سیاست‌های اصل 44 بدون افراط و تفریط اجرا شود

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنجشنبه در دیدار رییس و نمایندگان مجلس خبرگان، این مجلس را دارای جایگاه بسیار با اهمیت و مایه اطمینان مردم و نظام اسلامی دانستند و با یادآوری مبانی و اصول انقلاب اسلامی به عنوان شاخص‌های اصلی حرکت در مسیر صحیح تاکید کردند: یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان، حفظ و تقویت مبانی، شعارهای بنیادین و جهت گیری‌های اصلی نظام است. به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای شان و جایگاه دینی و علمی نمایندگان خبرگان و معیارهای عضویت افراد در این مجلس را از جمله دلایل اهمیت بالای مجلس خبرگان برشمردند و افزودند: وظایف این مجلس نیز که عبارت از تعیین رهبر و رصد دائمی شرایط رهبری است، یکی دیگر از دلایل جایگاه رفیع این مجلس است و بر همین اساس مجلس خبرگان یک مجلس بُن‌بست شکن در نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شکل قانونی و رسمی نظام اسلامی در چارچوب قانون اساسی افزودند: این شکل قانونی شامل بخش‌های مختلف رسمی و قانونی نظام است و حداقل شرط حفظ نظام اسلامی، حفظ این شکل قانونی است، اما این مساله شرط لازم، ولی غیر کافی است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای شرط کافی حفظ نظام اسلامی را حفظ و تقویت محتوا و اصول اساسی نظام اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر به محتوا و اصول توجه نشود ممکن است در زیر پوست شکل رسمی نظام، تغییرات تدریجی و بی سر و صدایی اتفاق بیفتد و نظام اسلامی را به سمت انحراف بکشاند که در برخی مواقع، خواص هم متوجه این انحراف تدریجی نمی‌شوند.

ایشان شکل رسمی نظام اسلامی را بخش سخت افزاری نظام دانستند و افزودند: بخش‌های نرم‌افزاری نظام اسلامی که در واقع همان جهت‌گیری‌های فکری، شاخص‌های اصلی و شعارهای بنیادین انقلاب است، مهم‌‌ترین مساله برای حفظ نظام است.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین شاخص‌های اصلی انقلاب اسلامی تاکید کردند: عدالت‌خواهی، استقلال و آزادی به معنای حقیقی کلمه، استکبارستیزی و منفعل‌نشدن در مقابل دشمن، مردم‌گرایی، مستضعف‌نوازی و گرایش به طبقات محروم و پرهیز از اسراف و زندگی اشرافی‌گری جزو مبانی انقلاب اسلامی هستند که به هیچ وجه نباید تغییر کنند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ، اعتبار و اصالت این مبانی را به دلیل بر گرفته شدن آن‌‌ها از متن قرآن و منطق اسلام دانستند و افزودند: دشمنان نظام اسلامی در طول ۳۰ سال گذشته همواره تلاش کرده‌اند تا مبانی انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرند و علت برخی مشکلات کشور را ، تاکید بر این اصول بدانند.

ایشان با اشاره به تبلیغات مستمر رسانه‌های بیگانه بر ضد دولت خاطرنشان کردند: این سیاست تبلیغی بیگانگان از ابتدای انقلاب اسلامی در مورد همه دولت‌ها وجود داشته و در هر دولتی که احساس می‌کردند، بخشی از فعالیت‌های آن منطبق با این اصول و مغایر با خواسته‌های استکبار است، اقدام آن دولت را مورد حمله قرار می‌دادند و از طرف دیگر اگر یکی از کارهای دولت همسو با خواست استکبار بود، از آن تجلیل می‌کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اصل استکبارستیزی و کوتاه نیامدن در مقابل دشمن افزودند: در مقابل دشمن مستکبر نباید کوتاه آمد، بلکه باید نظام اسلامی به حدی از اقتدار، استحکام و مصونیت برسد که دشمنان احساس کنند کاری از دست آن‌‌ها برنمی‌آید.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تاکید بر این‌که به هیچ وجه نباید اصول و گذشته انقلاب اسلامی را تخطئه کرد، خاطرنشان کردند: برخی تلاش دارند تا دهه اول انقلاب و مواضع امام خمینی(رض) را تخطئه کنند در حالی‌که مواضع امام(ره) و جهت‌گیری نظام در دهه اول کاملا درست بود و جهت‌گیری کنونی نظام اسلامی نیز همان جهت‌گیری‌های دهه‌ اول انقلاب اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نباید بگذاریم در هیچ نسلی، انحراف از مبانی انقلاب اسلامی به وجود آید و تنها راه آن هم برجسته کردن شاخص‌های اصلی نظام است.

