دنیای اقتصاد:مرجان توحیدی- معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور که مدتی است در نقش سخنگوی علی کردان ظاهر می‌شود، پس از سکوت وزیر جدید کشور درباره مدرک تحصیلی‌اش از رمزگشایی صحت مدرک دکترای افتخاری کردان توسط یک وکیل انگلیسی خبر داد. محمد رضا رحیمی که مدتی است در نقش یکی از مدافعان کردان وارد صحنه شده و از جانب وی علیه سایت‌هایی که درباره صحت مدرک تحصیلی وزیر کشور تردید ایجاد می‌کنند، شکایت می‌کند و باز هم از سوی وزیر جدید کشور به اتهاماتی که علیه کردان مطرح می‌شود، پاسخ می‌دهد، به تازگی از اعلام صحت مدرک تحصیلی کردان توسط یک وکیل انگلیسی خبر داده است. رحیمی در عین حال تاکید کرده است که مدرک وزیر کشور به رویت وی و رییس‌جمهور رسیده و احمدی‌نژاد هم از کارشناسان وزارت علوم خواسته است که صحت این مدرک را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این به گزارش رجا نیوز و به نقل از محمد رضا رحیمی، درباره نبودن اطلاعات کردان در سایت دانشگاه آکسفورد اظهار کرد: بعد از اعلام شبهه در مورد اصالت مدرک دکترای آقای کردان نماینده‌ای از طرف وی به دانشکده آکسفورد اعزام شد که چگونگی موضوع را بررسی کند.

وی افزود: با مراجعه این فرد به لندن مشخص شد مطالب مربوط به مدارک وزیر کشور از روی سایت اینترنتی کاملا حذف شده و اطلاعاتی در این مورد وجود ندارد که وی در نتیجه اقدام به استخدام وکیل کرد.

رحیمی ادامه داد: وکیل انگلیسی از طریق مقامات قانونی به سایت اصلی دانشگاه آکسفورد مراجعه و همه اطلاعات مربوط به دکترای کردان را که در جلسه اخذ رای اعتماد توزیع شده بود، از آن سایت استخراج کرد.

وی گفت: وکیل انگلیسی از طریق مقامات قضایی مراتب صحت مدرک را تایید کرد و از طریق سفارت ایران برای آقای کردان فرستاد که این مدرک شنبه گذشته به دست وی رسید و من شخصا مدرک را ملاحظه کردم.

رحیمی ادامه داد: بنا شد که این مطالب و ادعاها که از هر دو طرف وجود داشته، در اختیار وزارت علوم قرار گیرد و کارشناسان خبره این وزارت صحت و سقم این مدرک را بررسی کنند. بنابراین مدرک دریافتی از روز چهارشنبه هفته گذشته در اختیار وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری قرار گرفت.

وی تاکید کرد: اگر آقای زاهدی نسبت به دریافت مدرک اظهار بی‌اطلاعی کرده به منزله عدم صحت این مدرک نیست. چون احتمالا هنوز به دست وی

نرسیده است.

معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهوری گفت: با اعلام نظر وزارت علوم این ماجرای ناپسند خاتمه پیدا می‌کند و نظر این وزارتخانه فصل‌الخطاب قانونی در این زمینه خواهد بود.

سایت الف به مدیریت توکلی در ضمن پیگیری‌های خود در مورد مدرک تحصیلی وزیر جدید کشور بیانیه‌ای را به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه آکسفورد بر خروجی خود قرار داده بود که طی آن تاکید شده بود، هیچ اطلاعاتی درباره فردی به نام کردان در این دانشگاه وجود ندارد. ناگفته نماند که بلافاصله پس از انتشار این خبر که با درخواست «الف» صورت گرفته بود، ‌این پایگاه خبری توقیف شد و پیگیری‌های توکلی و تلاش وی برای رفع فیلترینگ این سایت تا به اینجا بی‌نتیجه مانده است. چنین است که به اعتقاد فعالان سیاسی و صاحبنظران شاید دلیل اظهارات معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور این باشد که دولت سعی دارد تا هر به نحوی کردان را برای تداوم فعالیتش در وزارت کشور حفظ کند.

به هر روی در شرایطی که «الف» در توقیف به سر می‌برد و مجلس هم در تعطیلات تابستانی، ظاهرا محیط مناسبی برای دفاعیات معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور از کردان فراهم شده است. چه، بعید به نظر می‌رسد که احمد توکلی یا هواداران وی در مجلس پس از هیاهوی فراوانی که در جلسه رای اعتماد علیه کردان به راه انداختند و البته در پایگاه خبری «الف» ادامه دادند، بخواهند از فیلترینگ «الف» و البته مدرک تحصیلی کردان صرف‌نظر کنند. به هر روی با وجود دایربودن شکایت معاون رییس‌جمهور از «الف» در قوه قضائیه و روشدن دلایل تازه از سوی کردان درباره مدرک تحصیلی وی، بعید به نظر می‌رسد که تلاش‌های طیف توکلی بتواند این وزیر تازه‌وارد را از وزارت به زیر بکشد، آن هم در شرایطی که حامی چون محمدرضا رحیمی، معاونی که البته طیف توکلی صحت و سقم مدرک تحصیلی وی را نیز زیر سوال برده است، دارد.

حال باید دید اولا پاسخ وزارت علوم درباره این مدرک آن هم به شرط ارائه به این وزارتخانه چیست و ثانیا با آغاز به کار مجلس، طیف توکلی در این باره چه اقدامی انجام خواهد داد.