نقش تعیین کننده ایران در تحولات بین‌المللی

رییس‌جمهور به منظور شرکت در اجلاس شانگهای، دیروز بعداز ظهر تهران را به مقصد دوشنبه ترک کرد. محمود احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران در فرودگاه مهرآباد گفت: حضور ایران در اجلاس شانگهای معنای خاص خود را دارد و در آستانه تحولات مهمی که امروز در عرصه بین‌الملل شاهد هستیم، حضور و رایزنی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: شانگهای جزو پیمان‌های مهم منطقه است که به سرعت جایگاه خود را در منطقه و سطح جهان پیدا می‌کند و کشورهای مهمی جزو‌ آن هستند و این دایره مهم در حال گسترش است.

رییس‌جمهور ادامه داد: حضور ایران نیز در این اجلاس معنای خاص خودش را دارد و در آستانه تحولات مهمی که امروز در عرصه بین‌الملل شاهد آن هستیم، حضور و رایزنی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

احمدی‌نژاد گفت: در این نشست ملاقات‌هایی هم با سران عضو شانگهای درباره موضوعات دوجانبه و مهم منطقه‌ای خواهیم داشت و موضوعات مهمی نیز در دستور کار اجلاس شانگهای قرار گرفته است که امیدواریم هم برای کشورهای عضو و هم برای ایران مفید واقع شود.

وی درباره ملاقات سه‌جانبه خود با روسای کشورهای تاجیکستان و افغانستان گفت: این سه کشور دارای حوزه فرهنگ مشترکی هستند و از مهم‌ترین اشتراکات آنها زبان فارسی است که تفاهمات عمیق فرهنگی را میان این سه کشور بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: در نشست‌های دو جانبه و سه جانبه گذشته نیز بحث‌های خوبی در جهت همکاری با این کشورها صورت گرفت و امیدواریم در این نشست نیز بتوانیم در بسط فرهنگ زبان فارسی تقویت اقتصادی تصمیمات خوبی گرفته شود.

بنابراین گزارش، نشست سالانه اجلاس شانگهای امروز با حضور روسای جمهوری روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان اعضای دائم و روسای جمهور ایران هند و مغولستان و وزیر خارجه امور پاکستان به عنوان اعضای ناظر و همچنین روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان به عنوان مهمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

در این سفر پرویز فتاح وزیر نیرو، منوچهر متکی وزیر امور خارجه، مجتبی ثمره هاشمی و اسفندیار رحیم‌مشایی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیات رییسه مجلس و اسدالله بادامچیان نماینده مردم تهران در مجلس، رییس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

بر پایه گزارش‌های وزارت کشور تاجیکستان؛ شمار مهمانان و هیات‌های خارجی و داخلی شرکت کننده در این اجلاس بیش از ۵ هزار نفر خواهد بود همچنین بیش از ۷۰۰ خبرنگار نشست سران اجلاس شانگهای را پوشش خبری خواهند داد. در هشتمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای بیش از همه، مسائل اقتصادی کشورهای عضو، سیاست این کشورها در مراحل کنونی و همکاری‌های داخلی سازمانی بررسی می‌شود.