سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات اقدام اخیر رییس قوه قضاییه مبنی بر دستور به دادستان تهران درباره شرایط توقیف سایت‌های خبری را گام مناسبی در جهت عادی‌سازی رفتار حقوقی با سایت‌ها دانست.

ماشاءا... شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با ایسنا ضمن این‌که این اقدام را گامی مثبت در مسیری صحیح دانست، اظهار کرد: این گام می‌تواند مقدمه‌ای برای ساماندهی حقوقی به مسایل مطرح در رسانه‌های الکترونیکی باشد؛ چراکه ما در گذشته شاهد بستن یا فیلتر سایت‌های خبری و سیاسی بدون رای دادگاه، اعلام دلایل و حتی تشکیل پرونده حقوقی بودیم. وی با بیان این‌که «نامه آیت‌ا... شاهرودی باعث می‌شود تا گامی در جهت ساماندهی حقوق سایت‌های الکترونیکی برداشته ‌شود» ابراز عقیده کرد: چنین گامی این حق را برای دارندگان سایت‌های الکترونیکی محفوظ خواهد داشت که افرادی که سایت‌های‌شان فیلتر شده است، با تکیه بر اصل حق ملت برای دسترسی به اطلاعات شکایتی را به قوه قضائیه و محاکم دادگستری تقدیم کنند و دادگستری نیز به این شکایات رسیدگی کند و دادستان را موظف به بازگشایی سایت‌های فیلتر شده خود کنند.

وی در عین حال استثنا کردن دو مقوله امنیت و مسائل اخلاقی را در این زمینه نامناسب خواند و افزود: اگرچه این اقدام در گام اول برای عادی‌سازی رفتار حقوقی با سایت‌ها لازم و ضروری بود، اما دست دادستان را همچنان باز نگه می‌دارد؛ بنابراین باید در این زمینه نیز برخورد با رسانه‌های الکترونیکی هرچه بیشتر قانونمند شود.