حضرت آیت ا... خامنه‌ای خاطرنشان کردند: باید به دستورات و احکام اسلام و مبانی انقلاب اسلامی به طور حقیقی اعتقاد داشت و ادبیات و گفتار خود را به گونه ای تنظیم کرد که حاکی از اعتقاد واقعی به این مساله باشد؛ چراکه حل مشکلات، در گرو عمل به دستورات اسلام است.

ایشان افزودند : در این راه نباید نگران برخی القائات بود که تلاش دارند بگویند کشور در این مسیر منزوی خواهد شد؛ زیرا منزوی شدن یا نشدن ارتباط نزدیک با اقتدار کشور دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حرکت جدی علمی که در سال‌های اخیر در کشور آغاز شده است، خاطرنشان کردند: امروز هیچ کار فنی پیچیده‌ای نیست که جوانان کشور از عهده‌ آن برنیایند و این توانایی علمی یکی از عوامل اصلی اقتدار کشور است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، اعتقاد عمیق مردم به اسلام و اتحاد میان طبقات مختلف جامعه را از جمله زمینه‌هایی دانستند که موجب مصونیت کشور می‌شود و در همین خصوص افزودند: باید این عوامل و زمینه‌ها بیش از پیش ایجاد و تقویت شوند و یکی از مهم‌‌ترین آن‌‌ها حفظ وحدت میان مسوولان، مسوولان و مردم و همچنین آحاد مردم است.

ایشان همچنین مساله اجتهاد و استفاده از آن در چارچوب تعریف صحیح را مهم دانستند و خاطرنشان کردند: اجتهاد به معنای به کارگیری فکر و اندیشه در چارچوب اصول، برای انعطاف در شرایط گوناگون است و نباید آن را با انفعال دربرابر دشمن اشتباه گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را نمونه‌ای از اجتهاد برشمردند و افزودند: سیاست‌های اصل ۴۴ یک اجتهاد صحیح شرعی بود که قانون هم اجازه آن را داده است و ان‌شاا... به بهترین وجه و بدون افراط و تفریط اجرا شود.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین در خصوص طرح تحول اقتصادی دولت افزودند: در مورد این طرح دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، اما باید مراقب بود اظهارنظرها موجب ابهام‌آفرینی و اضطراب‌آفرینی در جامعه نشود.

ایشان با تاکید بر لزوم حرکت مجموعه‌ کشور در جهت واحد خاطرنشان کردند: در این مسیر اگر در میان جریان‌‌های سیاسی، یکی از جریان‌‌ها به اصول و مبانی انقلاب اسلامی نزدیک‌تر بود، باید آن جریان را تقویت و حمایت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی کج فهمی‌ها و بدفهمی‌ها از دین، برخی مسائل فرقه‌گرایی و ادعاهای دروغین را در چارچوب سیاست دشمنان برای اختلاف در جامعه ارزیابی و تاکید کردند این ایجاد اختلاف همانند ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی، ریشه استکباری دارد و راه مقابله با آن هم ایجاد جنجال نیست، زیرا جنجال‌آفرینی به هدف دشمنان کمک می‌کند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تاکید بر لزوم اتخاذ روش‌های مدبرانه برای مقابله با فرقه‌سازی‌ها و ادعاهای دروغین افزودند: در مقابل چنین جریان‌‌هایی ضمن آن‌که باید کار منطقی، عقلی و فکری مستقل انجام شود، دستگاه‌های مسوول نیز باید مراقب باشند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در پایان با تاکید بر این‌که امروز شعارها و اصول انقلاب اسلامی در سطوح مختلف جامعه مطرح است و باید قدر آن را دانست، افزودند: در چنین شرایطی انسان الطاف و عنایات الهی را مشاهده می‌کند و همان‌گونه که امام خمینی(ره) در برهه‌ای از انقلاب فرمودند دست قدرت الهی پشت سر انقلاب اسلامی احساس می‌شود.

در این دیدار آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان با اشاره به دستور کار نشست اخیر خبرگان گفت: در این نشست رییس‌جمهور محترم گزارشی از طرح تحول اقتصادی بیان کرد و سوالات و ابهامات نمایندگان نیز مطرح شد.

وی افزود: اصل انجام چنین طرحی مورد توافق همه است و امیدواریم با اجرای خوب آن، مشکلات اقتصادی کشور حل شود. رییس مجلس خبرگان همچنین با اشاره به گزارش دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نشست خبرگان تاکید کرد: نمایندگان از گزارش دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در مورد موضوع هسته‌ای راضی بودند و آن را امیدوارکننده می‌دانستند.

آیت ا... یزدی نایب رییس مجلس خبرگان نیز گزارشی از مباحث مطرح شده در نشست اخیر خبرگان و محورهای اصلی آن‌‌ها بیان کرد.