لایحه یارانه‌ها اوایل مهر به مجلس می‌رود
پرداخت نقدی یارانه‌ها طرحی کوتاه مدت است.

براساس یک زمان‌بندی 3ساله ارائه می‌شود
لایحه هدفمندی یارانه‌ها در راه مجلس
زهرا واعظ - سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی روز گذشته بار دیگر در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف حضور یافت تا در مورد جلسات این کارگروه اطلاع‌رسانی کند. هرچند که باز هم مانند جلسه قبل پاسخگویی به ابهامات و سوالات خبرنگاران درباره زوایا و اجزای مختلف این طرح خصوصا در مورد هدفمندکردن یارانه‌ها را منوط به تصویب نهایی این طرح در مجلس عنوان کرد و پاسخ به اکثر سوال‌ها را با جمله «هنوز نهایی نشده و اطلاعات درحد کارشناسی است» خلاصه کرد و اجرای طرح تحول را هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام قرارداد.
محمدرضا فرزین، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست از نهایی شدن لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در دولت و ارائه آن در مهرماه به مجلس خبر داد و گفت: طی هفته گذشته جلسه مشترکی میان اعضای کارگروه تحولات اقتصادی و نمایندگان کمیسیون ویژه طرح تحول در مجلس برگزار شد که در این جلسه ۳طرح تفصیلی گمرک، نظام بازتوزیع و مالیات مطرح و ادامه این جلسه روز دوشنبه با موضوع هدفمند‌کردن یارانه‌ها برگزار شد. وی همچنین با اشاره به برگزاری دوجلسه میان اعضای کارگروه و نیز ارائه ۳طرح در این جلسه، خاطرنشان کرد: بحث اصلی این جلسه در هفته گذشته به موضوع تهیه لایحه اخذ اختیارات قانونی از مجلس برای هدفمندسازی یارانه‌ها اختصاص یافت و ادامه این موضوع در جلسه امروز (سه‌شنبه) به‌علاوه موضوع مالیات برارزش افزوده مطرح شد.
به گفته فرزین، لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها در مراحل اتمام قرار دارد و مهرماه تقدیم مجلس خواهد شد. وی جهت‌گیری اساس این لایحه را گسترش عدالت اجتمای، کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان کاری در واحدهای تولیدی عنوان کرد. ضمن آنکه اجرای این طرح نیازمند یک زمانبندی 3ساله است و اجرای آن منوط به اخذ مجوز لازم از مجلس است. وی سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به اینکه آیا اصلاح قیمت حامل‌های انرژی امسال اتفاق می‌افتد تصریح کرد: برنامه اجرایی بر این اساس بوده که اصلاح قیمت‌ها در نیمه دوم سال اجرایی شود و چنانچه بتوانیم باتوجه به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که در مهرماه به مجلس ارائه می‌شود، مصوبات قانونی را کسب کنیم، اجرایی کردن آن‌را آغاز خواهیم کرد.
وی اطلاع‌رسانی دقیق در مورد هدفمندی یارانه‌ها را منوط به کسب مجوز لازم از مجلس عنوان کرد که منجر به اعلام زمان و برنامه دقیق خواهد شد.
سخنگوی طرح تحول اقتصادی درباره اولویت‌بندی حذف یارانه‌ها گفت: سناریوهای مختلفی درباره این طرح طراحی شده که با اولویت‌بندی، کار را دنبال خواهد کرد، اما تا زمانی‌که مصوبه قانونی نداریم نمی‌توانیم درباره آن بحث کنیم.
سخنگوی طرح تحول اقتصادی همچنین توزیع نقدی یارانه‌ها را نیازمند مصوبه مجلس دانست و افزود: در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح قیمت‌ها تنها در بحث حامل‌های انرژی صورت می‌‌گیرد و در مرحله بعد اصلاح یارانه کالاهای اساسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی دلیل زمان‌بندی 3ساله برای اجرای پروژه را اصلاح تدریجی قیمت‌ها طی این دوره عنوان کرد و گفت: روش به کار گرفته شده در طرح یک روش مرحله‌بندی است که تا 3سال برای آن برنامه داریم و هنوز افزایش تدریجی قیمت‌ها نهایی نشده و در آستانه طرح شدن در مجلس است.
فرزین با اشاره به تحقیق مرکز پژوهش‌ها در مورد آثار تورمی افزایش یک‌باره و تدریجی قیمت بنزین تاکید کرد: در کار گروه تحول اقتصادی براساس چند مدل، آثار اصلاح قیمت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که یکی از آنها مدل داده ستانده بوده و دیگری روش CGE‌ است و در این مدل‌ها، برآوردهای مختلف ایجاد شده است.وی افزود: به این ترتیب براساس سناریوهای مختلف برآورد‌هایی صورت گرفته که همه آنها وابسته به این است که چه قدر اصلاح قیمت صورت پذیرد. ضمن آن که در زمینه تورم در بخش باز توزیع مهم آن است که تا چه حد بتوانیم توان رقابتی را حفظ کنیم که باز همبستگی به اصلاح قیمت‌ها دارد.
