تحلیل فروش سینمای بین‌المللی

هر چند تابستان امسال فروش فیلم‌ها در سطح بین‌المللی در حد تابستان پارسال نبود، اما به لطف موفقیت فیلم‌های «ماما میا!» و «کنگ فو پاندا» انتظارهای استودیوهای مطرح تا حد زیاد برآورده شد.

ورایتی اعلام کرد با توجه به وقفه‌های ناشی از برگزاری المپیک و یورو ۲۰۰۸ کسی انتظار تکرار موفقیت تابستان سینمایی سال ۲۰۰۷ را نداشت، اما عملکرد بسیار موفق چند فیلم مانند «ماما میا!»، «جنسیت و شهر»، «آنچه در وگاس اتفاق افتاد» و «کنگ فو پاندا» در بازار خارج از آمریکا برای همه دور از انتظار بود.

چند فیلم ناموفق در بازار آمریکا مانند «اسپید ریسر» و «دیو را ملاقات کن» در سطح بین‌المللی نیز شکست خوردند، اما موفقیت فیلم‌های مستعد فروش کمبودها را جبران کرد. مجموع فروش فیلم‌ها در فصل تابستان تا پیش از این هفته رقمی در حد ۰۱۱/۵‌میلیارد دلار بود که احتمالا این هفته ۱۵۰‌میلیون دلار دیگر به آن اضافه می‌شود.

با این توصیف فروش فیلم‌ها در تابستان امسال حدود ۶/۳‌درصد کمتر از پارسال است که مجموع فروش خارجی ۴۲۱/۵‌میلیون دلار شد. «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» فیلمی بود که همه از موفقیت آن حرف می‌زدند و فیلم استیون اسپیلبرگ با ۴۶۶‌میلیون دلار انتظارها را تا حد زیاد برآورده کرد.

با این حال، پرفروشترین فیلم بازار بین‌المللی تابستان ۲۰۰۸ تاکنون اگر پارسال به نمایش درمی‌آمد پس از سومین فیلم «دزدان دریایی کارائیب»، پنجمین فیلم «هری پاتر» و سومین فیلم «اسپایدرمن» در رده چهارم قرار می‌گرفت. پس از «ایندیانا جونز» تنها چند فیلم دیگر بودند که موفقیت آنها در بازار خارج از آمریکا تضمین شده به نظر می‌رسید.یکی از این فیلم‌ها «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان است که این هفته از مرز ۴۰۰‌میلیون دلار فروش عبور می‌کند و به نظر می‌رسد در پایان فصل بتواند عنوان پرفروشترین فیلم بازار بین‌الملل را از آن خود کند. ۴۰۰‌میلیون دلاری شدن «شوالیه تاریکی» این فیلم را در باشگاهی قرار می‌دهد که تنها ۲۹ عضو دیگر دارد.

دیگر نکته در خور توجه درباره ششمین فیلم بتمن این است که اولین فیلم این مجموعه است که خارج از بازار آمریکای شمالی نیز به موفقیت فراوان دست می‌یابد. «بتمن آغاز می‌کند» فیلم قبلی مجموعه با رقم به نسبت متوسط ۱۶۶‌میلیون دلار در سطح بین‌المللی به کار خود پایان داد.