انتظار مجلس از رییس‌جمهور برای تعیین تکلیف کردان

مطهری: وزیر کشور را استیضاح می‌کنیم، امیدوار رضایی: زمان برای تغییر وزیر کشور بد است

دنیای اقتصاد - سکوت خبری روز گذشته مجلس در قبال مساله جعلی بودن مدرک دکترای کردان از سوی نمایندگان به فرصتی تعبیر شد تا در ابتدا رییس‌جمهور و وزیر کشور خود در این مساله اقدام مناسب را انجام دهند. به این ترتیب اگرچه به نظر می‌رسید که جلسه دیروز مجلس متاثر از بحث روشن شدن جعلی بودن مدرک دکترای وزیر کشور باشد، اما نمایندگان ترجیح دادند تا به دو فوریت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوها در سال جاری بپردازند و این مساله و هر گونه تصمیم‌گیری در مورد مساله علی کردان را به احمدی‌نژاد بسپارند تا اگر دولت و وزیر کشور به اقدام عاجل و مناسب دست نزدند، برخی از نمایندگان وادار به استفاده از ابزارهای نمایندگی در مورد وزیر کشور شوند.

بر همین اساس هم به نظر می‌رسد نمایندگانی که از ابتدا وضعیت تحصیلی کردان را چه در جلسه رای اعتماد و چه قبل از آن به چالش کشیده بودند، همچنان این موضوع را البته به دور از فضای رسانه‌ای در دست پیگیری دارند تا اگر احمدی‌نژاد تصمیم خاصی در مورد کردان نگرفت، آنها استیضاح وزیر کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

به این ترتیب علی مطهری، نماینده حامی دولت و اصولگرای تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزیر کشور را استیضاح می‌کنیم، گفت: پس از قرائت گزارش مجلس درباره مدرک تحصیلی کردان اجازه نمی‌دهیم این مساله طولانی شود. وی ادامه داد: اگر تا چند روز آینده دولت اقدام لازم را در این باره انجام ندهد، نمایندگان استیضاح وزیر کشور را اعمال خواهند کرد. وی افزود: تاکنون بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان اصولگرا خواهان استیضاح وزیر کشور هستند و حاضرند پای برگه استیضاح را امضا کنند.

زمان برای تغییر وزیر کشور بد است

این اظهارات مطهری در حالی بود که به گفته داریوش قنبری، از اعضای فراکسیون اقلیت در مجلس، تحرک قابل توجهی در قبال مساله کردان وجود ندارد.

همچنین امیدوار رضایی، از نمایندگان اصولگرایان مجلس هم در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد با اشاره به مساله کردان و واکنش مجلس در این باره گفت: فعلا زمان بدی برای تغییر یک وزیر است و به دلیل این که فرصت چندانی تا پایان کار دولت نهم نمانده است، همین مساله مانع هر کاری می‌شود، علاوه بر این که اگر سرپرست بخواهد در وزارت‌خانه حضور داشته باشد، دارای اختیارات محدودی است و این مساله اجازه انجام هر کاری را به سرپرست در این وزارت‌خانه آن هم با زمان باقی مانده نمی‌دهد. رضایی در پاسخ به این سوال که با هر تصمیمی که دولت در این باره بگیرد، موافق هستید؟ گفت: بله.

مدرک کردان کفایت می‌کند

در کنار عدم واکنش جدی برخی از نمایندگان در قبال مساله وضعیت تحصیلی کردان، اما طیف توکلی در مجلس همچنان این مساله را در دست پیگیری دارد، اما نمی‌خواهد تا این پیگیری‌ها فعلا رسانه‌ای شود.

به طوری که الیاس نادران از اعضای جمعیت ایثارگران در مجلس در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از نمایشگاه ناجا در پاسخ به این سوال که چرا مجلس در این مساله توپ را به زمین دولت انداخته است، گفت: توپ در زمین دولت بوده است، دولت از کردان دفاع کرده است. وی ادامه داد که برای استیضاح کردان هنوز به جمع‌بندی نرسیدم، اما کم هزینه‌ترین راه این است که خودش کنار برود.

در همین حال پرویز سروری هم از حامیان توکلی در مجلس در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه منتظر واکنش کردان و دولت در این باره هستیم، گفت: امیدوارم موضوع در حد کردان و دولت حل‌و‌فصل شود.

سروری ادامه داد: مجلس نمی‌خواهد شتاب‌زده عمل کند و عاطفی و احساسی تصمیم بگیرد، اما تصور من این است که به احتمال قوی بحث استیضاح به صورت جدی مطرح شود.