فرزین همچنین درباره افزایش پایه پولی در طرح تصریح کرد: در همه مدل‌ها چنین متغیرهایی بررسی شده که هنوز نهایی نیست و براساس هر روشی، اصلاح قیمت تغییر می‌کند که به تبع تاثیر آن بر روی متغیرهای کلان هم تغییر خواهد کرد. به این ترتیب تا زمانی که روش اصلاح قیمت نهایی نشده باشد نمی‌توانیم آثار نهایی تورم را پیش‌بینی کنیم.
جهش یک‌باره قیمت‌ها در طرح تحول
سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ادامه از پیش‌بینی جهش تورم در این طرح خبر داد و گفت: در این پیش‌بینی بیشتر به دنبال تاثیر جهش قیمت‌ها که قاعدتا تاثیری منفی بر افزایش قیمت‌های عمومی خواهد گذاشت، هستیم و تلاش می‌کنیم که با پرداخت یارانه، قدرت خرید مردم را حفظ کنیم.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان در زمینه توضیح تفصیلی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در کارگروه به این نتیجه رسیدیم که برای اخذ مصوبه مجلس، لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها را به مجلس ارائه کنیم و چنانچه مصوبه قانونی داشته باشیم می‌توانیم تفصیل طرح را برای مردم بیان کنیم.
فرزین درباره اینکه جهش قیمت‌ها تا چه زمانی بررسی شده است، افزود: جهش قیمت یکباره خواهد بود و در لایحه دیده شده که در یک زمان میان مدت بتوانیم آثار آن را جبران کنیم و پس از آن مابقی کار را به نظام تامین اجتماعی بسپاریم.
وی اضافه کرد: قاعدتا طی سال‌های آینده، منابعی را بابت پرداخت یارانه اختصاص خواهیم داد که برای همیشه ادامه نخواهد داشت و سپس در یک بازه زمانی معین منابع را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دهیم. به گفته فرزین چنانچه در دوره‌های آتی بتوانیم نرخ تورم را کنترل کنیم و از طرفی از نرخ رشد اقتصادی بالایی برخوردار باشیم، اثر آن کاهش پیدا می‌کند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا اهداف این طرح در پایان دوره 3ساله محقق خواهد شد، گفت:‌ با شروع هر مرحله از طرح از جمله هدفمندسازی یارانه‌ها، بحث باز توزیع به عدالت اجتماعی کمک می‌کند، اما اینکه قطعا طی یک دوره 3ساله بتوانیم به اهداف برسیم مشخص نیست.به گفته وی، در سناریوی طرح تحول، موضوع فشارهای خارجی مدنظر قرار نگرفته است و اینکه زمان‌بندی برای اصلاح قیمت‌ها منوط به کاهش فشارهای جهانی باشد، در طرح در نظر گرفته نشده است.
سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی همچنین تصریح کرد: طرح پرداخت نقدی یارانه ها طرحی کوتاه مدت است که در میان مدت متوقف و به طرح جامع تامین اجتماعی منتقل خواهد شد



دولت پذیرفت لایحه بدهد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت که قبول کرده طرح تحول اقتصادی نیاز ضروری و قطعی به تصویب مجلس دارد، بعد از ماه رمضان این طرح را در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس خواهد کرد.
حسن ونایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص دو جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: وزیر اقتصاد و دارایی که اخیرا در این کمیسیون حضور یافته بود در خصوص طرح تحول اقتصادی و ۷ محور مورد پیگیری در آن و همچنین بحث طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به بیان توضیحاتی پرداخت.
وی افزود: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان موضوع اصلی این طرح که طی آن یارانه‌ها به ویِژه یارانه حامل‌های انرژی حذف و در قالب نقدی و غیر نقدی در اختیار گروه‌های هدف و اقشار کم درآمد جامعه قرار خواهد گرفت، منجر به یکسری نگرانی‌ها در اعضای کمیسیون شده است.
ونایی اضافه کرد: اگر به عنوان نمونه قرار باشد از بحث حذف یارانه‌های انرژی در خصوص گازوئیل بحث شود، خواهید دید گازوئیلی که در حال حاضر به صورت یارانه‌ای لیتری
16 تومان در اختیار کشاورزان و اقشار کم درآمد و فقیر جامعه قرار می‌گیرد، با اجرای طرح بیش از 50 برابر افزایش قیمت خواهد داشت.
وی افزود: گرچه مسوولان قول داده‌اند که یارانه نان آخرین یارانه‌ای باشد که حذف خواهد شد ولی چه زود و چه دیر، بحث حذف یارانه نان به بروز مشکلات و تنگناهایی منجر می‌شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به قیمت تمام شده نانی که هم اکنون در اختیار مردم قرار می‌گیرد گفت: تنها 7درصد ارزش نان را پول آرد تشکیل می‌دهد و اگر قرار باشد قیمت آرد برابر قیمت‌های بین‌المللی واقعی شود، معلوم نیست که قیمت نان به چه رقمی برسد.
وی افزود: بدون شک اجرای طرح تحول اقتصادی منجر به جهش ناگهانی قیمت از وضعیت موجود به وضعیت غیر قابل پیش‌بینی می‌شود.
عکس:حمید جانی‌پور