سیاست دولت قبلی‌کوچک‌کردن نیروهای مسلح بود

بستن تنگه هرمز در شرایط غیرجنگی به ضرر خودمان است

اگر در دوره‌ سازندگی، عدالت رعایت می‌شد مردم گرانی‌ها را تحمل می‌کردند

معاون سیاسی وزیر کشور با انتقاد از رویکرد دولت هشتم در قبال نیروهای مسلح گفت: سیاست دولت قبلی این بود که نیروهای مسلح را کوچک کند. به گزارش ایسنا، علیرضا افشار در نشست هفتگی انصار حزب‌ا... طی سخنانی با موضوع «دستاوردهای سیاسی دولت نهم» با بیان این که «یکی از دستاوردهای سیاسی دولت احمدی‌نژاد حمایت از نیروهای مسلح و بالابردن قدرت دفاعی کشور است»، با اشاره به آن چه عملکرد دولت قبلی در این زمینه خواند، گفت: «بحث من در این زمینه از نگاه نظامی نیست، بلکه می‌خواهم نقش رویکرد سیاسی را در این امر بگویم. سیاست دولت قبلی این بود که نیروهای مسلح را کوچک کند. این نه تنها به صورت شفاهی بلکه کتبا هم در یک کتاب دو جلدی برنامه توسعه یا سال اعلام شده؛ البته عنوان دقیقش یادم نیست؛ ولی این را در آن کتاب دیدم که البته به خاطر همین گاف‌هایی که در آن بود، جمع‌آوری شد. در آن‌جا گفته بود هرچه نیروهای مسلح را تقویت کنیم، زمینه‌ تهدید را فراهم کرده‌ایم؛ نباید نیروهای مسلح به سلاح‌های قوی دست یابند و این باعث ایجاد تهدید می‌شود و این را فقط نگفتند و ننوشتند، بلکه عمل کردند، چنان‌که اگر بودجه نیروهای مسلح را در آن دوره بررسی کنیم، می‌بینیم سال به سال کاهش یافته و فریاد بچه‌های سپاه و ارتش به جایی نمی‌رسید؛ البته مقام معظم رهبری تذکراتی می‌دادند، اما مجلس و دولت گوش نمی‌کردند.»

معاون سابق فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این‌که در آن دوره قدرت نظامی ما دچار خدشه شده بود، افزود: «آن‌چه امروز در زمینه‌ نظامی و دفاعی شاهد آن هستیم، بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های دولت است. سال گذشته در رژه‌ای که برگزار شد، همه‌ تجهیزات به کار گرفته شده ایرانی بود و هیچ سلاح خارجی‌ای نداشتیم.»

معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از نشست هفتگی انصار حزب‌ا... به پرسش‌های حضار پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر رحیم مشایی تصریح کرد: به اندازه کافی در این زمینه صحبت شده است و مقام معظم رهبری نیز در بخش آخر سخنان خود در دیدار با دولتمردان به این مساله اشاره کردند.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقادات امام جمعه موقت تهران از دولت در خطبه‌های نماز جمعه هفته‌ گذشته، گفت: باید در این زمینه روشنگری کرد. معتقدم شاید اگر در دوره‌ سازندگی، عدالت رعایت می‌شد مردم گرانی‌ها را تحمل می‌کردند. منتها با دیدن تشریفات، تجملات و بریزوبپاش‌ها بهانه می‌کردند. مردم همگی با پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ آن موافق بودند. از سوی دیگر به عقیده‌ من شخصیت آقای هاشمی باید مورد توجه قرار گیرد و هیچ‌گونه اهانتی به ایشان نشود؛ زیرا قطعا به نفع نظام نیست، اما با استدلال و منطق و گزارش آماری باید پاسخ داد.

افشار در پاسخ به پرسشی دیگر درباره توصیه‌ حضرت امام مبنی بر حضور نیافتن نظامیان در عرصه‌های سیاسی خاطرنشان کرد: طبق قانونی که آن را مشاهده کردم، افرادی که از سوی نیروهای مسلح در دستگاهی مامور می‌شوند تابع همان دستگاه خواهند بود و هویت نظامی‌شان منتفی است، از سوی دیگر اسم کار ما سیاسی است، اما هیچ‌گاه مصلحت نمی‌بینیم وارد جناح‌بندی‌ها شویم. این مساله در دولت قبلی رعایت نشد و از همان‌جا ضربه خوردیم. وظیفه‌ ما در وزارت کشور برگزاری انتخابات است؛ البته مدیریت فضای سیاسی کشور در سطح کلان نیز از وظایف ماست.

وی درباره تورم و همچنین پی‌گیری‌ها در مورد حادثه‌ انفجار حسینیه سیدالشهدای شیراز نیز تصریح کرد: تورم بحث مفصلی دارد و بخش عمده‌ای از آن ناشی از تورم جهانی است. در مورد حسینیه شیراز هم تعقیبات قضایی انجام شده و افرادی دستگیر شده‌اند، منتها تعدادی از متهمان در خارج از کشورند که هنوز موفق به برگرداندن آنها نشده‌اند.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که چرا ایران تنگه‌ هرمز را نمی‌بندد، تصریح کرد: بستن تنگه‌ هرمز در شرایطی که جنگ نیست به ضرر خودمان است. تلاش ما برای حفظ آرامش در خلیج فارس بوده و معتقدیم تنها قدرت منطقه که می‌تواند آرامش را برقرار کند، ایران است.

افشار در پاسخ به پرسش دیگری با این مضمون که چرا دست برخی مطبوعات برای انتقاد زیاد از دولت بیش از حد باز گذاشته شده، گفت: باز بودن دست مطبوعات، امتیاز و جنبه‌های مثبتی دارد. بالاخره آزادی بیان در پرتو تحمل نیروهای حزب‌ا... و اصول‌گرا به دست می‌آید. طرف مقابل هم باید حد و حدودی از خطوط قرمز مربوط به کل نظام و اسلام را رعایت کند.

وی افزود: دادن شعار عدالت و اجرای آن هزینه دارد، اما برخی بی‌صبری‌ها موجب بروز مشکلاتی می‌شود. بحث بر سر این است که اگر ایرادی هست، چرا باید لزوما در تریبون بیاید؟ آن‌چه به نفع افکار عمومی است، گفته شود ولی رفع ایرادات اول مسیر قانونی خود را طی کند.