دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس دیروز یک فوریت طرحی را با 146 رای موافق به تصویب رساندند که براساس آن سازمان میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری منفک و به وزارت ارشاد ملحق می‌شود. موافقان، امکان حساب‌کشی جدی‌تر را از دلایل خود با اشاره غیرمستقیم به انتقادات از مشایی دانستند ولی برخی‌ این طرح را حذف صورت‌مساله دانستند.

یک فوریت طرح نمایندگان تصویب شد
احتمال جدایی میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری
مرجان توحیدی


نمایندگان با رای به یک فوریت طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ریاست‌جمهوری و الحاق آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک گام دیگر در جهت حمایت از دولت برداشتند وآگاهانه یا ناآگاهانه در صدد منتفی کردن طرح سوال از رییس‌جمهوری برآمدند.
این در حالی است که مجلسیان به تصور پاسخگوتر کردن دولت به نمایندگان قصد دارند تا دیگر سازمان‌های زیر نظارت محمود احمدی‌نژاد را نیز از مجموعه ریاست‌جمهوری جدا کرده و باالحاق و ادغام آنها در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر حیطه نظارتی خود را گسترش دهند.از جمله این که مجلس در کنار انتزاع سازمان میراث فرهنگی قصد دارد سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را نیز از نظارت رییس جمهور خارج کرده و آنها را به وزارتخانه تعاون الحاق نماید.
صحن علنی مجلس روز گذشته کلیات یک فوریت طرحی را مورد بررسی قرار داده و در عین مخالفت حامیان دولت با آن، طرح مذکور را از تصویب گذراند که به موجب آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نظارت ریاست‌جمهوری خارج و مجددا به وزارت ارشاد الحاق شد. این طرح با 70 امضا پس از آن در دستور کار مجلس قرار گرفت که طراحان آن معتقد بودند، با ادغام مجدد سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد امکان نظارت مجلس بر این سازمان افزایش پیدا می‌کند و نمایندگان می‌توانند از ابزار نظارتی خود در برابر این سازمان و مدیریت آن استفاده کنند. اگرچه طرح مذکور به بهانه تقویت بعد نظارتی مجلس بر سازمان میراث فرهنگی تهیه شد، اما موضوع ریاست این سازمان و اظهارات اخیر وی در مورد مساله اسرائیل و البته بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد به خواست مجلس مبنی بر عزل و یا استعفای اسفندیار رحیم مشایی، محوری بود که نمایندگان را بر آن داشته بود تا به این وسیله به نوعی نسبت به بی توجهی احمدی‌نژاد واکنش نشان دهند. هر چند تصویب کلیات این طرح باعث شد تا مقدمات سوال از رییس‌جمهور به نوعی منتفی شود و این خود گام دیگر مجلس به شمار می‌رود در جهت حمایت از دولت و جلوگیری از ورود احمدی‌نژاد به بهارستان برای پاسخ به سوالات نمایندگان، آن هم در شرایطی که دولت نهم در روزهای پایانی عمر خود به سر می‌برد و مجلس نشان داده است که به همین دلیل از هرگونه چالش و رویایی مستقیم با دولت پرهیز دارد چه برسد به سوال از رییس دولت.اگرچه علی مطهری که طراح سوال از احمدی‌نژاد محسوب می‌شود همچنان این مساله را در دست پیگیری دارد و به دولت یک ماه فرصت داده است تا در مورد مشایی به اقدامی مناسب و در حد انتظار مجلس دست بزند.مطهری همچنین هفته گذشته تاکید کرده بود که در صورت عدم تمکین احمدی‌نژاد از خواست مجلس امضاهای نمایندگان برای درخواست سوال از رییس‌جمهور را تقدیم هیات رییسه خواهد کرد. اما در کنار پیگیری مطهری بسیاری از نمایندگان مجلس به رغم دلخوریشان از رییس‌جمهور معتقد بودند که سوال از احمدی‌نژاد به دلیل کم سابقه بودن آن ریاست‌جمهوری را با تبعات سنگین سیاسی مواجه می‌کند و به همین دلیل تاکید می‌کردند که این طرح را امضا نخواهند کرد. از سوی دیگر مصوبه روز گذشته مجلس نیز این بهانه را به دست نمایندگان مخالف با سوال از رییس‌جمهور داد تا طرح مذکور را که در پس پرده آن نوعی برخورد با مشایی نهفته بود برای ناز شست نشان دادن به احمدی‌نژاد کافی بدانند. هرچند به اعتقاد حامیان دولت طراحان جدایی سازمان میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری و نمایندگانی که خواهان سوال از رییس‌جمهور هستند به دنبال جنجال‌آفرینی و لجبازی با دولت هستند.مخالفان این طرح معتقد بودند که واگذاری مجدد سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد به عریض و طویل بودن این وزارتخانه و زیر مجموعه‌های آن و مشکلاتی که این وزارتخانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اشتباه است.
در نهایت پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان این طرح نمایندگان با ۱۴۶ رای موافق،۸۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۵۲ نماینده با فوریت انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ریاست‌جمهوری و الحاق آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کردند. در همین راستا در جلسه دیروز مجلس محسن کوهکن نماینده لنجان و عضو هیات رییسه مجلس در دفاع از فوریت این طرح به عنوان یکی از طراحان سخن گفت و در ادامه ستار هدایتخواه، مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس در مخالفت با فوریت این طرح گفت: نمی‌توان صرف اینکه رییس یک سازمان اظهاراتی را بیان کرده و ما با آن مخالف هستیم و آن را به مصلحت نظام نمی‌دانیم با ارائه یک طرح آن سازمان را منحل کنیم.
