آوای‌ «آوا» در بازار

محبوبه نوری

به گفته اکثر فعالان بازار موسیقی و به رغم ارائه شدن چند کار جدید بازار اصلا شبیه به سال گذشته نیست. در همین حال بسیاری از آنها پیش‌بینی می‌کنند که بازار دچار نوعی رکود یا کم شدن مخاطب شود و دلیل این مساله آغاز ماه مبارک رمضان در روزهای آتی است. البته این امر برای آنها به نوعی عادی است و آنها منتظرند تا ببینند که شرکت تهیه و توزیع چه آثاری دارند و چه هنگامی به بازار عرضه خواهند کرد

اگر این روزها سری به فروشگاه‌های محصولات فرهنگی شنیداری بزنید و از فروشنده بخواهید که کاری جدید را به شما ارائه کند و اگر بداند که به موسیقی سنتی خودمان علاقه‌مند هستید حتما دی‌وی‌دی کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا را به عنوان جدیترین و پرفروش‌ترین معرفی می‌کند. تقریبا نزدیک به یک ماه است که این آلبوم تصویری به بازار آمده است و فعلا در صدر جدول پرفروش‌ها جا دارد. این آلبوم مربوط به آخرین کنسرت شجریان همراه با گروه آوا است. پیش از این آخرین اثری که از وی به بازار آمده بود محصول همکاری‌اش با گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشانی بود. «غوغای عشق‌بازان» نیز تا مدت‌ها جزو پرفروش‌‌های بازار موسیقی سنتی ایران بود.

بعد از دی‌وی‌دی کنسرت شجریان با گروه آوا، مولویه شهرام ناظری یکی دیگر از پرفروش‌های بازار است. این آلبوم نیز آخرین اثر شهرام ناظری است که تقریبا پس از دو سال به بازار عرضه شده است. مولویه را ناظری به مناسبت سال مولانا اجرا کرده است و آهنگسازی آن به عهده خود و پسرش بوده است. از دیگر پرفروش‌های بازار موسیقی سنتی می‌توان به این آثار اشاره کرد. دریای بی‌پایان (سالار عقیلی)، سوگواران خموش (علیرضا قربانی) و وطنم ایران‌(معتمدی).

علاقه‌مندان به موسیقی کلام سنتی ایران همچنان «آن و آن» علیزاده را به عنوان پرفروش‌‌ترین و پرمخاطب‌ترین معرفی می‌کنند. «آن و آن» بداهه‌نوازی سه تار در دستگاه‌های شور و بیات اصفهان است که علیزاده سال ۸۶ آن را اجرا کرده، پژمان حدادی با تمبک او را همراهی کرده است.

ثنا نیز یکی دیگر از پرفروش‌های بازار است، این اثر تک‌نوازی عود محمدرضا ابراهیمی است.

دوستداران موسیقی تلفیقی نیز همچنان از «به تماشای آسیای سپید» استقبال می‌کنند. این اثر مربوط به همکاری حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان آهنگساز و دودوک نواز برجسته ارمنستانی است. این کار بیش از دو سال است که به بازار آمده و از همان ابتدا به دل علاقه‌مندان خوش نشسته است. از دیگر پرفروش این بازار می‌توان به ابرها (شامل دو لوح فشرده از آهنگسازان مختلف ایران یا شرقی)، یار آسمانی (علی‌اکبر مرادی- اولاش اوزدمیر) و تا بیکران دور دست (کیهان کلهر، اردلان ارزنجان) اشاره کرد. یکی دیگر از پرفروش‌های بازار موسیقی «همراه با باد» ساخته پیمان یزدانیان است که پیش از آلبوم برداشت ۱ و ۲ از او جزو پرفروش‌ها بود. در بازار موسیقی پاپ نیز این روزها «نقش‌های بی‌هدف» محسن یگانه از نظر فروش بالاتر از باقی آثار قرار دارد.