وی همچنین تاکید کرد که منتظر هستیم که کار در یک روال منطقی و مسیر آرام طی شود و رسانه‌ای کردن این موضوع را در شان نظام نمی‌دانیم؛ چرا که در فضای غبارآلود ممکن است مساله اصلی گم شود. علیرضا زاکانی، دیگر عضو ایثارگران در مجلس هم در جمع تعدادی از خبرنگاران در واکنش به این مساله که چرا در مورد مساله کردان در مقابل رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، گفت که به نظرم اقدام اساسی را ما کردیم و حتی قبل از رای اعتماد، اسناد هم نشان داد که حرف ما راست بود.

وی افزود: اکنون به نظر من دولت باید پاسخ مناسبی بدهد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارید اسنادی را که می‌خواستید در جلسه‌ای غیرعلنی در مورد کردان مطرح کنید، رونمایی کنید،‌ چراکه ظاهرا فقط بحث مدرک نبود، با لبخند گفت: حالا فعلا مدرک کفایت می‌کند!

نباید به اعتماد مردم آسیبی بزنیم

در این میان، اما سردار احمدی‌مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی که شایعه حضورش در وزارت کشور این روزها در محافل خبری مطرح است و خود نیز وجود این شایعات را تایید کرده است، از دیگر نکات جالب روز گذشته مجلس بود. هرچند احمدی‌مقدم تاکید کرد که پیشنهاد سرپرستی وزارت کشور را نمی‌پذیرم. وی در عین حال در پاسخ به این سوال که واکنش شما در مقابل مساله کردان چیست و چه راهی را پیشنهاد می‌دهید، گفت: می‌خواهم از این حوزه دور بمانم، بهترین سرمایه ایران اعتماد مردم است. ما نباید به اعتماد مردم آسیبی بزنیم.

احمدی مقدم در ادامه افزود: بعید می‌‏دانم که به من چنین پیشنهادی شود. مضاف بر اینکه من به کار خودم علاقه‌مندم. اگر هر کس در رشته تحصیلی خودش کار کند موفق‌‏تر خواهد بود. در شرایط کنونی به دلیل حساسیت پستی که بنده دارم به من چنین پیشنهادی نمی‌‏شود حتی اگر پیشنهاد سرپرستی وزارت کشور را به من بدهند آن را نمی‌‏پذیرم.

سردار احمدی‌مقدم همچنین در پاسخ به این که علی کردان وزیر کشور به عنوان فردی که در دریافت مدرک تحصیلی خود فریب خورده است، چطور می‌‏تواند امنیت کشور را تامین کند؟ گفت: در کشورما رکنی به نام «شورای امنیت کشور» وجود دارد که وظیفه‌‏اش تامین امنیت داخلی است.

وی افزود: تامین امنیت کشور هیچ ربطی به مدرک تحصیلی وزیر ندارد، بنابراین مشکلی در تامین امنیت کشور به وجود نخواهد آمد. فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: مساله‌‏ای که در خصوص مدرک تحصیلی وزیر کشور به‌وجود آمده، متفاوت با امنیت کشور است که باید در جای دیگری رسیدگی و به آن پاسخ داده شود.

به گفته وی، این مساله هیچ خللی در امنیت کشور به وجود نمی‌‏آورد؛ چرا که تمام واحدهای امنیتی کشور این آمادگی و هماهنگی را دارند که امنیت کشور را به خوبی تامین کنند.

وی در پاسخ به خبرنگاری که به سخنان وی در حاشیه نشست مطبوعاتی خود مبنی بر شایعه سرپرستی‌‏اش در وزارت کشور اشاره داشت؛ گفت: بله من چنین شایعاتی را شنیده‌‏ام، اما از تغییرات احتمالی در وزارت کشور اطلاعی ندارم.

احمدی‌‏مقدم در پاسخ به اینکه این شایعات را از کجا شنیده‌‏اید، اظهار کرد: هفته گذشته که گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد مدرک تحصیلی وزیر کشور قرائت شد، ظاهرا چنین شایعاتی در مجلس مطرح شده بود؛ چرا که تعدادی از نمایندگان با من تماس گرفتند و این مطلب را به من گفتند.

وی افزود: مشکل اینجا است که مرتبا در کشور شایعاتی مطرح می‌‏شود و سپس این شایعات تکذیب یا تایید می‌‏شود. اما شایعه سرپرستی در وزارت کشور را تکذیب می‌‏کنم.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به این که علی کردان با توجه به مسائلی که در مورد مدرک تحصیلی وی مطرح شد، صلاحیت برگزاری انتخاباتی سالم را دارد یا نه،‌‏ اظهار کرد: من در موضوع انتخابات، صلاحیت اظهار نظر ندارم. آنچه که در تخصص من است ایجاد امنیت انتخابات است که در آن مشکلی نداریم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا تا‌کنون جانشینی فرماندهی کل قوا در امور ناجا به وزیر کشور تفویض نشده است، گفت: ما وظیفه داریم از مقامات بالاتر تبعیت کنیم، چرا که ما مجری هستیم و باید وظایف خود را در چارچوب قانونی انجام دهیم. وی افزود: تفویض این اختیارات الزام قانونی ندارد.