دادستان تهران با تاکید بر پیگیری شکایت علی کردان از نماینده دانشگاه آکسفورد گفت: شکایت مورخ ۲۲ شهریور ماه سال جاری آقای کردان به دادسرای کارکنان دولت ارسال و به شعبه دوم بازپرسی ارجاع شده است. سعید مرتضوی درباره روند رسیدگی به شکایت علی کردان وزیر کشور از نماینده دانشگاه آکسفورد به ایرنا گفت: بازپرس دادسرای کارکنان دولت به استناد ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می‌شود، مصوب ۷/۱۰/۱۳۷۲ به لحاظ اینکه در شکایت مذکور اعلام شده مرکز مورد اشاره مجوز رسمی اعطای مدرک تحصیلی نداشته و رعایت ضوابط قانونی در اعطای مدرک تحصیلی را نکرده است، نامبرده به عنوان متهم احضار گردیده و پرونده در جریان رسیدگی است.

وی افزود: نماینده دانشگاه‌هاوایی نیز وضعیت مشابهی با نماینده آکسفورد دارد و پرونده‌های متعدد مشابهی در این مورد وجود دارد که عمدتا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناسایی و اعلام شکایت می‌شود.

دادستان تهران درباره عنوان اتهامی نماینده دانشگاه آکسفورد نیز گفت: در قانون فوق‌الذکر اتهام مذکور صدور مدرک تحصیلی توسط موسسات فاقد مجوز قانونی و رسمی آمده است که مجازات مباشر را قانون‌گذار در حکم کلاهبرداری دانسته است. وی تصریح کرد: قانونگذار افرادی که مبادرت به تاسیس موسسات آموزشی کرده و بدون مجوز وزارت علوم مدرک تحصیلی به افراد بدهند را مجرم شناخته و در حکم کلاهبردار می‌داند.