پرتماشاگرترین و کمتماشاگرترین فیلمهای نیمه اول سال۸۷
حداکثر نیممیلیون نفر حداقل۲۶۰۰نفر
نگاه سوم- سینما قرار است با تماشاگر معنا بیابد و چرخ این سینما باید با تماشاگر بچرخد.
نگاه سوم- سینما قرار است با تماشاگر معنا بیابد و چرخ این سینما باید با تماشاگر بچرخد. یعنی با یک فعل و انفعال ساده، تماشاگر بیاید از گیشه بلیتفروشی بلیت بخرد، دو ساعت از «اوقات فراغت»اش را بگذارد و فیلمی را در یک سالن تاریک تماشا کند. این اوقات فراغت داخل گیومه، بهعمد برای توجه دادن خواننده آورده شده است. برای اینکه مهمترین وظیفه و شاید تنها وظیفه سینما سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت است.
شش ماه از سال ۸۷گذشت، یعنی نصف سال رفت و در نیمه دیگر سال قرار داریم. پس بهتر است نگاهی بیندازیم به پرتماشاگرترین و کمتماشاگرترین فیلمهای شش ماه اول سال ۸۷ تا از این رهگذر شاید سلیقه مخاطب دستمان بیاید. به هر حال بد نیست بدانید کسی که با بلیت ۲۰۰۰تومانی به سینمای تاریک میآید، چه فیلمهایی را بیشتر از دیگر فیلمها دیده است.
پرتماشاگرترینها
۱ - دایره زنگی(۵۶۳هزار نفر) پرتماشاگرترین و همچنین پرستارهترین فیلم سال۸۷. فیلم به مدد بازیگران پر شمارش به همراه قصه جسورانهاش توانست بالای نیم میلیون نفر را به سالن سینماها بکشاند. به این موارد البته اضافه کنید کارگردانی به نسبت خوب پریسا بختآور که به عنوان اولین تجربه توانست از پس یک قصه شلوغ بربیاید.
|
|
2 - همیشه پای یک زن در میان است(418هزار نفر)
آمار تماشاگران فیلم کمالتبریزی البته تا روز ۲۲شهریور محاسبه شده است. در چند روز باقیمانده بعید است این رقم تماشاگر به فیلم اول جدول برسد. بههر حال با توجه به اینکه کیفیت فیلم به لحاظ کارگردانی و فیلمنامه از فیلمهای دیگر تبریزی چند سر و گردن به مراتب پایینتر است، با این حال و با وجود مهران مدیری و مارپیتون و سیگار برگ و یک گلشیفته فراهانی که توانسته با دیکاپریو در فیلم رایدلی اسکات همبازی شود، رده دوم پرتماشاگرترین فیلم نیمه اول سال به فیلم کمال تبریزی رسید. نکته جالب اینکه بعد از اعلام خبر بازی گلشیفته فراهانی در فیلم مجموعه دروغهای اسکات، فروش فیلم به ناگاه سیر صعودی به خود گرفت.
|
|
3 - زنها فرشتهاند (371هزار نفر)
برای کسی که سالها دستیاری رسول ملاقلیپور و دیگران را تجربه کرده است، آشنا بودن با قواعد گیشه نکته عجیبی نیست. شهرام شاه حسینی توانست با محمدرضا شریفینیا و امین حیایی و نیکی کریمی و یک کرور زن دیگر در فیلمش پای تماشاگر را به سینما بکشاند.
|
|
4 - ده رقمی (262هزار نفر)
اتفاقا فیلم پنجم این فهرست هم دقیقا همین تعداد تماشاگر را دارد، بیکمو کاست. اما چرا فیلم همایون اسعدیان رده چهارم جدول را به خود اختصاص داده است، علتش این است که ده رقمی، ۲۰روز کمتر از فیلم انعکاس روی پرده رفته و توانسته است همان تعداد تماشاگر را جذب سالن سینما کند. به هرحال مایههای کمدی شل و لق همایون اسعدیان، با چاشنی با نمکی جواد رضویان و بهنوش بختیاری و بهاره رهنما در این آشفته بازار، در رده چهارم این جدول است.
|
|
5 - انعکاس (262هزار نفر)
فیلم رضا کریمی هم در ته این فهرست پنج فیلم قرار دارد و میتواند برای کارگردانش مایه مباهات باشد که با یک قصه ممنوعه مثلت عشقی- همسری با همین تعداد تماشاگر اندک توانسته است از پرفروشهای نیمه اول سال باشد.
|
|
کمتماشاگرترینها
۱ - پرچمهای قلعه کاوه (۲۶۰۰نفر) شاید یک روز کسی بیاید و پاسخ بدهد یک فیلم یک میلیاردی (که البته این رقم، کف رقمی است که در شنیدهها برای هزینه تولید فیلم آقای نوریزاد آمده است)، چرا باید تنها پنجمیلیون تومان بفروشد. همه که با کارگردان فیلم دشمنی ندارند که نروند فیلمش را ببینند. علت را در جای دیگری باید جستوجو کرد؛ از تهیهکننده دولتی فیلم و نبود دغدغه بازگشت سرمایه.
|
|
2 - روز برمیآید (3234نفر)
فیلم دوم بیژن میرباقری با یک قصه اقتباسی و چند بازیگر محدود و فضایی سرد، قطعا از کمفروشترینها و کمتماشاگرترین فیلمهای سال خواهد بود. البته نمایش فیلم ادامه دارد، اما با این اکران محدود بعید است رشد چندانی در فروش داشته باشد.
|
|
3 - خاک سرد (6719نفر)
رضا سبحانی اساسا کارگردان کم تماشاگری است. از فیلمهای کوتاهش بگیرید تا این فیلم که محمد رضا فروتن را به عنوان ستاره و هیلا اکرانی را بعد از سالها به عنوان نقش اول زن دارد. خیلی جالب است اگر بشود فهمید تهیهکنندههای این فیلمها با این شکست در گیشه چگونه از پس هزینههای فیلمهایشان برمیآیند.
|
|
4 - پابرهنه در بهشت (8هزار نفر)
نسخه مکمل فیلم اول این جدول. یک تهیهکننده دولتی به اضافه یک قصه ظاهرا معناگرا، قطعا جذابیتی برای بیننده ایجاد نمیکند. پاسخگو کیست؟
|
|
5 - حقیقت گمشده (11هزار نفر) کارگردان شاعر زبالهها، با فیلم ماورایی دومش قطعا نمیتواند به دنبال تماشاگر بگردد. از حمید فرخنژاد هم کاری ساخته نیست. بازی با مرگ و اداهای روشنفکرانه محمد احمدی فیلمش را در رده پنجم کمتماشاگرترین فیلمهای نیمه اول سال قرار داده است.
|
0
|
1
عکس: صحنهای از فیلم دایرهزنگی پرتماشاگرترین فیلم نیمه اول سال
2
ارسال نظر