرده و آن را رسانه‌ای کرده است، گفت: اگر آقای کامران این خبر را داده و رسانه‌ای کرده است، جواب نمایندگان را خواهد داد.قربانی افزود: پرداختن به بعضی چیزها کار را خراب می‌کند، بنابراین من در این موضوع صحبت نمی‌کنم، زیرا این‌ها چیزهایی است که حرف‌زدن و توضیح دادنش ‌آن‌را خراب‌تر می‌کند.

انتقاد کامران

در همین‌حال‌ اما حسن کامران، نماینده اصفهان پیش از این با اعلام این خبر به خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات این مبلغ گفت: ۸۰ میلیون از این مقدار بابت اجاره مسکن است، البته ۵۰ میلیون تومان از این مقدار بلاعوض بوده و ۳۰میلیون تومان آن نیز به صورت وام قرض‌الحسنه است. همچنین مجلس ۲۰ میلیون تومان بابت خرید ماشین در اختیار نمایندگان گذاشته است.

وی این مبلغ را پول اضافی دانست که در اختیار نمایندگان قرار گرفته و اظهار کرد: در حالی مجلس به نمایندگان ۳۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه می‌دهد که مردمی که با رای خود ما را به مجلس فرستادند، از گرفتن یک میلیون تومان آن عاجز هستند. همچنین نمایندگان در حالی ۲۰ میلیون بابت خرید اتومبیل از مجلس پول گرفتند که مجلس خود دارای سیستم حمل و نقل و اتومبیل‌های مجلس در اختیار نمایندگان است. عضو فراکسیون اکثریت مجلس تاکید کرد: وقتی مجلس سیستم حمل و نقل دارد، لزومی ندارد تا پولی در اختیار نمایندگان در این زمینه قرار گیرد. این امکانات در حالی در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد که مردم محروم و متوسط و اصولا کارمندان از گرفتن چنین امکاناتی محروم هستند.

عضو فراکسیون اکثریت مجلس با بیان اینکه متاسفانه در دوره مجلس هشتم مصرف میوه هم در مجلس رسم شده، خاطرنشان کرد: ممکن است عده‌ای بگویند میوه چیزی نیست، ما باید توجه داشته باشیم که بسیاری از کارمندان در همین مجلس هم نمی‌توانند میوه مصرف کنند. البته در سیستم ادارات دیگر هم چنین چیزی وجود ندارد، بنابراین لزومی ندارد نمایندگان مجلس اینها را رسم کنند. کامران با بیان اینکه مدیر سازمان اداری مجلس مزاج تشریفاتی دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه رییس سازمان اداری مجلس سیستم غذاخوری مجلس را به بهانه صرفه‌جویی تغییر داد، در حالی که این اقدام وی صرفه‌جویی نبود و این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که در همین مجلس در طبقات زیرزمین کارمندان در یک جای تنگی مشغول به کار هستند.

پاسخ نادران به کامران

در همین حال الیاس نادران در مورد خبر اعطای ۱۰۰ میلیون تومان مجلس به نمایندگان گفت:‌ خبر به این شکل درست نیست، زیرا این مبلغ در اختیار همه نمایندگان قرار نگرفته است، بلکه بنا به تقاضای نمایندگان این وجه در اختیار آنها قرار می‌گیرد. نادران درباره نحوه پرداخت این وجه به نمایندگان گفت: نمایندگان متقاضی هر کدام از این سه وجه را تقاضا کنند، آن مبلغ در اختیارشان قرار می‌گیرد به عنوان مثال اگر تقاضای ۵۰ میلیون تومان کنند، همان مبلغ و اگر تقاضای ۳۰ میلیون تومان شود، باز هم همان ۳۰ میلیون تومان و اگر ۲۰میلیون تومان خرید خودرو را تقاضا کنند، همان ۲۰ میلیون وام خودرو در اختیارش قرار می‌گیرد و اگر هر سه وجه را بخواهد هر سه وجه در اختیار او قرار می‌گیرد. نماینده تهران در زمینه بلاعوض بودن ۵۰ میلیون تومان از ۱۰۰ میلیون‌ تومان اعطایی بابت اجاره مسکن نمایندگان اظهار کرد: این مبلغ بلاعوض نیست بلکه به عنوان اجاره مسکن برای نمایندگان تلقی کردند که ماهانه به‌عنوان اجاره کم می‌کنند. وی افزود: در واقع ماهی ۱ میلیون تومان اجاره برای مسکن نمایندگان در نظر گرفته شده است که این ۱ میلیون تومان مجددا از نمایندگان کسر و به حساب مجلس می‌ریزد، یعنی عملا چیزی از آنها نمی‌گیرند.

نادران در پاسخ به این سوال که آیا شما هم از این وجه استفاده کرده‌اید یا نه، گفت:‌ من چیزی نگرفته‌ام.