غافلگیری از برف پیش‌بینی شده عکس: فارس، مجید حقدوست

برف سنگین این بار نه تنها مانع حرکت اتومیبل‌ها در جاده‌های برف گیر شد، بلکه برای ساعاتی مانع از پرواز هواپیماها نیز شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بالغ بر ۱۵ هزار نفر در راه‌های کشور گرفتار شدند و فرودگاه مهرآباد تهران نیز پروازهای صبح پنج‌شنبه خود را لغو و با تاخیر چند ساعته انجام داد. دنیای اقتصاد- برف سنگین این بار نه تنها مانع حرکت اتومیبل‌ها در جاده‌های برف گیر شد، بلکه برای ساعاتی مانع از پرواز هواپیماها نیز شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بالغ بر ۱۵ هزار نفر در راه‌های کشور گرفتار شدند و فرودگاه مهرآباد تهران نیز پروازهای صبح پنج‌شنبه خود را لغو و با تاخیر چند ساعته انجام داد. برف پنج‌شنبه اگر چه پیش‌بینی شده بود، اما کاهش نزولات آسمانی در زمستان امسال باعث شده بود تا کمتر کسی هشدار جدی هواشناسی را جدی بگیرد.

با این وجود، برف سنگینی از شب چهارشنبه آغاز شده بود تردد در محورهای مواصلاتی از غرب تا شرق کشور را با مشکل مواجه کرد. در پی بروز مشکل برای ادامه حرکت اتومبیل‌ها بر اثر برف و کولاک جاده‌های مرتبط با استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی و همچنین جاده هراز بیشترین در راه ماندگان را به خود اختصاص دادند. رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گوید: بعد از بارش برف در بسیاری از استان‌های کشور ۲۴۶ گروه عملیاتی امدادرسان مستقر در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و بین شهری هلال احمر در استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، قزوین، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، کردستان، زنجان، سمنان، لرستان، گلستان، گیلان، مرکزی، یزد، مازندران و تهران همراه با ۹۴۷ امدادگر و نجاتگر اقدام به امدادرسانی کردند. محمود مظفر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: در این مدت ۱۵ هزار نفر از در راه ماندگان جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی این استان‌ها از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر از خطر سرمازدگی عمومی و شدید نجات یافتند که در میان نجات یافتگان ۷۹ مصدوم حوادث رانندگی و ترافیکی بودند. همچنین از این تعداد ۴۹ نفر به بیمارستان منتقل شده و ۳۰ نفر هم درمان سر پایی شدند. همچنین به دنبال برف سنگین در پایتخت نیز پرواز‌های پنج‌شنبه از مبدأ تهران از ساعت ۴:۳۰ صبح این روز کنسل شد، اما با کاهش بارش‌ها، دوباره از ساعت ۱۳ پنج‌شنبه از سر گرفته شد. دلیل لغو پروازها، بارش سنگین برف و کاهش دید خلبان اعلام شد.

ادامه بارش‌ها با شدت کمتر

در عین حال گفته می‌شود بارش‌های مجددی از شنبه، اما با حجم کمتری آغاز خواهد شد. عبدالرضا امیدوارشهری مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم می‌گوید: از ظهر شنبه بارش رگباری باران و برف و وزش باد در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، کردستان و به تدریج در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خورستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، البرز، قزوین و تهران و بارش پراکنده در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، قم، سمنان و غرب اصفهان را شاهد خواهیم بود.