قبادی: کتابفروشان بن کتاب غیرواقعی دریافت نکنند

مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد می‌گوید کتابفروشان و ناشران همچنان که در گرفتن پول دقت می‌کنند باید مواظب باشند بن‌های کتاب غیرواقعی را دریافت نکنند. به گزارش فارس، در هفته‌های گذشته برخی از کتابفروشی‌ها گفته بودند بن‌های تقلبی ۲‌هزار تومانی وارد بازار کتاب شده است و تنها هنگام مراجعه به بانک از تقلبی بودن یا نبودن آن‌ها آگاه می‌شوند. حمید قبادی، مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: در تمام دنیا امکان جعل اوراق بهادار وجود دارد. اما اسناد باید به گونه‌ای چاپ شوند که امکان سوءاستفاده از آنها به حداقل برسد. به گفته وی، بانک صادرات، بانک مجری بن‌های ۲‌هزار تومانی کتاب، در این مرحله تمام موارد امنیتی را رعایت کرده است. قبادی می‌گوید بانک در سیستم جدید خود تدابیری اتخاذ کرده، به گونه‌ای که تمام شماره‌های سالم را در سیستم خود ثبت کرده است.

به گفته وی، بانک مجری از کاغذ امنیتی و جوهر امنیتی خاصی استفاده کرده است. همچنین آرم بانک صادرات نیز به عنوان ترام در طرح بن‌های ۲‌هزار تومانی چاپ شده است. قبادی همچنین می‌گوید که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تاکنون از ۲ مورد در جعل بن‌های ۲‌هزار تومانی کتاب آگاه شده و مراتب را به مراجع قضایی اطلاع داده است.

به گزارش خبرنگار فارس، چندی پیش افرادی در گیلان بیش از ۴‌هزار بن کاغذی تقلبی منتشر کرده بودند.

وزارت ارشاد امسال در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران بن کاغذی ۲‌هزار تومانی منتشر کرد. این بن‌ها تا پایان اسفند سال ۸۸ اعتبار دارند.

وزارت ارشاد بن‌های کاغذی را در راستای حمایت از اقشار مختلف مردم منتشر و توزیع می‌کند. این وزارتخانه همچنین مهر سال گذشته بن الکترونیکی کتاب را به جای بن‌های کاغذی طراحی و اجرا کرد.