وی گفت: مجلس می‌تواند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند بنابراین نیازی به این طرح نیست.اما حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با این طرح یادآور شد: ابزارهای نظارتی مجلس از جمله سوال و تذکر در این موارد جواب نداده است.
وی افزود: پس از انقلاب چند بار از رییس‌جمهور سوال شده است؟ همان طور که شاهد هستید امضاها در طرح از سوال رییس‌جمهور هم‌اکنون نیز جواب نمی‌دهد و عملی نمی‌شود، بنابراین باید راه ساده‌تر را برگزید.طراحان این طرح که با امضای ۷۳ نفر از نمایندگان به هیات رییسه تقدیم شده بود، در مقدمه توجیهی خود و بیان دلایل ضرورت یک فوریت این طرح آورده‌اند: با توجه به ضرورت پاسخگویی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مجلس شورای اسلامی و ایجاد زمینه نظارت بیشتر بر این سازمان و در راستای کاهش هزینه دولت با توجه به برنامه چهارم توسعه این طرح با قید یک فوریت تقدیم مجلس می‌شود.بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی از تاریخ تصویب این قانون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تمام امکانات و نیروها از ریاست‌جمهوری منتزع و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الحاق می‌شود.براساس ماده واحده این طرح صنایع‌دستی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتزع و با همه امکانات و نیروها به وزارت صنایع و معادن الحاق می‌شود.بحث بر سر تصویب طرح مذکور که اولین اقدام رسمی نمایندگان در برابر بی‌توجهی احمدی‌نژاد نسبت به درخواست برکناری مشایی محسوب می‌شود به جلسه علنی ختم نشد و نمایندگان در حاشیه جلسه علنی به بررسی علل تصویب طرح مذکور پرداختند. در همین راستا عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به تصویب یک فوریت طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری این طرح را یک اقدام لجوجانه، غیرکارشناسانه و مصداق بارز جنجال‌آفرینی دانست.
حمیدرسایی، نماینده تهران با اعتقاد بر اینکه تصویب یک فوریت این طرح،‌‏ اتفاق مناسب و قشنگی نبوده است، گفت: برخی دستگاه‌‏ها و اشخاصی که موافق این انتزاع بودند دولت را متهم به اقدامات غیرکارشناسی می‌‏کنند در حالی‌‏ که این اتهامات در بسیاری موارد وارد نیست.
به گفته وی، طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری بدون پشتوانه کارشناسی بوده است، ادامه داد: اگر رحیم مشایی موضعی در قبال اسرائیل نگرفته بود، این طرح مطرح نمی‌‏شد در حالی که فوریت در مورد طرح‌‏ها و لوایح در زمان اضطرار مطرح است.
وی با طرح این سوال که آیا انتزاع سازمان میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری و الحاق آن به وزارت ارشاد یک طرح اضطراری بوده است یا نه؟ گفت: به نظر می‌‏رسد که این طرح حاصل یک رویکرد لجبازانه نسبت به یک رویکرد لجبازانه دیگری از سوی دولت باشد. البته دولت برای لجبازی خود منطق داشت.
رسایی افزود: مشایی موضع‌گیری خود را تصحیح کرد و گفت که هزار بار اعلام می‌‏کند که مرگ بر اسرائیل. این توضیحات کفایت می‌‏کرد.نماینده تهران خاطرنشان کرد: تصویری که در مجلس به نمایش درآمد، تصمیم زیبایی نبود و بیانگر عملکرد عجولانه و غیرکارشناسانه بود.
وی با اشاره به اینکه بحث انتزاع سازمان میراث فرهنگی از وزارت ارشاد، طی 5 سال پیش نیز مطرح بوده است، گفت: این یک سازمان جا افتاده است و مشخص نیست که چرا یکباره تصمیم به انتزاع آن گرفته می‌‏شود.
طرح سوال از احمدی نژاد منتفی است
از سوی دیگر روح‌ا... حسینیان چهره شاخص اصولگرایان مجلس نیز با تاکید بر این که با تصویب این طرح، طرح سوال از احمدی‌نژاد منتفی خواهد شد گفت: نمایندگان با تصویب طرح مذکور نارضایتی خود را به بی توجهی رییس جمهوری ابراز کردند.وی افزود: نمایندگان از تصویب طرح مذکور انگیزه‌های زیادی داشتند که با رای به آن، آنها را به دولت اعلام کردند.
همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو هیات رییسه نیز با اعلام اینکه با تصویب طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ریاست‌جمهوری طرح سوال از رییس جمهوری منتفی است گفت: طرح برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون فرهنگی ارجاع می‌شود و با توجه به اینکه نظر کمیسیون در باره آن منفی است، احتمالا طرح مذکور از دستور کار مجلس در آینده‌ای نزدیک خارج خواهد شد.عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به اینکه چرا طرح سوال از رییس‌جمهور اعلام وصول نشده است،‌‏ گفت: این طرح هنوز به هیات رییسه تقدیم نشده است.موسی قربانی نماینده قائنات افزود:‌ اگرچه گفته می‌‏شود که امضاهای این طرح به حد نصاب رسیده است، اما تقدیم هیات رییسه نشده و ما از آن اطلاعی نداریم.به این ترتیب در حالی که نخستین گام مجلس برای پاسخگو کردن دولت که شایدبیشتر هدف محمود احمدی‌نژاد باشد، برداشته شده است، باید در انتظار اقدامات دیگر ماند، چرا که هنوز تلاش حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب برای ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی و تشکیل وزارت ورزش و جوانان و پیشنهاد تشکیل وزارت رفاه، ورزش و جوانان از سوی مقداد نجف نژاد، نماینده بابلسر و فریدون کنار برای پاسخگوتر کردن دولت در انتظار نظر نمایندگان و البته مرکز پژوهش‌های مجلس به سر می‌برند.