غزال صادقی- سینمای جهان به لطف هالیوود، پول و جذابیت را با هم خلق می‌کند. تعداد بالای سینماهای نمایش‌دهنده، تبلیغات فراوان تلویزیونی، استفاده از هنرپیشه‌های مشهور و همچنین استفاده از تروکاژهای تصویری همه و همه در جلب و جذب مخاطب تاثیر فراوانی دارند.

در این میان اما بعضی از فیلم‌ها به فروش و محبوبیتی رویایی دست پیدا می‌کنند. برای آشنایی با پروژه‌های سینمای جهان دو عنوان نخست را برگزیده‌ایم که می‌خوانید:
1 - تایتانیک: میلیاردها دلار از آب بیرون آمد


اولین فروش فیلم تاریخ سینمای جهان تعلق دارد به فیلمی عاشقانه به کارگردانی جیمز کامرون محصول سال 1997 کمپانی‌های آمریکایی پارامونت پیکجرز و فاکس قرن بیستم است. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم و همچنین پرهزینه‌ترین فیلم تمام دوران است و در آن از داستان واقعی غرق شدن تایتانیک، بزرگ‌ترین کشتی زمان خود، استفاده شده است.
فیلمنامه این فیلم آمیزه‌ای از واقعیت و افسانه است. بعضی شخصیت‌های این فیلم در کشتی تایتانیک حضور واقعی نداشتند. تایتانیک در سال (۱۹۹۷) توانست فروش یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون دلاری را به خود اختصاص دهد و این میزان تاکنون دست نخورده باقی مانده است.
2 - ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه
ارباب حلقه‌ها یکی از به‌یادماندنی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است که با فروش یک‌میلیارد و یکصد میلیونی خود توانست رتبه دوم جدول پرفروش‌ها را به خود اختصاص دهد. پیتر جکسون کارگردان و سایر عوامل فیلم تنها ۹۴میلیون دلار برای این فیلم هزینه کردند.
این فیلم تنها در هفته افتتاحیه خود 72میلیون دلار فروش داشت و در بیش از 3700 سالن سینما در سراسر جهان به نمایش درآمد. نسخه اصلی این فیلم که در سال 2003 در سینماها به نمایش درآمد بیش از 3 ساعت و بیست دقیقه بود و از این منظر فیلمی منحصر به فرد محسوب می‌شود.
۳ - دزدان دریایی کارائیب


دزدان کارائیب: این فیلم سه‌گانه جزو ۳فیلم برگزیده مردم در آمریکا است. این فیلم نامزد ۲ جایزه اسکار در سال ۲۰۰۸ بود و به خاطر نوآوری در تهیه‌کنندگی و جلوه‌های ویژه جزو بهترین‌ها به حساب می‌آمد.
کارگردان «دزدان کارائیب» جرج وربیسنکی به خاطر نسخه اول این فیلم- نامزد اسکار شد. بازی «جانی‌دپ» در این سه‌گانه فوق‌العاده بود به طوری که همیشه روی لبه‌ای از دنیای فانتزی و واقعیت راه می‌رفت. دزدان کارائیب با فروش یک‌میلیارد دلاری خود به پرفروش‌های تاریخ سینمای جهان پیوست.
۴ - هری پاتر و سرانجام خوش


چهارمین رتبه فروش به فیلم «هری پاتر و سنگ جادو» تعلق دارد. کارگردان این فیلم کریس کلمبوس بود. هر چند سری فیلم‌ های ساخته شده هری پاتر جزو پرمخاطب‌ترین سینمای جهان به شمار می‌آمدند اما دو فیلم از این سری در جایگاه چهارمین و دهمین پرفروش‌ جهان جای گرفتند. «هری پاتر و سنگ جادو» تا سال ۲۰۰۲ پرفروش‌ترین فیلم دنیا بود.
5 - شوالیه تاریکی: تایتانیکی دیگر
شوالیه تاریکی فیلم اعجاب برانگیزی که این روزها بر پرده سینماها فرمانروایی می‌کند، فقط در ایالات متحده، ۵۱۴میلیون دلار فروش داشته است. این میزان به همراه فروش ۴۳۷میلیون دلاری خارجی میزان کل فروش این فیلم را تاکنون به ۹۵۱میلیون دلار می‌رساند که فعلا جایگاه آن را در رده پنجم جدول پرفروش‌های سینمای جهان قرار می‌دهد. شوالیه تاریکی با بودجه‌ای بالغ بر ۱۸۵میلیون دلار ساخته شد و از اواسط ماه جولای امسال روی پرده رفت. پیش‌بینی اینکه شوالیه تاریکی به زودی به پرفروش‌ترین فیلم جهان تبدیل شود اصلا عجیب نیست
6 - ارباب حلقه‌‌‌های دو برج :‌ کمی پایین‌‌تر


