پشت صحنه - ۱۲ شهریور ۸۷

«داریوش مهرجویی»، «سیف‌ا... داد» و «مهدی کرم‌پور» سه کارگردانی هستند که قرار است یک فیلم سه اپیزودی درباره تهران بسازند. این سه کارگردان که هر کدام در فیلمسازی نگاه خاص خود را دارند، قرار شده تا این فیلم را در حال و هوایی مستندگونه و با نگاه خاص خودشان روایت کنند اما از سوی دیگر گفته می‌شود که بازیگران مطرح سینما این روزها در حال عقد قرارداد با این پروژه سینمایی هستند و درنهایت نیز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حامی این طرح بوده است.

گفته می‌شود «ماهایا پطروسیان» از جمع گروه نمایش «آتن مسکو» کنار رفته. پطروسیان که بعد از غیبت طولانی خود در این عرصه حتی در تمرینات اولیه گروه نیز حضور داشت، به دلیل مشکلاتی که مشخص نشد، از این کار کنار رفت و جای خود را به الهام کردار دارد. ماهایا پطروسیان در این کار قرار بود کنار هنگامه قاضیانی و نگار عابدی بازی ‌کند.

فریدون شهبازیان در فیلم «سمفونی ایران» به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این کار حکایت سفر این آهنگساز است که با سفر خود به مناطق مختلف ایران به ریشه‌های کهن موسیقی ایران زمین برای نوشتن و اجرا کردن سمفونی ایران می‌پردازد. این فیلم محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و موسسه رسانه‌های تصویری راویان هنر شرق است.

احمد جلالی رییس پیشین کتابخانه مجلس در مراسم تودیع خود گفته است: کتابخانه مجلس بیشترین صدمه را از جابه‌جایی مخازن و اسناد دیده است. جابه‌جایی برای اسناد وحشتناک است. هم مخازن هم روزنامه و بقیه نسخه‌ها، کتاب‌‌های خطی و اسناد دیگر.

خدا می‌داند در اینجا چند کتاب و سند گم شده است و نیست و باید بگردیم تا پیدایشان کنیم.

وی همچنین در جایی دیگر از صحبت‌های خود علت مفقود شدن بعضی کتاب‌های ارزشمند را جابه‌جایی‌‌ در کتابخانه دانست.