جمعیت اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۶۰ در سرتاسر این قاره پیر خواهد شد و تعداد افراد بالای ۶۵ سال در سال ۲۰۶۰ در این اتحادیه به ۳۰‌درصد می‌رسد و از سال ۲۰۱۵ هم میزان مرگ‌و‌میر در این اتحادیه بیشتر از میزان زاد و ولد خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری کمیسیون اروپا، جمعیت اتحادیه اروپا از ۴۹۵‌میلیون نفر در سال ۲۰۰۸ به ۵۲۱‌میلیون نفر در سال ۲۰۳۵ خواهد رسید و در سال ۲۰۶۰ به ۵۰۶‌میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

میزان زاد و ولد سالانه نیز در فاصله بین سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۶۰ در حالی کاهش خواهد یافت که میزان مرگ‌و‌میر به افزایش سالانه خود ادامه می‌دهد و از سال ۲۰۱۵ به بعد میزان مرگ‌و‌میرهای اتحادیه بیشتر از تعداد تولدها خواهد شد.

از این تاریخ به بعد تنها فاکتور افزایش جمعیت مهاجرت خواهد بود اگرچه از سال ۲۰۳۵ به بعد این روند نیز توانایی برقراری تعادل جمعیتی را نخواهد داشت و در نتیجه جمعیت اتحادیه کاهش خواهد یافت. این در حالی است که کل جمعیت اتحادیه اروپا به سرعت به کهنسالی نزدیک خواهند شد.

حدود ۱۷‌درصد مردم اروپا هم اکنون بالای ۶۵ سال سن دارند که بر اساس این تحقیق این میزان در سال ۲۰۶۰ به ۳۰‌درصد خواهد رسید. میزان افراد بالای ۸۰ سال هم تا سال ۲۰۶۰ در اروپا به ۱۲‌درصد خواهد رسید.

در همین حال بر اساس این گزارش، کشورهای ایرلند، سوئد، لوکزامبورگ، قبرس و بریتانیا بیشترین افزایش جمعیت را در اتحادیه اروپا خواهند داشت و جمعیت بریتانیا با افزایشی ۲۵‌درصدی در سال ۲۰۶۰ به ۷۷‌میلیون نفر خواهد رسید. این روند باعث می‌شود بریتانیا آلمان پرجمعیت‌ترین کشور حال حاضر اتحادیه اروپا را هم پشت سر بگذارد.

جمعیت کنونی آلمان ۸۲‌میلیون نفر است اما کارشناسان این کمیسیون معتقدند که با توجه با آمار پایین زاد و ولد جمعیت این کشور در نیم قرن آینده به ۷۱‌میلیون نفر خواهد رسید.

این کمیسیون اعلام کرده که میزان زاد و ولد و رسیدن نیروهای جوان کار بریتانیا را به جوانترین کشور اتحادیه اروپا تبدیل خواهد کرد. بر اساس این گزارش در فاصله سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۶۰ جمعیت ۱۳ کشور عضو اتحادیه افزایش یافته و جمعیت ۱۴ کشور کاهش می‌یابد که بیشترین کاهش هم به ترتیب در کشورهای بلغارستان، لتونی، لیتوانی، رومانی و لهستان خواهد بود.

بر اساس نتایج این تحقیق در سال ۲۰۶۰ بریتانیا با ۷۷‌میلیون نفر پرجمعیت‌ترین کشور اروپا خواهد بود و آلمان و فرانسه در رده‌های بعدی قرار خواهند گرفت. این گزارش اعلام کرده که روند پیر شدن جمعیت در سرتاسر اتحادیه اروپا مشاهده خواهد شد.