ارباب حلقه‌‌‌های دو برج تنها کمی کمتر از نسخه دیگر این فیلم فروخته است. این فیلم در مجموع به 926 میلیون دلار فروش دست پیدا کرده است در حالی که برای ساخت آن بیشتر از 94 میلیون دلار هزینه نشده است. این میزان فروش تنها در طی 250 روز نمایش در 3622 سالن نمایش به دست آمد. این فیلم در داخل ایالات متحده 340 میلیون دلار و خارج از آن 584 میلیون دلار فروش داشت .
۷ - جنگ ستارگان: گیشه‌ها در تسخیر فضا
جنگ ستارگان در رده هفتم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی قرار دارد. این فیلم که در سال 1999 به سینماها راه یافت در طی یک سال چیزی حدود 924میلیون دلار فروش کسب کرد، در حالی که بودجه ساخت این فیلم از 115میلیون دلار فراتر نرفته بود. جنگ ستارگان که توسط جرج لوکاس کارگردان مشهور آمریکایی ساخته شده دارای نسخه‌های متعددی است که آخرین آنها سال گذشته به نمایش درآمد. در مجموع فیلم‌های جنگ ستارگان در طی سه دهه فروش بیش از دو میلیارد دلار داشتند. رکوردی که کمتر فیلمی به آن دست پیدا کرده است.
۸ - شرک ۲: همیشه محبوب


نهمین رتبه را در جدول پرفروش‌های جهان «شرک ۲» به خود اختصاص می‌دهد، «شرک» (SHEREK) یکی از شخصیت‌های محبوب انیمیشن جهان به شمار می‌آمد و موفقیت سازندگان آن را بر آن داشت تا دنباله‌ای برای این انیمیشن بسازند. در شرک ۲، بازیگران چون «ادی مورفی»، «جولی اندروز» و ... به جای شخصیت‌های کارتونی حرف می‌زدند.
شرک2 در سال 2004 به فروشی معادل 914میلیون دلار دست پیدا کرد.
۹ - پارک ژوراسیک: هراس و جذابیت
این فیلم محصول 1993 آمریکا است، کارگردان این فیلم استیون اسپیلبرگ است. با این فیلم تاریخ از لحاظ جلوه‌های ویژه سینما ورق خورد و دوره جدیدی را در سینما به وجود آورد. پارک ژوراستیک جزو هشتمین پرفروش جدول پرفروش‌ها محسوب می‌شود و به فروش 906میلیون دلار دست پیدا کرد.
۱۰ - هری‌‌پاتر و فرمان ققنوس : حمله به برج


همچون ارباب حلقه‌‌‌های دو برج این نسخه از هری‌‌پاتر نیز تنها کمی از نسخه بالایی هری‌‌پاتر کمتر فروش داشته است، اما به رغم این جزو ده فیلم برتر از نظر فروش قرار دارد. فیلم که توسط کمپانی وارنر ارائه شده دو ساعت و ۱۹ دقیقه زمان نمایش دارد و برای آن بیش از ۱۵۰ میلیون دلارهزینه شده است. در مقابل اما این فیلم ۲۹۲ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۶۴۶ میلیون دلار در خارج از آن فروش داشته که این دو میزان کل فروش این فیلم را به ۹۰۲ میلیون دلار رسانده است.