وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اجرای طرح هدفمند‌‌کردن یارانه‌‌ها نیازمند اصلاح قیمت‌‌ها است.

شمس الدین حسینی دیروز در حاشیه همایش توانمندسازی تعاونی‌‌های تولیدی، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: هیچ روش علمی‌‌‌و مدیریتی در دنیا برای هدفمند‌‌کردن یارانه‌ها وجود ندارد مگر آنکه قیمت‌‌ها اصلاح شود. وی با تاکید بر ضرورت هدفمند‌‌کردن یارانه‌ها اظهار کرد: مدیران کشور امروز به این نتیجه رسیده‌اند که شیوه‌ پرداخت یارانه در کشور مناسب نیست؛ زیرا در حال حاضر یارانه‌ها به مصرف کننده پرداخت می‌‌‌شود.

وی افزود: براساس این مدل میزان استفاده افرادی که توان درآمدی بالایی دارند، از یارانه‌‌ها بیشتر است.

حسینی خاطرنشان کرد: براساس مدل هدفمند‌‌کردن یارانه‌ها، همه افراد می‌توانند از یارانه‌ها بهره‌مند شوند، هرچند بهره‌مندی طبقات پایین درآمدی بیش از طبقات بالا باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: روش اعطا و هدفمند‌‌کردن یارانه‌ها دارای ویژگی‌‌های زیادی از جمله توزیع عادلانه‌تر منابع به دلیل واقعی شدن قیمت‌‌ها است.

به گفته وی، تا زمانی که مطالعه طرح به پایان نرسد، رقم‌‌‌ واقعی یارانه مشخص نخواهد شد. وی گفت: اطلاعات آماری جمع‌‌آوری شده به صورت میدانی، پردازش و در نهایت رقم یارانه مشخص خواهد شد.

حسینی افزود: آنچه مسلم است، باید دید که مستندات و مطالعات چه چیز را نشان می‌دهد، بی‌تردید در بخش هدفمند‌‌کردن یارانه‌ها و روش هدفمند‌‌کردن اصلاح قیمت‌‌ها اجتناب ناپذیر است.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد: با مجموعه سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود، اصلاح و افزایش قیمت‌‌ها در یک مرحله صورت گیرد که در آن صورت دیگر نمی‌توان نام آن را تورم گذاشت.

وی همچنین زمان پرداخت یارانه‌ها به اقشار مختلف مردم را براساس فرم اطلاعات اقتصادی خانوار، نیمه‌دوم سال جاری پیش‌بینی کرد و ادامه داد: با مجموع سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود، اصلاح قیمت‌ها و افزایش آن در یک مرحله صورت بگیرد که در این حالت دیگر نمی‌توان نام آن را تورم گذاشت.