هاشمی شاهرودی گفت: بهتر است فرهنگ استفاده از سیستم تعاونی را در جامعه جا بیاندازیم تا اینکه به سمتی برویم که دولت بخواهد تشکل‌های تعاونی را ایجاد کند.به گزارش خبرگزاری فارس، سید محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه دیروز در افتتاحیه همایش بزرگ تعاون‌گران گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی اقتصاد در سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی قرار داده شده است و هدف آن رشد و توسعه اقتصادی توام با عدالت عنوان می‌شود. رییس قوه قضائیه تصریح کرد: در اقتصاد اسلامی به صورت محدود بخش اقتصاد دولتی و اقتصاد خصوصی و در کنار آنها نیز بخش تعاون به عنوان ابزار تحقق اهداف وجود دارد.

هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه این کلیت در اقتصاد کشورهای پیشرفته‌ دنیا دنبال می‌شود و مورد قبول است، افزود: در الگوهای اقتصادی آنچه برای رسیدن به رشد و عدالت اقتصادی مهم است، این مساله است که چگونه این سه بخش با یکدیگر ترکیب شوند، حجم و مقدار هر کدام چه‌قدر باشد، چگونه این سه بخش یکدیگر را تکمیل کنند تا در جهت نفی یکدیگر حرکت نکنند و در نهایت چگونه می‌توان در این بخش‌ها منابع را تقسیم کرد تا هدایت شود. رییس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اگر محققان، مدیران بخش‌های اقتصادی و قانون‌گذاران بتوانند این مسائل را درست تجزیه و تحلیل کنند و از تجربیات بشری در این رابطه استفاده کنند و اهداف اسلامی را نیز مورد توجه قرار دهند جامعه به رشد اقتصادی توام با عدالت اقتصادی می‌رسد.

وی گفت: برخلاف آنچه گاه نسبت به بخش تعاونی تبلیغ می‌شود، این بخش هم در رشد اقتصادی و هم در تحقق عدالت موثر است، کارها و اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و حرکت توسعه‌بخش اقتصاد تعاونی نیز در کشور شروع شده است، ساز و کارهای قانونی به‌ویژه پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ بسترهای موثر و مفیدی برای شکوفایی این اقتصاد در کشور ایجاد شده است.

رییس قوه قضائیه افزود: آنچه در اقتصاد تعاونی دارای اهمیت است این است که این سیستم در جامعه به عنوان یک سیستم نظام اقتصادی خودجوش از سوی مردم شکل بگیرد و ما در این زمینه به دو شکل می‌توانیم عمل کنیم، نخست اینکه فرهنگ استفاده از این سیستم را در جامعه جا بیاندازیم و نوع دیگر این است که دولت بخواهد تشکل‌های تعاونی را ایجاد کند که به عقیده بنده نوع اول درست است.

وی با بیان اینکه ایجاد فرهنگ اقتصاد تعاونی در جامعه دارای اهمیت است، گفت: نقش دولت باید حمایت و ایجاد انگیزه و رقابت باشد و در بخشی از تعاونی‌های زمین و مسکن در برخی دستگاه‌ها پرونده‌های زیادی داشتیم و داریم و این موضوع در برخی موارد منشا فساد می‌شد، در حالی که اینگونه نمی‌توان اقتصاد تعاونی را ایجاد کرد. هاشمی شاهرودی تصریح کرد: اقتصاد تعاونی نسبت به اقتصاد دولتی و خصوصی دارای امتیاز است و این برتری اقتصاد تعاونی نسبت به اقتصاد دولتی این است که تصدیگری دولتی در آن وجود ندارد و انگیزه کار و تلاش، افزایش سطح تولید در آن محفوظ است و تامین می‌شود و امتیاز اقتصاد تعاونی نسبت به بخش خصوصی این است که در آن انحصارگری، سودآوری نامشروع و تراکم ثروت توسط برخی از افراد از بین می‌رود.